Isnin, 31 Januari 2011

Ya Allah Bnatulah pejuang Islam di Mesir

Assalamualaikum.

Beberapa hari ini kita telah mendengar isu pergolakan di Mesir. Pergolakan di Mesir kian meruncing. Semoga Allah menangkan yang benar dan jatuhkan pimpinan Mesir yang ada sekarang.

Dan pada masa yang sama, saya sangat khuatir akan keselamatan sahabat-sahabat saya yang berada di sana. Setiap kali ada berita di televisyen, radio mahupun akhbar , pasti berita tentang keadaan Mesir menjadi tumpuan saya.

Sementara itu, pada petang tadi, ibu saya ada menelefon Mak Cik Ni a.k.a emak kepada sahabat saya ,Zulfadli untuk bertanya keadaan anaknya di Mesir. namun, emaknya juga tidak mempunyai sebarang maklumat tentang keadaan dirinya.

Namun, beberapa minit kemudian, ibu saya menerima mesej daripada Mak Cik Ni bahawa anaknya baru sahaja menelefon beliau. Alhamdulillah, kata Mak Cik Ni bahawa anaknya selamat. Namun, kereta kebal masih ada berhampiran dengan kediamannya. Selain itu, sebuah balai polis telah dimusnahkan.

Kepada pembaca yang saya kasihi sekalian,

Marilah kita bersama-sama berdoa kepada Allah agar Hosni Mubarak dan konco-konconya turun daripada pemerintahan juga doakan keselamatan rakyat Malaysia yang berada disana khususnya pelajar-pelajar Malaysia.


Sebentar tadi saya ada menerima mesej melalui YM daripada sahabat (Aisyah) yang berada di Jordan:

Berita terkini dari Presiden PMRAM: Alhamdulillah, keadaan masih terkawal. Mahasiswa-mahasiswi Malaysia di Mesir ok belaka. Mereka perlu berjimat makanan dan belanja (ATM masih tak boleh guna utk keluar duit). Berita mahasiswi dirogol adalah palsu. Berita pelajar kena tembak di Tanta benar, tetapi dgn peluru getah yg terkena kaki. Beliau hanya meminta kita mendoakan mereka.

Jumaat, 28 Januari 2011

OH,LELAKI!OH, WANITA!

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

Sudah sebulan tamatnya latihan praktikal di Jabatan Bantuan Guaman di Kota Bharu. Begitu banyak pengalaman yang dikutip walaupun sebulan cuma tempoh untuk menjalani latihan praktikal yang diberikan oleh pihak Universiti. Pengalaman ini sememangnya berbaloi berbanding ketika saya menjalani praktikal di mahkamah majistret dan mahkamah tinggi pada semester 4 lepas kerana di sana hanya banyak kes yang berhubung jenayah dadah dan rogol.


Namun, di Jabatan Bantuan Guaman a.k.a JBG mempunyai signifikan yang tersendiri iaitu membantu mereka yang berpendapatan rendah untuk kes syariah mahupun sivil. Ketika saya di sana, saya diberikan begitu banyak ‘exposure’ tentang kes syariah berbanding sivil walaupun ketika ini,saya hanya seorang mahasiswi dalam bidang undang-undang sivil. Bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal, saya sangat gembira kerana dapat menimba ilmu berkenaan syariah tambahan pula saya sudah berazam untuk menyambung pelajaran dalam bidang syariah selepas tamat belajar di Unisza. InsyaAllah.

Terlalu banyak kes syariah yang bertumpu hal-hal kekeluargaan yang begitu menyentuh hati saya. saban hari, ramai klien wanita yang bergelar ibu, mahupun mereka yang baru bergelar isteri datang ke sana untuk meminta nasihat peguam atau membuka kes mereka.


Tersentuh hati saya apabila mereka datang membawa seribu cerita duka. Ada yang ditinggalkan suami tak bertali selama 10 tahun. suaminya entah ke mana. Ada juga, seorang ayah yang tidak memberikan nafkah kepada anak dan isteri. ada juga tak sampai setahun berkahwin sudah bercerai. Ada juga klien yang membawa anak-anak kecil bersama ketika meminta khidmat nasihat yang sudah tentu kesnya berkisar penceraian. Saya renung wajah-wajah anak-anak itu. Sungguh sayu. Baru mengenal dunia sudah pun menjadi mangsa keadaan.

Kes-kes sebegini kadang-kadang menambah kerisauan di hati saya. apakah masa depan saya juga sebegitu ataupun indah-indah belaka? Penurunan kepercayaan saya kepada insan bernama lelaki semakin mencuram. Bukan semua lelaki tidak boleh dipercayai namun, sikap berhati-hati kepda mereka yang bergelar lelaki amat perlu sebagai langkah –langkah keselamatan.


Apabila menyebut mengenai perkahwinan, saya menjadi sedikit ‘trauma’ kerana memikirkan hal-hal yang sudah ada di depan mata saya. saya tidak menyalahkan perkahwinan namun sikap individu baik suami mahupun isteri itu memberi sedikit kegusaran di hati.

Konklusi awal yang dapat saya simpulkan adalah bakal suami dan bakal isteri kurang mengerti makna perkahwinan itu sendiri. Perkahwinan bukan hanya untuk suka-suka semata-mata. Namun, lebih daripada itu fungsinya.

Di sini saya quote kan kata-kata seorang pensyarah lelaki saya :

Perempuan perlu berfikir 100 kali untuk berkahwin berbanding lelaki


Pensyarah saya berkata sedemikian kerana realitinya wanita-wanita yang bergelar isteri banyak yang menjadi mangsa. Bukan suami yang menjadi mangsa!

Isteri banyak bersabar namun bagi saya kesabaran perlu ada hadnya. Tidak perlu seorang isteri bersabar apabila did era atau tidak diberikan nafkah yang munasabah oleh suami semata-mata masih mencintai suaminya. Jangan pegang istilah cinta itu buta! Cinta bukan begitu wahai isteri-isteri! Cinta bukan membuatkan seseorang menjadi sabar yang bodoh tetapi nafsu yang menjadikan seseorang sebegitu.

Wahai isteri-isteri, sabar itu ada hadnya. Mengapa sepuluh tahun ditinggalkan tanpa bertali, baru mohon fasakh? Baru mohon nafkah tertunggak?

Wahai bakal –bakal isteri, pelajarilah ilmu rumahtangga dan juga ketahuilah hak seorang isteri dan suami sebelum berkahwin. Berkahwin bukan hanya kerana atas dasar cinta yang mungkn cinta itu akan ranap setelah berkahwin namun, perkahwinan memerlukan seseorang memandang jauh ke hadapan. Persiapkan diri untuk mengharungi suka duka alam berumah tangga, jangan sampai sudah berumah tangga barulah mahu tahu tentang ilmu rumahtangga.

Teringat pula akan suatu ketika dahulu, apabila menghadiri usrah ketika belajar di Maahad Muhammadi lil-banat pada tahun 2008 ( tingkatan 6 sekejap sahaja), saya dan ahli usrah lain ditanya oleh ustazah mengenai perkahwinan. Relevankah bekerja ketika bergelar seorang isteri? Jawapan saya yang agak budak-budak ketika itu antaranya wanita perlu bekerja kerana jika suatu hari nanti dia ditakdirkan bercerai dengan suaminya, dia masih dapat bertahan daripada menyusahkan ahli keluarga lain.

Itu dulu…

Sekarang jawapan sudah berbeza, seorang wanita perlu belajar tinggi-tinggi dan bekerja sebelum berkahwin. Dan setelah berkahwin, seorang isteri perlu mengikut kehendak suaminya sama-ada suami mengizinkannya untuk bekerja mahupun tidak.
Mengapa saya katakan wanita perlu belajar tinggi-tinggi dan bekerja terlebih dahulu? Ini disebabkan saya berpendapat jika sebarang penceraian berlaku, seorang isteri boleh mencari pekerjaan dengan mudah tanpa perlu meminta bantuan ahli keluarga yang lain. Dia mampu berdikari tanpa suami disisi.

Cukuplah saya potretkan tuntas bahawa:

Setiap isteri perlu faham akan hak mereka dan tanggungjawab mereka untuk suami. Usah meminta yang lebih-lebih daripada suami. Namun, jangan pula membiarkan suami beesenang hati melepaskan segala tanggungjawabnya keatas isteri.

Rabu, 26 Januari 2011

hanya cuba menoleh tentang sahabat!

Assalamualaikum


Ketika ini saya menoleh kenangan ketika bersekolah dulu. Dari darjah satu sehingga tingkatan 5. Sebanyak 6 buah sekolah telah saya langkahi. Begitu banyak tawa dan tangis ketika bersekolah. Begitu banyak ragam kawan telah saya temui. Dan akhirnya , sehingga kini, saya hanya mempunyai dua sahabat baik. Merekalah sahabat saya ketika belajar kami belajar di sekolah rendah. Alhamdulillah!

Begitu susah untuk menemui permata…

Ketika menjadi timbalan ketua pengawas pula, ketika itu ada peristiwa yang memerlukan hak ditinggikan, kawan yang saya anggap baik pun meninggalkan saya. terkontang kanting sendirian. Sedangakan mereka tahu saya berada di atas jalan untuk memberikan keadilan (dalam hal tersebut). Mereka memilih untuk diam sebagai langkah selamat.

Di univerisiti pun begitu. Ada yang cakap:

“awak…saya tahu awak benar tentang itu, tapi saya tak berani nak cakap saya setuju dengan awak kat diorang”.

Ketika saya membentangkan hujah betapa dalam persatuan mempunyai elemen tidak islamik, mereka marah saya. DKU senyap sunyi tanpa ada suara yang membangkitkan kata setuju . padahal itu benar. Saya takkan kecewa kalau mereka menentang jika kata saya itu salah. Its fine!

Kawan-kawan saya Semuanya senyap pada malam itu. Malam itulah yang cukup membekas di hati saya.

Di sini saya tidak meminta simpati atau empati para pambaca sekalian. Tetapi, cukuplah untuk saya katakan bahawa lakukan sendirian untuk kebenaran andai tiada yang sefikrah. Kuatkan semangat. Jangan jadi seperti saya. asyik sedih apabila sedikit dicemuh.

Kalau kita berada di jalan yang benar, ingatlah Allah bersama kita. Biarlah kawan yang kita sudah anggap sebagai sahabat menjauhkan diri daripada kita tatkala kita sendirian cuba melawan arus atau memperjuangkan sesuatu.


Senyum selalu walau di sebalik tirai duka


Jumaat, 21 Januari 2011

EVIDENCE IN ISLAMIC LAW

EVIDENCE


Evidence in a trial is necessary. Without evidence, the sentence will not be conducted fairly. According to Islamic law of evidence, the evidence is known as bayyinah.



According to Lughah = bayyinah means as Clear, bright

According to Istilah = Terms for each of a name that describes a rights and interests.


Therefore, anyone who gives special meaning to bayyinah as mediator testimony did not meet the true sense.


Bayyinah understanding of Ibn Qayim is widely covered anything to clarify, explain or prove a position or condition of aright or interests are taken into account by the judge or court

According to Ibn Qayim that the testimony is one kinds of evidence (bayyinah). However, sometimes the stronger the evidence of other types of evidence for the existence of an atmosphere that shows the alleged claim is more powerful than the testimony of a man.


to be continue

Isnin, 10 Januari 2011

JANGAN MARAH YE! SEKADAR KOMENTAR SAHAJA!

Assalamualaikum!

Bismillahirrahmanirrahim.

Sudah terlalu lama saya menyimpan satu ketidakpuasan dalam hati. Ia timbul bukan untuk suka-suka tidak berpuas hati. Namun,ianya timbul kerana penyebab kepada ketidakpuasan itu menjadikan sesuatu itu Nampak tidak gah. Walhal sifatnya adalah untuk disanjung bukannya diremeh temehkan.

Peningkan pernyataan ini?

Bidang Syariah! Ya,Inilah apa yang akan saya perkatakan sepintas lalu. Maaf andai saya menulis ini terkasar bahasa; tersilap mengatur bicara.

Sebenarnya dan setulusnya, saya memandang tinggi kepada mereka yang mengambil jurusan syariah kerana simboliknya merekalah yang belajar tentang hukum hakam Islam a.k.a undang-undang Islam atau Islamic Law.

Namun, di manakah martabat mereka di mata masyarakat sekarang? Di mana? Mengapakah pada saat ini,mereka yang belajar undang-undang sivil dilihat bagaikan gah! Lebih gah daripada mereka yang bersengkang mata demi syariah! Walhal ia hanyalah undang-undang ciptaan manusia yang sering salah dan lupa.

Andai persoalan ini ditanya terus kepada saya, saya akan memberi jawapan:

Syariah itu adalah undang-undang yang dicipta oleh Allah untuk umat manusia. dan umat manusia mempunyai tanggungjawab untuk mengimplementasikan undang-undang syariah dalam segenap aspek undang-undang.



Namun, kebanyakan mereka yang belajar tentang syariah mengambil sikap remeh atau sikap tidak acuh dalam mempelajari syariah. Selepas mereka tamat pengajian, mereka akan mengambil inisiatif untuk menjadi seorang ustaz atau ustazah. So simple and easy!

Dimanakah rasa tanggungjawab mereka untuk menjadi mereka yang mengambil wadah memartabatkan undang-undang Islam di persada perundangan Malaysia? walaupun,
Sebenarnya tidak ada salahnya untuk menjadi ustaz dan ustazah! Namun,hakikat yang perlu kita lihat dan telan adalah undang-undang sivil lebih terkedepan dan dipandang jauh lebih tinggi. Bilangan peguam syariah lebih sedikit berbanding peguam sivil.

Dan satu soalan lagi, bagaimanakah kita mahu mengimplementasikan syariah dalam Negara sedangkan kebanyakan keluaran jurusan syariah mengambil jalan pintas untuk menjadi ustaz dan ustazah berbanding peguam syarie demi mengelakkan pengangguran?

Ops!



Sekarang ini, apabila saya memberi pendapat kepada seseorang bahawa saya mahu menyambung jurusan kepada syariah, wajah-wajah mereka seakan -akan menampakkan bahawa jurusan syariah itu hanyalah untuk mereka yang akan bergelar ustaz dan ustazah bukannya peguam yang bakal mengimplementasikan undang-undang Allah di Malaysia amnya. Jadi, Siapa yang salah?

Tuntasnya, fikir-fikirkanlah!

Ayuh, marilah kita memartabatkan undang-undang Islam yang sememangnya tinggi di sisi Allah!


p/s- mereka yang ambil jurusan syariah (pure) boleh jadi peguam syarie...termasuk mereka yang belajar di mesir.

Sabtu, 1 Januari 2011

HANYA SEKADAR UCAPAN

ASSALAMUALAIKUM!

Lambaian 2011 telah disambut penuh kesyukuran kerana Allah masih memberikan sekudus nyawa kepada hamba-Nya.

MINGGU PERTAMA JANUARI 2011


Untuk minggu pertama 2011, saya masih lagi berpraktikal di Jabatan Bantuan Guaman negeri Kelantan sehingga 6 Januari. Selepas itu, barulah akan ke unisza untuk menghabiskan semester akhir. WISH ME LUCK!


Alhamdulillah, adik keempat saya, izzuddin telah diterima masuk ke Maahad Tahfiz Sains Nurul Iman di Kok Lanas. Dan sesi pendaftaran telah bermula semalam. Sebenarnya, terlalu sukar untuk saya melepaskan adik saya untuk pergi ke sekolah berasrama penuh kerana saya mempunyai pengalaman sedih tatkala berpisah dengan keluarga seawal umur 13 tahun.

“ din, sekarang din sudah dewasa… belajarlah dan hafazl al-quran bersungguh-sungguh. jangan takut dengan dugaan… kerana kakak tahu, segala cabaran yang akan dilalui oleh Din, itulah sebenarnya tangga untuk Berjaya. Tempuhilah dengan jayanya. Berazamlah untuk menjadi seorang yang professional dan hafiz…kakak doakan din ceria di sana ..selamat maju jaya ya dik..!”


Khusus untuk adik saya yang kedua, izzat yang berada di Mu’tah dan ketika ini beliau sedang menghadapi peperiksaan akhir bagi pelajar Tahun 2..
“ selamat maju jaya, be…all the best.. nanti kalau dah siap cetak buku Dari Hati Kecil Kami, bagitahu ye”…

Itu sahaja,
Coretan perubahan baharu dalam keluarga, semakin berkurangan ahli rumah kerana menyambung pelajaran. Semoga proses untuk menuntut ilmu ini diberkati Allah.

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari