Khamis, 30 Jun 2011

Sudah lama saya perhatikan anda!

Assalamualaikum



Sudah lama nak tulis mengenai ini. Tetapi, hati jadi ragu-ragu. Fikirkan betapa saya hanya merupakan insan yang terlalu tidak sempurna namun selalu sahaja menjadi pemerhati.



Dan pemerhatian saya tertumpu pula pada merreka yang memegang title sebagai pelajar pengajian Islam. dan saya bawakan hasil pemerhatian ini setelah saya menjadi pemerhati selama 3 tahun ketika masih belajar dalam fakulti undang-undang.



PERTAMA: Saya akui, betapa ramai yang tersalah sangka bahawa Islam hanya perlu dibawa oleh mereka yang berada dalam jurusan Islam. sedangkan Islam itu perlu dibawa oleh sesiapa sahaja yang bergelar muslim. Dan mesej inilah yang sering diperkatakan oleh pelajar penggajian Islam kepada pelajar bukan berpengajian Islam di kampus.
Ya, memang benar mesej ini. Saya bersetuju 100%. Namun, bagi saya ada sedikit penambahan iaitu memang setiap muslim perlu membawa imej sebagai seorang muslim tak kira jurusan apapun yang diambi. Namun, perlu diingatkan bahawa, pelajar pengajian Islam merupakan golongan yang mendalami ilmu agama. Jadi standart itu telah bertukar.


Contohnya, terdapat sejarah Islam yang diselewengkan. Dan ini hanya diketahui oleh mereka yang mendalami ilmu sejarah Islam. dan selain mereka yang belajar sudah pasti tidak mengetahui penyelewengan tersebut. Dan mereka yang mendalami ilmu sejarah Islam itu tidak boleh membuat kesimpulan bahawa penyelewengan tersebut sudah diketahui oleh semua orang.

jadi, kadang-kadang peljar pengajian Islam perlu peka kepada ketidaktahuan pelajar bukan berpengajian Islam tentang sesuatu perkara. Janganlah berpendapat semua orang tahu tentang sesuatu hukum sedangkan hukum tersebut hanya diketahui oleh golongan pelajar pengajian Islam sahaja a.k.a yang mendalami sesuatu hukum.

KEDUA: terdapat pelajar pengajian Islam yang kadangkala hanya belajar teori tentang sesuatu hukum atau perkara. namun tidak diaplikasikan dalam kehidupan.

Ya, saya tahu bukan semua orang adalah perfect. Saya juga bukan perfect! Namun, seharusnya, sebagai pelajar pengajian Islam membwa imej Islam seperti tidak berdating di tempat awam, dan sebagainya.


Ingat, bahawa pelajar pengajian Islam adalah role model bagi mereka yang tidak mengambil jurusan pengajian Islam di kampus. Ada mata-mata yang sering memerhati tingkah-tingkah golongan yang mendalami agama ini.


KETIGA: saya ingin mengucapkan tahniah kepada persatuan yang membawa nama Islam. dan jika di Unisza, biasanya persatuan yang berada di bawah fakulti pengajian Islam kerap mengadakan majlis-majlis ilmu di DABS atau DKU. Alhamdulillah , syabas dan terima kasih !


Namun, sayang… kerana skop majlis ilmu itu dikecilkan bidangnya. Hanya tertumpu pada isu –isu yang sama. Tentang kahwin, cinta, wanita terlalu mendominasi. Namun, ada juga majlis ilmu berkaitan fiqh dan tasawuf.
Dan saranan saya, luaskan skop perbincangan. Islam bukan hanya tertumpu pada isu aurat , coupling semata. Namun islam juga berkaitan hal ehwal semasa. perbezaan undang-undang sivil dan syariah contohnya perlu diperbahaskan.


KEEMPAT: pelajar pengajian Islam terlalu merendah diri . dan pengalaman saya sendiri, ada sahabat saya( merupakan pelajar jurusan Islam)merendah diri dan katanya fakulti Islam ini tidak sefamous fakulti lain.Entah mengapa. Padahal, merekalah yang paling alim di kampus. Tahu agama. Tahu halal haram, pahala dan dosa. Saya kagum dengan mereka ini.



Dan saranan saya, usahlah terlalu merendah diri kerana berada di bawah jurusan Islam sedangkan Islam itu letaknya yang tertinggi. Jadilah proaktif dan dinamik !


KELIMA: InsyaAllah bersambung….tapi x janji.



Wallua’lam

Khamis, 16 Jun 2011

ustaz...kejujuran suami itu lebih penting dari kesetiaan

please women...
saya sangat geram bila 'kita-kita' kalau bercakap soal poligami
melenting tak habis
selalu cakap
para suami tak setia...lagi tak jujur


please women...
saya tahu saya belum berpunya lagi
tak boleh cakap sal poligami
tapi belum berpunya bukan beeri tak boleh bagi pandangan


please women...
poligami itu tiada salah
baik dari sisi Islam
yang kadang-kadang salah
adalah suami yang belum mampu
menikah masih mahu tambah satu
yang belum adil mahu tambah bini baru


please women...
kadang-kadang poligami tercetus
kerana 'kita-kita' yang salah
fikir baik-baik salah dan silap
jangan mencari salah suami semata


please women...


teringat pula bila ditanya oleh seorang ustaz ketika menuntut di Maahad Muhammadi (p)..berkaitan poligami...

hanya tersenyum kalau teringat jawapan yang diberikan oleh saya....:

ustaz...kejujuran suami itu lebih penting dari kesetiaan..



tapi kalau isteri...setia + jujur itu perlu seiring...

yup...suami kena jujur bila dalam hatinya ada seseorang yang ingin dikahwini..bagitahu isteri..jangan kahwin lari kat Thailand pulak...kalau kesetiaan tu...kan dalam Islam suami boleh kahwin sampai 4 ...

-p) suami dan isteri adalah dua status yang berbeza....

jangan dicipta harapan atas rahsia



episod itu membuka seluas pintu langit

membuatkan hidup bernafas atas satu harapan


bangun pada mentari belum menyinar

tersenyum harap pada kenangan lalu

memanifestasi segala stanza harap

bukan lagi mimpi yang membuat

ingin tidur selamanya



oh...

menyepi diri sebentar

kerana keyakinan telah saling berbahas

bahawa harapan itu pasti kan berlabuh


ternyata sepi diri itu petanda

badai datang tanpa dilihat tandanya

ternya sepi itu disalah tafsir

lalu ia pergi jauh dan

menjauh

dan kini ia sudah melakar bahagia bersama

bahagia

ya, melakar bahagia bersama bahagia...

tanpa tahu satu rahsia yang ada dari dulu





erm,,,benar kata orang...jangan dicipta harapan atas sebuah rahsia

Ahad, 12 Jun 2011

Sekilas Pandang berkenaan al-Isra' wa al-Mi'raj

Sudah menjadi suatu pegangan yang cukup sulit untuk disingkirkan daripada pemikiran masyarakat kita, iaitu, tanggal 27 Rejab, berlakunya peristiwa Isra' dan Mi'raj yang menjadi satu simbol yang cukup berharga buat umat Islam seluruhnya. Mungkin sekali, jika sekali imbas, tiada yang pelik mahupun mencurigakan berhubung perkara tersebut. Namun, penelitian dan pengkajian, akan menemukan suatu ketidak puasan hati akan terdetik di dalam benak. Benarkah peristiwa Isra' dan Mi'raj berlakunya pada 27 Rejab seperti sangkaan kita selama ini? Shahihkan ia? Insya Allah, sama-sama kita teliti dan kaji, juga buat renungan bersama.



Berhubung kisah-kisah yang seringkali diceritakan berkenaan Isra' dan Mi'raj, terlalu banyak sekali kisah-kisah yang tidak sahih tersebar. Namun, fokus penulisan ini sekadar ingin membahaskan perihal keshahihan tarikh berlakunya Isra' dan Mi'raj. Adapun berhubung kisah-kisah yang tidak shahih yang diselitkan berhubung peristiwa bersejarah ini, seperti Baginda di Isra'kan daripada rumah Ummu Hani, kisah perempuan tua yang menjadi symbol bagi umur dunia, dan lain-lain akan ana sebut dan bahaskan di dalam buku "Himpunan Sirah-Sirah Yang Tidak Shahih (buku 2)" dengan izin Allah.
Ara 'ualam berkhilaf pendapat berkenaan tahun di Isra' Mi'rjkan Baginda Sallallahu'alaihiwasallam kepada beberapa pendapat:


1-Sebelum Baginda di lantik menjadi Rasul. Ianya merupakan pendapat yang syaz.

2-Setahun 2 bulan atau 14 bulan sebelum berlakunya peristiwa Hijrah.

3-Setahun 3 bulan atau 15 bulan sebelum Hijrah.

4-3 tahun sebelum Hijrah.

5-5 tahun sebelum Hijrah.

6-Ibn Sa'ad dan selainnya berpendapat pada setahun sebelum Hijrah. Pendapat inilah yang disebutkan dengan yakin oleh al-Imam al-Nawawi. Ibn Hazam menukilkan bahawa pendapat ini adalah ijma'. Akan tetapi al-Hafiz Ibn Hajar mengkritik, katanya:

"Dakwaan yang mengatakan ianya sebagai ijma' adalah tertolak kerana ada khilaf seperti yang telah disebutkan."

Al-Zuhri meletakkan tarikhnya berlaku setahun sebelum Baginda keluar berhijrah. Ibn Ishaq pula mengatakan bahawa ianya berlaku 10 tahun selepas Nabi dilantik menjadi Rasul, iaitu sebelum kewafatan Abu Thalib. Namun, pendapat ini adalah tidak tepat.

Sebetulnya, Isra' dan Mi'raj berlaku selepas kewafatan Abu Thalib dan Siti Khadijah. Hal ini seperti yang telah disebutkan oleh 'Aisyah bahawa Khadijah meninggal dunia sebelum di fardhukan solat lima waktu.


Kesimpulan berkenaan tahun Baginda Isra' adalah menurut pendapat yang lebih pasti adalah setahun sebelum Hijrah seperti pendapat keenam yang telah disebutkan tadi.
Adapun, berhubung dengan tarikh berlakunya Isra' dan Mi'raj pula. Al-Syaikh 'Abd al-Rahman al-Mubarakfuri menyebutkan di dalam kitab sirah beliau al-Rahiq al-Makhtum, yang akan ana nukilkan seperti berikut:

1-Pada tahun Baginda dilantik menjadi Rasul. Pendapat ini telah dipilih oleh al-Thabari.

2-5 tahun setelah Baginda Sallallahu'alaihiwasallam dilantik menjadi Rasul. Ini dirajihkan oleh al-Imam al-Nawawi dan al-Qurthubi.

3-Pada malam ke 27 daripada bulan Rajab tahun kesepeuluh kenabian.

4-16 bulan sebelum Hijrah, iaitu pada bulan Ramadhan tahun 12 kenabian.

5-Setahun 2 bulan sebelum Hijrah, iaitu pada bulan Muharram tahun 13 kenabian.

6-Setahun sebelum Hijrah, iaitu pada bulan Rabi' al-Awal tahun 13 kenabian.
Al-Syaikh menambah lagi di dalam mengklasifikasikan pendapat yang shahih berhubung peristiwa tersebut, kata beliau:


"Dan ditolak pendapat-penadat 3 yang terawal. Kerana Khadijah telahpun wafat pada bulan Ramadhan tahun ke 10 kenabian. Dan kewafatannya adalah sebelum difardhukan solat lima waktu. Adapun, pendapat ketiga lagi, maka aku tidak dapati pendapat yang rajah satu daripadanya. Tetapi, konteks di dalam surah al-Isra' menunjukkan bahawa al-Isra' berlaku sangat lewat."

Al-Syaikh Ibn 'Utsaimin merajihkan pendapat yang mengatakan bahawa ianya berlaku pada bulan Rabi' al-Awwal.

Bagi pendapat ana sendiri, ana merajihkan pendapat yang mengatakan pada bulan Rabi' al-Awwal. Akan ana buktikan.

1-Hanya tingaal pendapat 3 yang terakhir yang perlu diteliti, kerana riwayat 3 yang awal telah tertolak.

2-Lihat pada pendapat ke 4 yang mengatakan 16 bulan sebelum Hijrah iaitu pada bulan Ramadhan. Perhatikan. Al-Imam al-Hafiz Ibn hajar al-'Asqalani menyatakan bahawa Ijma' berlakunya hijrah pada bulan Rabi' al-Awwal seperti yang beliau sebutkan di dalam Fath al-bari, katanya:

"Berlakunya penghijrahan Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam adalah pada bulan Rabi'ul Awal[1], (ianya) tanpa khilaf. Adapun peristiwa perubahan arah kiblat pula berlaku pada pertengahan bulan Rajab tahun kedua Hijrah berdasarkan pendapat yang shahih dan pendapat yang pasti oleh jumhur."[2]

Oleh itu, 16 bulan daripada bulan Rabi al-Awwal akan jatuh pada bulan Zul Hijjah, bukannya pada bulan Ramadhan. Maka pendapat ini tertolak.

3-Lihat pula pada pendapat yang ke 5 yang mengatakan berlaku setahun 2 bulan atau 14 bulan sebelum peristiwa Hijrah, iaitu pada bulan Muharram. Perhatikan, jika 14 bulan daripada bulan Rabi' al-Awwal daripada waktu peristiwa Hijtah, maka akan jatuh pada bulan Safar, bukannya pada bulan Muharram. Maka pendapat ini tertolak.


4-Tinggal satu lagi pendapat terakhir dan ana merajihkan pendapat ini. Ini kerana, akan genaplah setahun antara bulan Rabi' al-Awwal ketika berlakunya peristiwa Isra' dan Mi'raj dengan bulan Rabi' al-Awwal ketika berlakunya peristiwa Hijrah.

Wallahua'lam

[1] Ini juga menjadi satu dalil bahawa peristiwa Hijrah Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam berlaku pada bulan Rabi'ul Awal, bukanlah pada bulan Muharam seperti yang disangka oleh kebanyakan masyarakat kita pada hari ini.

[2] Fath al-Bari oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-'Aqalani, jilid 1 muka surat 97, dan Hasyiah al-Sindi 'Ala Ibn Majjah oleh al-'Allamah al-Syaikh Muhammad bin 'Abd al-Hadi al-Sindi, jilid 2 muka surat 368.




* tulisan ini saya ambil dari tulisan sahabat saya yang kini melanjutkan pelajaran di Universiti al-Azhar Mesir(Tanta)dalam jurusan usuluddin di tahun 2. beliau menggunakan nama pena sebagai Ibn Al-Razi Al-Tantawi

Sabtu, 4 Jun 2011

Apa sangat enta nak expect daripada diorang(perempuan)?

Assalamualaikum…

Ketika ini, saya ingin berkongsi dengan kalian tentang tulisan yang ditulis oleh pensyarah saya yang saya telah ceritakan pada entri lalu.



Erm… sememangnya tulisan beliau agak kontroversi sedikit andai mereka yang membaca tulisan tersebut seperti terkena batang hidung sendiri.



Tulisan ini beliau bagi kepada kami( pelajar perempuannya) di dalam kelas. katanya, beliau inginkan penjelasan daripada kami berkenaan tulisan tersebut untuk sesi kuliah yang akan datang. Namun, mungkin beliau lupa untuk bertanya tentang itu..dan kami (pelajar wanita) terasa lega sedikit…hehehe..



Namun, ketika saya dan sahabat saya pergi bertemunya kerana untuk bertanya tentang assignment… dan beliau terus bertanya kepada kami berdua…

Erm..awak dah baca artikel yang saya tulis tu? Macamana?


Huhu…sir tetap ingat erk tentang artikel tu…

Terus, saya jawab:

Sir..saya setuju sangat…memang betul pun yang sir tulis..bagi saya, perempuan memang selalu fikir tentang shopping..kawin dan anak-anak je. Yang lain mereka x peduli..



Ada riak-riak terkejut di wajah Sir….

Beliau terus berkata:

Erm.. saya pernah bagi kat penulis buku ***** (dirahsiakan), namun tak berjawab..dan saya juga ada bagi kat pensyarah *****(dirahsiakan).. dan pensyarah tu cakap:
Apa saya peduli…asalkan saya hidup happy..



Oh…patutlah sir terkejut ketika saya cakap setuju…cz mereka yang boleh dikatakan ‘educated’ tidak bersetuju dengan artikel sir ni.


Kesimpulannya..memang banyak lagi yang kami bincangkan dengan sir. Banyak sekali inputnya dan menyebabkan saya berasa saya perlu keluar dari kepompong selfish.. saya perlu mencari identity dan arah tuju saya dalam menyebarkan Islam dan juga bagaimana untuk memberi sumbangan kepada ummat Islam khususnya di Malaysia.



Dan di sini saya tulis semula artikel yang ditulis oleh Sir (lecturer) saya… dan artikel tersebut berbentuk surat:

PERANAN WANITA SEBAGAI KHALIFAH

Assalamualaikum wrt. Wbt. Ukhti….

Salam sejahtera dan mudah mudahan dalam rahmat dan perlindungan Allah. persoalan di atas sering ana kemukakan kepada para pelajar perempuan. Bukan apa…sekadar nak Tanya pandangan. Ana harap enti boleh terbuka minda dan tak mudah tersinggung kerana niat ana sememangnya nak tau akan asas dan puncanya. Dengan kata lain kenyataannya yang akan dikemukakan ini adalah ‘ Tanpa Prejudis’.



Basically, kita berbangga apabila 70% wanita kita berjaya ke Universiti walaupun yang lelakinya lebih suka ke pusat serenti. Tapi agak menghairankan kenapa kes-kes di Mahkamah Syariah pun menujukkan 70% penganiayaan suami terhadap isteri. Apakah educatednya isteri masih gagal untuk membentuk dan mengawal keluarganya ?


Kemudian pernah timbul isu Amina Wadud menjadi Imam, setakat yang ana perhatikan…tidak pula kedengaran suatu kenyataan rasmi daripada Muslimah kita membantah tindakan tersebut dengan hujah-hujah ilmiah. Termasuk isu hak wanita bertudung yang didiskriminasi atau dibuang kerja semata-mata bertudung…tidak pula bangkit secara rasmi atau wujudnya memorandum khas di kalangan Kesatuan Muslimah Profesional yang membela hak untuk bertudung.



Mengenai topik utama peranan manusia sebagai khalifah. Maknanya ia ditaklifkan ke atas semua tanpa mengira jantina. Kewajipan dan tanggungan untuk menegakkan syariat Islam adalah terpikul ke atas insan yang memperakui keesaan-Nya dan kerasulan untusan-Nya. Cuma apabila topic yang agak berat ini cuba nak dikongsikan dengan muslimah kita(walaupun educated) agak bermasalah. Apakah mentaliti yang terpahat di minda dan pegangan di hati sehingga isu yang bersifat ‘serious discussion’ agak sukar mendapat reaksi yang baik daripada wanita berbanding bab-bab hiburan, percintaan , fesyen, keluarga, set pinggan mangkuk, kuih raya, karpet, langsir baru dan lain-lain perkara yang menjamin masa depan ekonomi Negara. Sebab tu anak agak tersinggung apabila sesetengah lelaki berkata “alaa…biasa la perempuan. Apa sangat enta nak expect daripada diorang? Setakat cerita pasal shopping, beranak dan jalan-jalan…itu la topic yang boleh ‘masuk’ dengan depa. Selain daripada tu, jangan harapla enta boleh sembang pasal secular ke, islam liberal ke walaupun Nampak depa tu educated, tapi gaya pemikiran tak ubah seperti operator pengeluaran”.



Jikan diperhatikan senario peperangan di Gaza, Lubnan, Palestin dan lain-lain Negara Islam yang sering diganyang oleh Israel dan sekutunya… masyarakat Islam biasanya sekadar mampu mengutuk serangan tersebut sedangkan golongan kuffar saban hari tidak berhenti-henti membunuh manusia. para penceramah kita hanya menyebut bahawa akan datang suatu ummah yang mana orang Islam akan menjadi ‘santapan’ musuh . jumlah kita ramai tetapi ahli-ahlinya tidak berkualiti(ibarat buih-buih yang tidak berguna). Kalau adapun reaksi umat Islam di Malaysia khasnya(yang hanya bermusim atau hangat-hangat tahi ayam)terhadap serangan kejam Israel, mereka sekadar mewarisi empat kaedah ini iaitu demonstrasi, boikot, derma dan solat hajat. Ana terfikir bagaimana sekiranya peperangan itu wujud di Malaysia. Bagaimanakah keadaan mereka yang berfkrah family man(yang sebelum ini hanya sibuk dengan karenah ahli keluarganya) untuk survive…..sedangkan bom di sana sini dan peluru yang keliling pinggang. Adakah di ketika itu persoaln keluarga masih lagi wujud atau masing-masing hanya fikir langkah untuk menyelamatkan nyawa sendiri.



Atas alas an itu ana selalu bertanya pelajar perempuan, yang seringali mengimpikan ‘kebahagiaan’. Soalan ana kepada mereka… apakah enti akan berasa cukup bahagia sekiranya mempunyai suami yang jujur dan setia, mempunyai anak yang soleh dan taat, mempunyai kerjaya dengan gaji RM7000.00, tiada masalah kesihatan atau kecacatan, mempunyai kereta atau kenderaan yang jarang sekali rosak, memiliki rumah yang selesa (tiada kebocoran atau masalah kecurian), jiran-jiran yang sedia menolong dan mempunyai ‘bibik’ yang amanah?

Almost memberikan jawapan itulah kebahagiaan yang diimpikan kerana itulah ;pencapaian’ terhebat dalam hidup mereka. Lantas ana bertanya , bagaimana sekiranya apa yang menimpa Lubnan, Palestin dan lain-lain Negara bergolak itu turut berlaku kepada kita? Apakah kebahagiaan sebegitu masih wujud? Mereka diam… apa yang ana maksudkan buanlah beerti semua perempuan mesti jadi tentera, sebab sejarah pun telah membuktikan tiada panglima wanita….tetapi paradigm di atas lebih bersifat ‘kepentingan peribadi’ yang hanya memikirkan permasalahan dalaman mereka. Ana berpendapat mereka tidak pernah terfikir perkara lain yang diluar skop masalah ‘kepentingan peribadi’ itu. Apatah lagi nak fikir isu murtas yang kini kian serius melanda umat Islam, kenaikan harga barang, gejala Mat Rempit, pembuangan bayi, siswazah menganggur, masalah rasuahdan penyelewengan kuasa dalam politik, kesengsaraan umat Islam di luar sana dan lain-lain perkara yang lansung tidak pernah wujud pun dalam kamus hidup mereka. Dengan kata lain di sinilah unsure pemikiran selfish , individualistic, atau self interested, materialistic, angkuh serta keras kepalamula bertapak dan menunjangi gaya hidup masyarakat kita. Bahan mungkin juga ada yang berkata, ‘kibur kita lain-lain , jadi kenapa nak menyibuk..? dosakan masing-masing tanggung..?



At last, apabila ‘kebahagiaan’ yang disenaraikan tersebut tiada, maka isteri itu akan mula buat perangai, mudah merajuk, membesarkan hal-hal yang kecil, bersikap mengada-ngada dengan harapan agar suami memberi perhatian kepadanya. Jika usaha tersebut tidak berhasil maka akan timbul watak-watak baru yang dimainkan oleh mertua, ipai duai, rakan-rrakan sepejabat yang bertindak sebagaiwartawan yang tidak bergaji, untuk ‘mengukuhkan’ usaha isteri tersebut. at last, suami itu menjadi manusia yang hanya mengikut kehendak isteri dan telunjuk keluarga isteri.



Dengan keadaan family yang ‘mantap’ ini, bahkan ana percaya kebanyakan institusi kekeluargaan di Malaysia bersifat begini, adakah Negara mampu melahirkan umatnya yang kuat dan berkualiti? Sedangkan kaum ibunya hanya sibuk dengan perihal ‘kepentingan peribadi’ mereka dan amat jauh untuk memikirkan hal-hal yang lain. Sekali lagi ana bertanya kepada pelajar perempuan, sekalipun kamu menyedari bahawa kamu mungkin kurang berilmu, jasad kamu yang tidak sehebat lelaki, tetapi tidakkah kamu terfikir bahawa sekalipun aku tak mampu…aku mengharapkan suamiku menjadi tokoh, anakku menjadi aorang yang banyak berjasa dan pemikiranku mampu mengubah gaya hidup masyarakat. Sekali lagi mereka diam… kalau ada pun yang menjawab, tetapi sekadar menyakitkan hati. Katanya “ ala ustaz, tak semua orang nak jadi mufti…” walaupun kita menyedari mufti yang sedia ada tidaklah sehebat seprti Yusof Qardhawi.



Kita tengik Prof Dr. Mahmood Zuhdi Dari Universiti Malaya(kini berkhidmat di UIA), bagaimana beliau Berjaya sa mpai ke tahap itu, apakah ia akan berlaku dengan begitu mudah jika tanpa sokongan isterinya (Dr. Paizah)? Kehebatan dan kewibawaan Mahmood Zuhdi agak sukar dipertikaikan dan ditambah dengan sokongan isteri yang juga tidak kurang hebatnya. Apakah kita pernah berniat untuk melahirkan Mahmood Zuhdi ke-2? Jadi ana mengharapkan enti dapat menjelaskan (setakat yang termampu, maybe termasuk pandangan peribadi) mengenai senario permasalahan ini…


Sekian wassalam.


***** ****** ******* ****** *****


Macamana, dah selesai membacanya…at last, saya tinggalkan kepada kalian persoalan yang sudah saya Tanya kepada sir di akhir perbincangan:

Sir, jadi apa yang kami kena buat ?



Namun, sir diam tetapi ada sebaris senyuman …seperti memaksa saya untuk berfikir sendiri….


*nama lecturer saya tu dirahsiakan…

Wanita Mamalia yang Sukar Difahami?

Assalamualaikum


Kata-katanya masih terpahat di ingatan saya apabila beliau menyebut semasa memberi kuliah Islamic Family Law subjek kepada saya serta kawan –kawan yang lain. Katanya:

Wanita adalah mamalia yang sukar difahami



Huh, terasa tersindir sekali. Dan masa terus berlalu. Ketika itu, saya berada di tahun 2 dan beranggapan bahawa pensyarah yang saya hormati itu adalah seorang ‘anti perempuan’.

Maaf Sir, saya ter’suuzzon’ ketika itu.



Namun, anggapan saya itu salah dan sememangnya salah setelah di tahun akhir pengajian, beliau sekali lagi mengajar saya dan kawan-kawan yang lain dalam subjek Evidence and Procedure Shariah Court. ketika itu beliau sering memperkatakan sesuatu mengenai wanita. Bagaimana wanita sekarang ini masih di takuk yang lama. Hanya suka ber’shopping’ dan hiburan semata. Malah wanita tidak gemar turun padang melihat kesengsaraan ummah Islam yang lain.

Ya, saya sangat setuju…setuju sangat-sangat… kerana mungkin juga saya termasuk antara wanita yang disebutkan tadi. Memang pedas , namun itu hakikatnya yang pastut diubah oleh wanita.

Katanya di dalam kelas :


Perempuan, apa yang diorang fikir…? Kahwin dan beranak saja.. masalah murtad , isu kartika apa mereka peduli!
Kalau saya tanya awak semua tentang isu sebatan karika atau isu Amina Wadud, boleh awak (ditujukan kepada pelajar wanita) semua huraikan?

Kelas menjadi sepi sebentar . semua pelajar termasuk juga saya berdiam diri.



Saya juga masih ingat ketika saya ditemani seorang sahabat menemuinya secara personal kerana ingin bertanya tentang assignment. Namun, setelah menemuinya, ada hal lain juga diperbincangkan dan itu termasuk isu wanita hari ini.


Antara persoalan yang ditimbulkan kepada saya dan sahabat saya:


Apa bezanya mereka(wanita) lepasan SPM, Diploma atau Phd kalau semuanya kahwin dan lahirkan anak dan kerja sahaja?

Ya, saya tahu beliau ingin katakan kepada kami bahawa mereka yang graduan Universiti perlu bersikap berlainan daripada mereka lepasan sekolah. Wanita lepasan U sepatutnya agresif tentang masalah ummat. Bukan menjadi selfish semata.

Dan sememangnya masih banyak lagi nasihat beliau kepada saya dan sahabat yang lain… dan nasihat itu masih ada dalam ingatan.

Namun hanya itu sahaja yang saya mahu kongsikan dengan readers sekalian…
Ops lupa pula nak bagitahu puisi yang saya tulis dalam entri lepas yang bertajuk ‘dariku Wanita Untukmu Wanita’ diinspirasikan oleh pensyarah saya itu… Dan benar cakap beliau bahawa wanita sememangnya sukar difahami kerana sikap wanita(segelintir/ kebanyakan?) yang tidak peduli masalah ummah.


saya mahu jadi wanita yang peka dengan masalah Ummah Islam

Khamis, 2 Jun 2011

Approach , booking and cancel...don't do that if..!

Assalamualaikum…

Wanita bknlh sprti barang yg boleh di“booking” atau di“cancel” sesuka hati, jika tahu tidak mmpu maka usahlah gatal menjalin hubungan cinta @ memberi harapan yg dusta. Itu adalah 1 dosa yg mcmrkan kesucian wanita. Tndkn “Approach” seseorang gadis, halal dilakukan bila niat & azam sudah tekad utk bernikah, bersedia & MAMPU. Jika x , PENDAMkan sahaja HASRAT&TERIMALAH TAKDIRMU!
.


Status ini saya ambil dari status FB sahabat saya; Afifah Azlan.


Sejujurnya saya sangat bersetuju dengan status ini kerana kadang-kadang lelaki tidak cakna tentang hal ini. Satu lagi, maybe, mereka fikir wanita senang2 jer nak terima mereka kalau mereka approach (untuk kahwin) hanya menggunakan janji semata-mata…



Erm…, saya tak gemar if lelaki approach wanita secara directly (… maybe Nampak gentle but tak sopan. Kalau boleh, saya sarankan, please go to her father and bagithu hasrat hatinya… kan Nampak betul2 gentle and beradap sopan?


Ok… that’s all..

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari