Sabtu, 20 Ogos 2011

Ijah Nok Jadi Kecik Sokmo

Assalamualaikum


Tergamam! Terharu! Dua perasaan saling bercampur baur.



Cerita 1

Izzah : Kak, Ijah tok se jadi besar mace kakak. Ijah nak jadi kecik sokmo
Saya : bakpo ?
Izzah : kalu budok kecik tok masok neraka..

Saya hanya tersenyum… seorang budak kecil yang berusia 4 tahun boleh berfikir begitu. Saya? Astaghfirullahal’azim…

Cerita 2

Izzah : kak, ibu suruh istighfar
Saya : bule.. meh sini..kita baca sama-sama
Selepas baca astagfirullah… izzah bertanya lagi
Izzah : bakpo keno istighfar?
Saya : sebab kito banyok dosa kena mintak ampun dengan Allah
Izzah : dosa tu gapo?
Saya : dosa tu kita buat benda yang Allah maroh…
Izzah : mintak ampun tu gapo?
Saya : mintak ampun tu mintak maaf…
(banyak jugak soalan Izzah ni..letih kakaknya nak menjawab..huhu)

Dua cerita yang saya tulis di atas adalah kisah saya dan adik bongsu saya yang berusia 4 tahun. adik bongsu dan merangkap adik bongsu perempuan

Sesungguhnya, begitu banyak yang telah saya terlepas untuk lakukan perkara yang sama kepada adik-adik yang lain. Namun, peluang yang ada ketika ini tidak akan saya sia-siakan.InsyaAllah

Dan saya pasti akan merindui saat-saat bersama izzah. Sebelum tidur, saya akan membaca alunan zikir dan izzah akan mengikuti zikir yang dibaca. Kadang-kadang zikir akan diselangselikan pertanyaan Izzah seperti pertanyaan tentang syurga, neraka, dosa , pahala.

Ya Allah, jadikan aku dan Izzah menjadi wanita solehah…amin…

Assalamualaikum


*jauhi riak dan berburuk sangka ;)

Khamis, 11 Ogos 2011

kalau cinta mesti sensitif...!

Assalamualaikum…

Sensitifkah kita…?

Kisah satu:

Seorang pelajar tingkatan 4 ada bertanyakan kepada ustazahnya yang sedang mengajar. Proses pengajaran dan pembelajaran ketika itu adalah subjek Tarikh Islam yang sememangnya antara subjek penting dalam peperiksaan Sijil Menengah Ugama yang sememangnya wajib diduki oleh setiap pelajar sekolah agama di Kelantan.
Tanya pelajar tersebut:

Ustazah, saya tak faham macamana Muawiyah tu dikatakan jahat tetapi seperti yang kita tahu Muawiyah tu antara penulis wahyu. Macamana ye?

Ustazah tersebut terpinga-pinga. Soalan itu ditinggalkan tidak berjawab sama sekali.

Kisah dua:

ketika berjalan-jalan bersama seorang kakak senior . tentunya banyak hal dibicarakan. Dan satu isu pula ditimbulkannya.

“izzati, lecturer akak ada cakap yang beliau tak berapa suka cara Maulana Asri tu yang menyebabkan orang awam jadi …

Saya sangat terkejut dengan ucapan senior saya itu. Lecturer senior saya itu seakan-akan tidak suka Maulana Asri yang mempertahankan sahabat-sahabat Rasulullah SAW. Katanya, boleh menyebabkan orang awam menjadi ‘kelam kabut’(pening). Saya beristighfar dalam hati.


Walaupun, saya bukanlah selalu menghadiri kuliah Maulana Asri. Dan kalau mendengar kuliah Maulana pun boleh dikira dengan jari maklumlah saya hanya akan pergi ke sana bertemankan adik saya. Setelah adik saya menyambung pelajarannya ke Jordan manakala sahabat karib saya pula menyambung pelajarannya ke Mesir , saya sudah tidak pergi ke sana.

Begitukah gaya seorang pensyarah yang sememangnya mendalami agama mencemuh usaha yang dilakukan oleh Maulana Asri untuk mengembalikan maruah kepada para sahabat Rasulullah yang diputarbelit oleh penulis sejarah Islam yang banyak menipu? Seperti sahabat Rasulullah SAW yang bernama tha’labah?


Kalau mengikut akal logik pun, kalau seseorang mencintai sahabatnya, mana mungkin dia berdiam diri jika orang-orang membuat cerita yang tak betul tentang orang yang dicintainya. Apalagi sahabat –sahabat Rasulullah itu sememangnya wajib dicintai. Di manakah kesensitiviti dalam mencintai sahabat Rasulullah?



Cerita tiga:

Semasa berada dalam tingkatan 6 (sekejap sahaja), ada subjek Mutolaah. Dalam buku teks tersebut banyak mengisarkan tentang sejarah Islam. Namun, dukacita kerana dalam buku teks tersebut banyak yang salah fakta. Ya, salah fakta! Antaranya,tentang peristiwa Isra’ Rasulullah..? dan ustaz yang mengajar subjek tersebut langsung tidak menyentuh kesalahan-kesalahan fakta dalam buku teks tersebut. Di manakah kesensitiviti letaknya?



Kesimpulan:


Banyak sejarah Islam yang ditulis salah dan mungkin ditulis salah secara sengaja kerana ada ‘udang di sebalik batu’. Persoalannya,sampai bila kita-kita ini harus berdiam diri apabila sebilangan sahabat Rasulullah yang dikatakan yang tidak enak didengar serta mencemarkan martabat mereka sebagai sahabat Baginda serta sejarah Islam?


• Pelajar dalam cerita satu dan cerita tiga tersebut adalah saya…

Sabtu, 6 Ogos 2011

Imbas...

Assalamualaikum!

Imbas kembali ke tahun 2006

Ketika tahun 2006, saya telah dilantik menjadi setiausaha 2 dalam badan pengawas sekolah merangkap penolong setiausaha.

Dan pada bulan 6 tahun yang sama, saya dan beberapa exco pengawas lagi di’tugas’kan oleh pihak sekolah untuk ke kem kepimpinan yang dianjurkan oleh Yayasan Islam Kelantan (YIK). Maksudnya, setiap sekolah dibawah YIK wajib menghantar pelajar-pelajar (especially pengawas) ke kem kepimpinan tersebut.

Dan antara aktiviti di sana adalah sesi soal jawab iaitu seorang wakil sekolah akan berdiri di hadapan, dan sesiapa sahaja boleh bertanyakan tentang kepimpinannya di sekolah.NOTA: (aktiviti ini tidak bercampur dengan lelaki).

Saya jadi berdebar apabila fasilaltator memberitahu mengenai aktiviti tersebut. Mana tidaknya. Bercakap di hadapan pimpinan pelajar sekolah-sekolah lain yang hebat-hebat...
Tangan jadi sejuk. Jantung berdegup kencang.

“ Wan Nur Izzati BT Wan Nor Anas, setiausaha badan pengawas dari sekolah Smua Sullamiah sila ke hadapan.” Salah seorang fasilitator memanggil nama.
Saya terus jadi gelabah. Aduh, macamana ni.

“ suara saya serak”. Saya bagi alasan. Dan kebetulan suara saya sudah serak sejak hari pertama di kem tersebut.

“ tak pe. Serak-serak pun. Sila ke hadapan”. Fasilitator terus bagi arahan. Dan saya terus mengatur langkah untuk ke hadapan.

Setelah saya memperkenalkan diri dan sekolah. Saya juga memberitahu hadirin bahawa sekolah saya merupakan sekolah bercampur antara lelaki dan perempuan(kelas bercampur lelaki dan perempuan). Begitu juga dalam kepimpinan badan pengawas. Setiausaha 1 badan pengawas juga adalah lelaki! Ini bermaksud, saya perlu berhubung secara direct dengan setiausaha 1 kerana tugas saya adalah membantu setiausaha1 dalam membuat sebarang tugasan yang berkaitan.

Selepas itu, ramai yang bertanyakan saya tentang ‘keprofesionalan’ bertugas dengan lelaki. Dan rakan –rakan yang bertanya itu adalah datangnya dari sekolah yang tidak bercampur. Ada juga yang bertanya soal hati (bagaimana untuk menjaga hati) apabila bekerjasama dengan lelaki. Aduh, macam-macam soalan yang ditanya. Namun semuanya berteraskan ‘keprofessionalan kerjasama antara lelaki dan perempuan dalam organisasi’.

Jenuh juga untuk menjawab soalan-soalan tersebut.

ke tahun 2011

Kini,Baru saya mengerti mengapa persoalan itu timbul. Ya, kadang-kadang ada ‘orang-orang’yang rasa syak dalam bekerjasama antara lelaki dan perempuan dalam organisasi atau dalam mengadakan seseuatu aktiviti. Soal ‘hati’ jadi timbul.

Dalam Islam juga sudah menggariskan batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan. Itu muktamad! namun, bukannya langsung mengharamkan lelaki dan perempuan bekerjasama dalam sebuah organisasi(kea rah kebaikan) selagi batas-batas pergaulan itu dijaga. Kerana, mungkin idea lelaki dan perempuan berlainan, jadi kedua-dua gender ini diperlukan dalam organisasi untuk memberi buah fikir yang berkualiti.

Dan bagi saya, apabila berada dalam sebuah organisasi, setiap orang wajar bersikap professional. Tidak ‘sengaja’ segan-segan untuk memberi pendapat (lainlah kalau tak de idea nak bagi, jadi seeloknya diam) namun harus jaga tatatertib sebagai seorang muslim.

begitu juga dalam membantu muslim/muslimah di jalan dakwah.


Ketika kita terjatuh
Di dada tanah berdebu sampah
Kaki jadi terseliuh
Kepala jadi tunduk ke bawah
Hanya suara bersuara meminta tolong
Suara hanya bersuara dalam hati
Dalam samar-samar
Ada yang menghulur tangan
Untuk membantu
Dalam hati kita berdetik:

Mengapakah dia tolong aku?
Walhal aku belum pernah kenal dengannya
Mengapa dia berbisik nasihat dan kata –kata juang kepadaku?
Siapakah aku kepadanya?

Wahai ‘kita-kita’!
Kenapa terus ada syak wasangka dalam hati?
Sedangkan kita semua wajib membantu
Saudara seislam kita yang sudah susah
Yang haus dengan kata –kata semangat
Yang tandus dengan kelembutan ukhuwwahfillah
Usah ditanya mengapa
Usah ditanya kenapa
Kerana dalam ukhuwwah ada
Kasih sayang
Namun dalam ukhuwwah
Ada juga ‘keprofessionalan’

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari