Khamis, 15 Mac 2012

ALLAH SEBAIK-BAIK PENOLONG


Allah ada bersama kita!

Ketika manusia lain berjalan sambil berteman, kita memandangnya dengan bahagia. Kata kita: alangkah bahagianya mereka mempunyai teman bicara.
Ketika manusia lain memandang kita dengan perasaan pesimis terhadap apa yang kita pegangi,kita bersedih hati. Kata kita: aku kini sudah tidak punya siapa-siapa lagi!.

Bertenanglah! Allah bersamamu!


Sahabat!


Saya pernah dibiarkan sendirian sepi oleh sahabat-sahabat saya sendiri. Dek kerana saya berpegang kepada prinsip bahawa saya tidak mahu membuat persembahan pada malam Annual Dinner bagi semester tersebut kerana persembahan yang mahu dibuat ada kaitan dengan suara wanita. Jadi, saya tegaskan bahawa saya mahu mengecualikan diri daripada sebarang persembahan untuk malam tersebut.

Dan untuk pertama kali saya dipandang sinis oleh sebahagian sahabat sekelas saya. Kata mereka, saya tidak up-to-date a.k.a jumud!

Sahabat!
Peribadi saya juga pernah diserang apabila saya menetapkan pendirian bahawa saya tidak mahu berkongsi kereta dengan kawan lelaki saya. Maksudnya, kawan lelaki menjadi pemandu untuk saya dan sahabat lain ke perpustakaan di Bandar untuk membuat sedikit research. Saya tolak. Saya tidak mahu saya ada rekod itu. dan saya ambil jalan mudah tanpa menyusahkan sesiapa dengan menaiki van. Selesai masalah!
Namun, ada suara sumbang mengatakan saya ini jumud lagi. marah-marah. Saya pun tidak tahu kenapa mereka emotional apabila saya memilih jalan yang saya pilih.

Sahabat!

Saya juga pernah disindir oleh ‘orang besar’ persatuan fakulti saya setelah memberi pandangan terhadap attitude sebahagian Flairians ketika itu di dewan kuliah utama. Saya hanya mampu tersenyum untuk tidak menangis. Ketika itu juga, tiada seorang pun menyambut komentar saya itu dengan sokongan secara zahir. Sepertinya saya bersendirian ketika itu tanpa sebarang kekuatan dari teman-teman.


Sahabat!


Ketika peristiwa demi peritiwa tersebut menghujani diri saya, saya berasa sangat sedih. Terasa diri saya ini tidak punya siapa-siapa. ketika air mata saya jatuh, entah mengapa satu perasaan yang mendamaikan terbit. Bagaikan jasad saya bersendirian namun terasa hadirnya Allah mendengar curahan hati saya. Lantas, saya tekadkan bahawa biarlah saya berpegang kepada apa yang saya pegang selama ini asalkan benar di hadapan Allah. Biarlah manusia mengungkapkan kata-kata nista asalkan Allah redha.


Sahabat!

Yakinlah bahawa Allah bersamamu di saat manusia mencemuhmu. Yakinlah bahawa Allah bersamamu ketika engkau berjalan sendirian tanpa sahabat. Yakinlah bahawa Allah adalah sebaik – baik penolong di saat dirimu memerlukan pertolongan.


Yakinlah!

Yakinlah pada Allah!

Yakinlah!

1 ulasan:

  1. Allahuakbar..
    entry ni ada kekuatan..
    syukran kak atas nasihat hari tuh..

    ana sedar sekarang..Hidup ini kerana Allah..
    segalanya datang dari Allah..segalanya juga hanya Allah yang bisa ubati..
    syukran kak..
    YAKIN PADA ALLAH..INSYAALLAH..

    BalasPadam

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari