Jumaat, 29 Jun 2012

I luv u..abang!


Dia;antara lelaki –lelaki yang saya kasihi
Ya, semua lelaki islam patut saya kasihi
Saya berkata begini kerana
Rasulullah, seorang lelaki
Ayah saya juga seorang lelaki
Adik-adik saya juga ada yang lelaki
Pak cik-pak cik saya juga lelaki
Kawan-kawan sekuliah juga ada lelaki
Agamawan-agamawan juga ramai lelaki
Oleh itu tak kira perempuan atau lelaki
asalkan menyembah Illahi
Saya patut mengasihi mereka!


Dia; salah seorang lelaki yang saya cintai
Persis sebutir bintang di angkasa
Saya menganggapnya begitu
Dia hadir dalam hidup saya
Menjadikan hidup saya
Ada serinya; ada cahayanya

Dia; salah seorang lelaki yang saya kasihi,
Bukan kerana kehensemannya
Bukan kerana kepetahannya berkata-kata
Namun
Kerana dia juga mencintai saya
Perbuatannya juga mentafsirkan bahawa
dia mencintai saya
Perkataannya juga begitu
Boleh saya simpulkan bahawa
Dia mencintai saya
Dengan hati
Ucapannya
Tingkahnya

Mengapakah saya berkata begitu?
Ini antara sebabnya
Masih teringat
dia selalu sahaja
Memberi kata-kata manis kepada saya:

kak, tudung yang akak pakai ni jarang”
“kak, baca buku agama”
“kak, kurangkan tonton tv”
“kak, baju yang kak pakai colour terang”
“kak, abang tak suka kakak letak gambar dalam FB”
“kak, nanti bila abang balik jordan…abang nak bawa kak pergi dengar ceramah Maulana Asr..kak nak pegi ke tak ..abang nak bawa jugak”

Ya,
Dia selalu begitu
Selalu membetulkan apa yang saya salah
Dia selalu begitu
Selalu memberi nasihat apa yang saya kurang
Dia selalu begitu
Selalu memaut tangan saya  ketika saya hampir terjatuh

Ya,
Saya mensyukuri kurniaan ini
Saya berterima kasih kepada Illahi
Kerana mengurniakan seorang adik lelaki
Yang sangat mencintai
Kakaknya
Dan saya yakin
Cintanya kepada saya
Bukan terhenti di dunia fana
tetapi cintanya untuk membawa saya terbang  ke syurga
terima kasih abang!

Dia; antara lelaki yang saya kasihi; adik saya ; Wan Muhammad Izzat
Kakak cinta abang!



Selasa, 26 Jun 2012

“ ya lah…engkau jangan haraplah…”




“ ya lah…engkau jangan haraplah…”


Masih terngiang-ngiang kata-kata mereka di cuping telinga saya.

“ izzati… engkau nak pegi jumpa dengan ustaz tu?. Engkau nak cakap yang engkau ni budak law dulu so dia boleh consider kalau engkau tak pandai arab?”

“ ya lah…engkau jangan haraplah.. izzati. Ustaz tu tak akan consider punya. Balik-balik dia akan cakap kenapa tak berusaha dulu”.


Kata-kata ini dikembalikan kepada saya setelah saya mengajak mereka berdua berjumpa dengan lecturer yang mengajar saya dalam subjek arab.


Ketika kata-kata ini dihamburkan, saya merasakan pilu sekali. Mengapakah, niat saya untuk bertemu dengan pensyarah itu dimatikan oleh sahabat-sahabat saya. Sedangkan, saya hanya mahu meminta nasihat daripadanya bagaimana seharusnya saya memulakan langkah untuk belajar bahasa arab daripada bawah. Sungguh, saya sudah lama lupa mengenai ‘irab, nahu mahupun soraf. Kalau ingat pun, satu dua je pun.


Kata-kata mereka ini meresahkan saya. Sesungguhnya, saya takut sekali mendengar umpatan atau mengumpat para pensyarah. ya Allah, pensyarah itu baik sangat. Saya menolak sangkaan buruk mereka itu dalam hati.

Niat saya untuk bertemu dengan pensyarah tersebut mati begitu sahaja.

erm...

Walaupun, pada kelas pertamanya saya sudah kena berdiri kerana tidak dapat menjawab soalan nahunya yang mudah. Namun, saya tidaklah terasa hati ataupun marah kepada beliau. Memang, malu kerana kena berdiri. Namun, impak daripada denda beliau itu membuatkan saya mahu membuktikan bahawa saya juga boleh pandai arab seiring dengan sahabat sekelas yang masuk ke unisza dengan STAM atau lulusan diploma pengajian Islam.





Beliau baik rupanya

Beberapa minggu kemudian, takdir Allah yang mahu saya memperlihatkan kebaikan pensyarah tersebut. Saya mahu bertemu dengan pensyarah lain yang berdekatan dengan bilik pensyarah subjek arab saya itu. namun, tiada. Jadinya, mahu tak mahu saya terpaksa mengetuk pintu bilik pensyarah subjek arab itu untuk bertanyakan tentang pensyarah yang saya mahu ketemu.

“meh masukla”, ajak ustaz.

“ tak pe ke ustaz…ganggu ustaz je”. Saya berkias. Sebenarnya, takut dalam hati.

“ tak pe mehla.. borak2”

“ok..”.

Saya ajak sahabat saya yang menemani saya masuk bersama. Sahabat saya itu malu –malu masuk sebabnya dia pelajar daripada jabatan lain.

Begitu, rupanya ustaz. Baik sangat. Langsung tak sama dengan kata-kata sahabat saya yang dulu. Saya sempat berterima kasih kepada beliau kerana beliau mendenda saya dengan berdiri. Kalau tak, mungkin saya tidak akan berusaha untuk mempelajari bahasa arab.

“ustaz, terima kasih ye suh saya berdiri…sebab berdirilah malam-malam saya wat studi group.. kul 11 malam baru balik.”

Beliau tersenyum mendengar kata-kata saya itu.

Erm…sengaja saya tekankan da word balik pukul 11 malam. Hehe. Nak ustaz tahu betapa saya nak sangat pandai bahasa arab.

First time boleh duduk bila disoal

Untuk beberapa kali, beliau mahu test saya tentang nahu dalam kelas.

“hah, izzah, jawab sekali…”

“rasanya…:

Saya menjawab..

“ok, betul”

Lega rasanya..first time betul bila disoal…

Attention: pensyarah subjek ini selalu je panggil saya Izzah bukan Izzati. Tak tahu kenapa.

dalam kelasnya,  beliau tak garang. senyum je. gelak-gelak pun ada. cuma, kalau tak boleh jawab kena berdiri tu aje. dan sekarang ni, baru kawan-kawan dalam kelas tahu bahawa denda yang beliau laksanakan itu adalah untuk kebaikan kami;student beliau!

Thanks a lot, Ustaz!



Mentor saya!

Ya, kerana kena berdirilah, saya sanggup ke surau saodah untuk belajar bahasa arab daripada sahabat saya. di sana kami belajar nahu bersama. Dan selepas jam 11 malam, saya akan balik seorang diri ke kolej kediaman saya.
Kerana kena berdiri juga, saya bertemu dengan mentor saya hampir setiap ahad. Adakalanya hampir tiga jam berada di bilik beliau semata-mata belajar bahasa arab. Sungguh saya kagum dengan semangat mentor saya yang mahukan manteenya pandai bahasa arab.


Kadang-kadang masa belajar dengan mentor, ada juga kena marah. Hehe.

“ yang ni pun tak tahu? Lailahailallah! Enti ni pelajar syariah..ish”.

“ ustaz.jangan marah...dulu saya bukan student syariah”. Saya tersenyum 
mendengar keluhan mentor saya. Yalah, memang patut pun saya kena marah.


Namun, setelah beberapa kali ahad bertemu dengan beliau, saya mencuba membaca kitab arab (bertalaqqi) dengan beliau;mentor saya. Alhamdulillah memberangsangkan. Sudah sikit salah baris ketika baca.

erm...

Masih ingat ketika belajar dengan mentor, mentor ada menitipkan banyak pesanan dan nasihat. Salah satunya berkaitan dengan bahasa arab. Kata beliau:

“sebenarnya enti ni belajar bahasa arab sebab apa? Sebab nak pandai? Atau sebab nak baca kitab arab dengan betul? Sebenarnya itu bukan tujuan belajar bahasa arab. Tujuan kita belajar bahasa arab adalah ubudiyyah.”

Tambah beliau lagi

“ana berdoa ana nak pandai bahasa arab kerana ana nak berdoa dengan bahasa Rasulullah..”


Ketika mendengar titipan ini, syahdunya rasa di hati.

Thanks a lot, mentor!


Kesimpulan
1)      Jauhi mengumpat para pensyarah;guru
2)      Bersangka baik dengan para pensyarah atau guru. Mereka bertegas dengan kita pasti ada sebabnya.
3)      Kalau nak sesuatu, berusaha. Jangan mengalah! Cayoik3!
4)      jangan dengar kata-kata yang boleh menjatuhkan anda.
5)      Sayangi para pensyarah
6)      Berterima kasihlah kepada pensyarah anda


saya sayang para pensyarah saya!




sungguh, saya cemburu dengan mereka!


Saya cemburu dengan mereka
Mereka… adalah kenalan yang saya kenali ketika di bangku sekolah
Mereka…adalah kenalan yang saya kenali ketika di universiti
Mereka… sudah pun kecapi kebahagiaan  itu
Mereka …terlalu ramai untuk disebutkan di sini
Sungguh, saya cemburu dengan mereka


Beberapa tahun ini, terlalu banyak perkhabaran bahagia tentang kenalan dan sahabat datang kepada saya. Dan tak sampai seminggu ini juga, perkhabaran itu sekali lagi singgah ke telinga saya. tahniah! Itulah perkataan pertama yang akan saya ucapkan selepas beberapa detik mendengar khabaran tu.


Sungguh, saya cemburu dengan mereka!


Mereka telah pun memilih jalan yang Allah nukilkan dalam firman-Nya. Mereka telah mempasakkan untuk beriman dengan ayat-Nya lantas bertawakal setelah menuruti jalan redha Allah. Saya yakin Allah akan bantu mereka walaupun ramai yang berkata kepada mereka bahawa mereka itu seharusnya tidak memilih jalan itu kerana mereka miskin atau masih melanjutkan pengajian atau apa-apa alasan sekalipun. Mereka tetap dengan jalan mereka. Benar, tawakal mereka sungguh tinggi pada Allah. Mereka juga akan merasai betapa indahnya hidup dalam tawakal kepada Tuhan. Dan pastinya terbit di hati mereka rasa kehambaan dan merendah diri kepada Pemilik alam ini.


Sungguh, saya cemburu dengan mereka!


Pernah saya fikir, ada di antara mereka yang dipilih  jalan ini, masih tidak tahu hukum hakam agama atau masih tidak menutup aurat dengan sempurna atau masih tidak solat. Tetapi Allah telah memilih mereka untuk memilih jalan ini. Sedangkan jalan ini akan membuahkan generasi ummah! Andai mereka disatukan tanpa tahu hukum hakam pastilah generasi ummah itu akan rosak.
Itu fikir saya sebelum ini.

Namun,


Saya tidak boleh berfikir seperti itu. Salah, untuk saya berfikiran sebegitu. Dan Siapa saya untuk mengkonklusikan hal itu.

Saya fikir lagi.


Allah itu maha Penyayang. Dan Penyayangnya Allah itu merangkumi semua hambanya. Tidak kira baik atau jahat. Allah sayang semuanya. Tandanya, Allah membuka pintu taubat kepada hamba-hamba-Nya sebelum maut menjemput mereka. Buatlah seberapa banyak dosa, andai si pembuat dosa itu bertaubat denga taubat nasuha, pasti akan diampunkan dosanya.


Jadi,


Allah telah memberikan kesempatan kepada mereka yang tidak tahu hukum hakam itu dengan memilih jalan ini untuk mereka gandakan pahala. Sesiapa yang memilih jalan ini, sudah pasti akan digandakan pahala setiap amalan  yang diniatkan kerana Allah.


Selain itu, Allah sudah kurangkan dosa mereka dengan menjadikan mereka terpilih untuk melalui jalan ini.

yang selebihnya, Allah yang Maha Tahu. 


Sungguh, saya cemburu dengan mereka!


Mereka ini membuatkan saya cemburu…

Saya percaya bukan hanya saya seorang sahaja yang cemburu dengan mereka…

Saya yakin bukan hanya saya seorang sahaja yang cemburu dengan mereka…

Dan kerana itu

Tulisan ini walaupun saya tulis dengan membawakan watak ‘saya’

Namun

‘Saya’ itu kemungkinannya

Boleh diterjemahkan

sebagai

Anda; pembaca entri ini

Atau

Anda; yang pernah merasai perasaan ini



Terakhir…

Walaupun masih cemburu kerana waktu itu masih belum kunjung tiba

Optimis seharusnya ada pada diri

Mungkin Allah mahu diri yang cemburu ini

Mengupgradekan iman, amal ataupun ilmu-ilmu agama

agar boleh menjadi perisai untuk masa mendatang

agar bersedia untuk mendidik generasi yang bakal datang dengan ilmu

bukan dengan acuh tak acuh

tuntasnya…

semuanya ada hikmah

cepat…lambat atau sememangnya Allah tidak memilih untuk melalui jalan ini 

sehingga maut menjemput

pastinya ada hikmah

yang tersembunyi…

apapun..yang pasti

saya cemburu dengan mereka!


Khamis, 21 Jun 2012

sesukar untuk hidup


Hidup…
Tidak pernah merancang untuk kita

Hidup…
Kitalah yang mewarnainya

Hidup…
Tidak pernah mengerti kesukaan kita

Hidup…
Kitalah yang menjadikannya kelam atau bercahaya

Hidup…
Tidak pernah menangis untuk kita

Hidup…
Kitalah yang selalu menahan tangis untuknya

Hidup…
Tidak pernah berpura-pura

Hidup
Kitalah yang berpura-pura untuknya

Isnin, 18 Jun 2012

;)


Assalamualaikum!

Alhamdulillah…semuanya sudah selesai. Final exam telah pun ditamatkan. Ini beerti saya akan pulang ke kampong halaman dalam tempoh yang panjang. Lebih kurang 2 bulan setengah.
Btw, Alhamdulillah…
inshaAllah saya akan kembali ke Unisza pada bulan September.
Semoga, untuk semester hadapan, saya akan menjadi pelajar yang lebih matang…
Semoga untuk semester hadapan, saya akan belajar dengan lebih bersungguh-sungguh …
Semoga untuk semester hadapan, saya menggunakan umur 22 tahun(sekarang masih 21 tau J) dengan lebih hemat.
Semoga untuk semester hadapan, Allah mempermudahkan saya menuntut ilmu..

Btw,alhamdulillah…
Saya masih tak merancang apa yang harus saya lakukan ketika berada di rumah sepanjang cuti ini.
Kerja?
Mungkin tidak…
Surirumah?
Mungkin ye…
Tolong emak saudara wat catering?
Mungkin ye…
Tutor pada adik-adik?
Mungkin ye…
Hafal quran?
Wajib!
Baca buku yang berfaedah?
Wajib…nanti otak beku kalau tak baca buku!

Apapun, short list apa yang harus dibuat agar cuti ini tidak dibuang waktunya begitu sahaja…

Ok..
J

Oh…tak sabar menanti kepulangan adik saya, izzat…18 Ogos ini…doakan semoga beliau dapat menghabiskan deegreenya itu dengan jayanya…
Erm..kakaknya baru nak masuk tahun 2…adik dah nak habis belajar…




                mesti rindu ngan meja studi ni...

Ahad, 17 Jun 2012

selalu saja


Selalu begitu…

Selalu sahaja kita yang mengambil berat tentang orang…
Selalu sahaja kita mencuri dengar tangisan dalam hatinya…
Selalu sahaja kita berdoa untuk kebahagiannya…

Selalu..
Selalu sahaja kita lakukannya tanpa dipinta…
Tuntas kita utarakan bahawa
Ini bukan pengorbanan…tetapi ini merupakan sebuah keikhlasan
Yang turun dari langit untuknya…Cuma
Perantaranya adalah kita.

Selalu…
Mengapakah kita yang selalu mendoakan untuknya
Sedangkan ramai lagi manusia yang belum kita doakan?
Mengapakah kita yang selalu bertanya khabarnya
Sedangkan ramai lagi yang belum kita tahu keadaannya?

Ya…
Inilah kuasa Tuhan
Yang mencampakkan naluri untuk
Kita
Berdoa untuknya
Inilah ajaib kuasa Tuhan
Yang menurunkan
Cinta untuknya
Inilah kuasa Illahi
Yang merenjiskan keikhlasan
Tanpa sedar, kita rela memperlakukan
Sebegitu…

Bersyukurlah
Kerana
Melalui kita
Dia, ada yang mendoakan untuknya
Melalui kita
Dia, ada yang mencintainya
Melalui kita
Dia, ada yang ikhlas untuknya


Jumaat, 8 Jun 2012

rindu!


Assalamualaikum!

Sedikit gementar. sedikit kebimbangan apabila melihat jadual peperiksaan sememangnya padat. Tiada gap langsung. Setiap hari ada paper. Dan ada dua paper untuk satu hari. Sepertinya tidak boleh bernafas!


Tiba-tiba jadi rindu pada ibu dan abah! Rasa nak calling lama-lama dengan mereka. lebih-lebih lagi dah 8 minggu duk sini. Tak balik kampong even kampong kat kota bharu sahaja. Hanya 3 jam sahaja untuk sampai ke sana. Btw, ibu abah tak balik lagi dari umrah. Kalau ibu call pun kejap je rasa. Tak sempat nak mengadu kestresan..manja!huhu.


Biasanya, apabila stresss bertandang ketika study week, mulalah calling ibu abah. Mengadu kerana stress! Ibu pula sentiasa akan cakap, jangan stress. Ibu dah doakan kakak.tidur dulu . Lepas bangun, study balik.


Yang ajaibnya, selepas sahaja menuruti kata-kata ibu, memang mudah untuk memahami subjek yang dibaca.


Benar kata pensyarah saya, gunakan kuasa magis seorang ibu atau ayah untuk mendoakan kita. inshaAllah makbul doa mereka!


Kalau mengadu kat abah, abah mesti Tanya carry mark dapat berapa…selepas itu, abah pun cakap la..ok dah tu..carry marknya. Jangan rungsing sangat.

Erm…


Esok  merupakan hari pertama peperiksaan semester berlangsung. Dua paper pulak tu. Doakan saya ye. Semoga Allah menerima usaha saya.  semoga segala usaha saya dalam belajar ini adalah kerana Allah bukannya untuk mendapat markah yang tinggi semata. Semoga niat belajar juga tidak dicemari oleh hal-hal remeh. Semoga saya dapat aplikasikan ilmu yang saya tuntut ini dalam kehidupan harian saya.


Ya Allah,
Permudahkanlah urusanku
Dunia dan akhirat…
Ya Mujib..


Doakan saya!


Erm: lepas je final..akan pening sal asrama lak. Orang lain dah sibuk cari rumah sewa…saya je wat  x tahu je…cam yakin sangat akan dapat asrama next sem..dengar-dengar probability tuk dapat asrama rendah sangat. Huhu.

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari