Ahad, 20 Jun 2010
DILEMA FOTO - FOTO MUSLIMAH
Assalamualaikum!
Saya menulis tulisan ini yang merupakan pendapat sendiri dan bukannya hukum atau pendapat para ulama’. Mungkin betul mungkin salah. Penulisan kali ini berkisar mengenai pemaparan gambar (perempuan) di laman blog-blog. Saya menyentuh isu ini kerana saya melihat isu ini penting walaupun dianggap remeh oleh kebanyakan orang.
2 PERSEPSI
Saya melihat ada 2 persepsi golongan mengenai muslimah memaparkan gambar dalam blog atau apa sahaja. Pertama, golongan yang terlalu syadid dan kedua golongan yang tidak terlalu syadid.
Dan dalam hal ini saya suka mengambil jalan pertengahan. Bukan terlalu syadid dan juga tidak terlalu syadid.
Kenapa? Saya akan menjadi syadid mengenai hal ini sekiranya gambar-gambar yang dipertotonkan lebih banyak fitnah atau gambar tersebut tidak menepati syara’. Dan saya tidak akan syadid sekiranya gambar tersebut menutup aurat/ berkumpulan/ ada tujuan tertentu.
Dan saya telah meneliti mengenai hal ini serta ingin saya kongsikan tulisan yang saya petik dalam laman web di bawah ini bersama kalian.
Assalamualaikum ustaz,
Apa hukum muslimah meletakkan gambar mereka yg menutup aurat di dalam laman sosial (eg facebook, friendster) atau blog peribadi tanpa tujuan dharuri?
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول لله وعلى آله وصحبه أجمعين
وبعد,
Ada beberapa sudut yang perlu dibincang dalam isu ini antaranya ialah perhiasan yang dibenarkan didedahkan oleh seorang wanita , isu saranan menundukkan pandangan kepada kaum lelaki ,isu niat dan isu fitnah.
Firman Allah SWT:
Bermaksud :dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahirdaripadanya; (terjemahan sebahagian ayat 31 surah al-Nur )
Dalam tafsir Ibnu Kathir dinukilkan beberapa pandangan mengenai perhiasan tubuh yang diberi pengecualian antara:
عن ابن عباس: { وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا } قال: وجهها وكفيها والخاتم
Ibnu Abbas mengatakan antara perhiasan berkenaan ialah wajah , kedua tapak tangan dan cincin.Beliau membawa dalil :
عن عائشة، رضي الله عنها؛ أن أسماء بنت أبي بكر دخلت على النبي صلى الله عليه وسلم وعليها ثياب رقاق، فأعرض عنها وقال: “يا أسماء، إن المرأة إذا بلغت المحيض لم يصلح أن يُرَى منها إلا هذا” وأشار إلى وجهه وكفيه
Daripada Aishah R.A bahawa Asma’ bte Abu Bakar menemui Nabi SAW dalam keadaan berpakaian agak nipis lantas Nabi SAW berpaling daripadanya dan berkata “wahai Asma’ sesungguhnya apabila sampai peringkat umur baligh , tidak harus dirinya dipandang kecuali ini sambil menunjuk kepada muka dan tapak tangannya.(sunan Abi Daud 4014)
Dalam isu menundukkan pandangan Allah SWT berfirman:
Bermaksud: Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan.(Terjemahan ayat 30 surah al-Nur)
Mengikut sebahagian ulama muka dan tapak tangan adalah termasuk dalam perhiasan yang diberi keizinan oleh syara’ untuk didedahkan .Namun falsafah mengapa ia diberi keizinan ialah seperti diungkap oleh al-Hafiz Ibnu Kathir
قال : { وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا } أي: لا يُظهرْنَ شيئا من الزينة للأجانب، إلا ما لا يمكن إخفاؤه.
“Janganlah mendedahkan perhiasan berkenaan kepada lelaki asing kecuali yang tidak mungkin atau sukar untuk di sembunyikan”
Maka dengan itu , sengaja meletakkan gambar walaupun menutup aurat didalam laman sosial (eg facebook, friendster) atau blog peribadi tanpa tujuan dharuri hendaklah dijauhi lebih-lebih jika gambar itu ada unsur tabarruj , aksi yang merangsang dan membawa kepada fitnah yang lebih besar kepada diri sendiri mahupun keluarga .
Kecuali ada maksud tertentu yang diterima oleh shara’ tetapi dengan penampilan yang cukup beradab seperti bersama-sama rakan yang lain dalam sesuatu program atau bersama suami .
Hadith menyebut :
انما الأعمال بالنيات
Hanyasanya amalan itu itu dinilai berdasar kepada niat
Kaidah feqh menyebut :
الأمور بمقاصدها
Sesuatu perkara itu berdasarkan kepada tujuannya.
وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
والله أعلم بالصواب
Disediakan oleh:
Ustaz Zamri Hashim
Sekretariat MUIS
muis.ismaweb.ne
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
helaian yang dilihat
-
Assalamualaikum… Alhamdulillah…segala puja dan puji hanya untuk Allah. Alhamdulillah…atas nikmat Iman dan Islam… Hanya ingin me...
-
Mungkinkah mimpi-mimpi indah ini adalah ujian buat kita? Mungkinkah ini adalah bicara Allah untuk kita memilih antara mengimplementasikan m...
salam alaik..
BalasPadamhehe
emm nak tanye pendapat zati,
tentang entri terbaru saye.
awak rase ok ke?
ia berkenaan letak gambar di web sosial juga.
hope dapat komen di blog untuk bacaan ramai.
terimakasih =)