Isnin, 19 Disember 2011

MUNGKIN YANG TERAKHIR

Assalamualaikum!

Dek hambatan waktu yang sering sahaja mencemburui, saya jadi jarang-jarang menulis di laman maya ini…


Dua minggu lagi, saya akan menduduki peperiksaan akhir untuk semester ini sebagai pelajar tahun 1(semester 1) Fakulti Kontemporari Islam (FKI). Sungguh mendebarkan, menggusarkan hati dan macam-macam lagi. Tambahan pula, inilah kali pertama menduduki final exam sebagai bukan seorang pelajar undang-undang( yang tak lama dulu panggilan ‘budak law’ begitu sinonim dengan tuan empunya diri ini). erm, bahasa arab pun belum lagi mencapai skala yang harus dicapai bagi setiap pelajar FKI.


Terkejut dan kaget apabila melihat jadual final exam! Sangat padat! Satu hari ada dua exam (pagi petang) untuk tiga hari berturut-turut. Sebelum ini(ketika diploma tak lama dulu) jadual tak pernah sepadat ini. dan buat pertama kalinya juga akan menduduki exam untuk satu subjek secara individu(kuarantin) kerana subjek yang saya ambil clash waktu.


Sekarang ini, saya sedang cuba untuk menenangkan diri setelah melihat jadual final exam. Mencari jalan dan merangka waktu untuk digunakan sebaik mungkin. Dan mungkin juga tempat untuk saya menelaah atau mengulangkaji pelajaran juga bertukar tempat. Bukan lagi di bilik. Tetapi di surau. Ya, surau Farabi! Jika ketika diploma dahulu, surau habibah akan menjadi rumah kedua saya. Namun, pada kali ini, surau farabi akan menerima saya sebagai ‘ahli’.


Semoga, saya dapatkan betulkan niat sebelum revision bagi setiap sebjek. Study/revision bukan semata kerana nak exam.

Usah kerana exam,
Solat berjemaah ditinggalkan.

Usah kerana exam,
Kaki tidak lagi menjejaki surau

Usah kerana exam,
Yang tersenyum jadi masam gelabah

Usah kerana exam,
Diri menjadi nafsi-nafsi

Usah kerana exam,
Kebergantungan pada usaha terlampau

Usah kerana exam,
Allah diketepikan usaha didahulukan

Rabbi yassir wala tu’assir ya karim

Doakan saya;) wish me luck;)



Pesan saya: jangan meniru dalam final exam, kuiz, test atau apa-apa sahaja. Erm, final exam pun ada yang meniru dengan pelbagai taktik.. Walau belum ditangkap namun Allah maha Melihat! Keberkatan itu penting.



Saya anti meniru test, exam, kuiz, assignment!
Blok I
UniSza

1 ulasan:

  1. assalamualaikum...

    maa taufiq fil imtihan..solat jemaah, amal kebaikan sama2 update selaras dengan peningkatan usaha study utk final exam (",)

    BalasPadam

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari