Ahad, 31 Julai 2011

saya dah cakap saya tak fanatik pun!

Saya dah cakap dari dulu lagi, kalau parti politik yang saya agak condong itu, ia berbuat silap maka saya akan cakap ia berbuat silap. Adapun jika parti politik yang saya kurang gemari dengan bersebab berbuat kebaikan, seharusnya saya menyokong kebaikan yang ia berbuat. Saya bukan individu yang begitu fanatik secara membuta tuli kepada parti yang saya condong itu. Yang salah harus ditegur, yang benar harus disokong. Itu prinsip berpolitik saya.

Ketika saya membelek-belek helaian surat akhbar Harakah baru-baru ini, tentulah ia dipenuhi dengan berita perkhabaran peristiwa Bersih 2.0. Ya, polis keterlaluan! Manakala parti politik kerajaan begitu dayus menggunakan kuasa secara beyond the power untuk mengarah polis untuk bertindak biadap dengan rakyat. Itu saya tahu! Dari dulu lagi parti politik kerajaan begtu. Teringat pula dengan peristiwa Memali. Walaupun saya hanya sempat membaca keratan demi keratan tentang peristiwa memali, hati saya jadi panas dengan kerajaan.

Namun, setelah saya membelek-belek akhbar itu, saya jadi gusar dengan harakah itu sendiri. Bukan tidak percaya dengan Harakah. Tetapi, apa salahnya, menunjukkan pembaharuan yang dilakukan oleh pakatan rakyat itu sendiri kepada rakyatnya. Ya ,menghentam parti kerajaan yang berbuat jahat itu memang patut. Tetapi, perlu juga dikhabarkan apa kebaikan yang dilakukan oleh PR kepada rakyat dibawah naungan tadbirnya.

Kadang-kadang, jika terlalu menghentam orang, kita jadi lupa apa yang perlu dibuat oleh PR kepada rakyat dibawah tadbirnya (penyokong dan juga orang yang tak memangkah PR ketika PRU 12 dulu). Biar rakyat juga tahu selain menghentam kerajaan dek kerajaan itu jahat kalau dinilai dengan sifat kemanusiaan, PR juga boleh menjadi sebuah kerajaan yang boleh melakukan kebaikan kepada masyarakat.

Ok..setakat itu saja

dulu ada hati nak jadi peguam kepada sebuah parti politik. Tetapi, Nampak gayanya, itu hanyalah impian yang tak mungkin dicapai!

selamat berpuasa especially kat izzat(adik saya) di mu'tah,jordan;)

dimana silapnya?

PENDAHULUAN

Ketika meniti pengajian diploma sebelum ini, saya mempunyai impian untuk terjun ke medan dakwah secara langsung. Walaupun, saya menyedari hakikat bahawa saya sendiri bukannya individu yang sempurna dalam segenap hal malah ilmu agama perlu dituntut sebanyak air di lautan lagi. Namun, saya berimpian sebegitu.

Dakwah itu banyak cara! Bukan hanya mengeluarkan dalil-dalil atau ceramah sahaja dipanggil berdakwah.

Saya akui, sebenarnya saya sangat berdukacita dengan suasana kampus sebelum ini. Walaupun, pelajar pengkhususan agama merupakan majoriti pelajar di sana, namun suasananya tetap mengikuti trend social yang mendukacitakan.

Di manakah silapnya?

Ketika majoriti pelajarnya hari hari membelek kitab-kitab agama dan usrah secara tertutup juga ada namun, di sana juga dihujani dengan hiburan yang melalaikan, perhubungan social antara lelaki dan perempuan yang tidak terbatas, membuka aurat di khalayak ketika di kampus sudah mula menjalar pelajar lelaki atau perempuan, surau-surau pula tidak dipenuhi dengan jamaah.

Di manakah silapnya?

Dari dulu, saya hanyalah seorang pelajar yang sering memerhati. Ya, saya memerhati dari jauh! Kalau ada cadangan-cadangan, lalu saya hanya utarakan kepada mereka yang ada jawatan dalam persatuan. Itu sahaja. dan saya berasa senang dengan itu.



1) PERTINGKATKAN FUNGSI USRAH



Entah mengapa, acapkali saya bertanya apakah fungsi usrah itu sendiri dan saya pernah mengkritik usrah yang dijalankan oleh pelajar yang bersifat ‘memilih bulu’. Maaf, agak terkasar sedikit kata-kata itu. Memang benar, usrah itu memberi impak positif kepada madu’ dan juga daie’. Usrah juga telah dilakukan oleh ikhwanul muslimin tak lama dulu. namun, sikap daie(khusus di kampus saya) yang memilih ahli usrahnya itu ada silapnya. Syarat untuk menjadi madu’ adalah tidak boleh couple, pakai jilbab labuh dan ada mata-mata yang akan mengawasi pergerakan bakal madu’ sebelum dipilih. Setelah merasakan bakal madu’ itu berkelayakan seperti malaikat, barulah dipilih! Dan saya pernah mengalaminya!

Sesungguhnya, sistem usrah perlu diperteguhkan lagi. Begitu juga dengan fungsi dan visinya. Bukan hanya menarik golongan yang sudah berpegang teguh kepada agama namun mampu menarik mereka yang sering membuka aurat , coupling (contohnya) ke dalam usrah. Nah, tiada lagi unsur assobiyyah!
Namun, bagaimanakah caranya?

2) PERLUKAN ORGANISASI YANG BERSISTEMATIK

Suatu ketika dulu, saya pernah berbincang tentang permasalahan yang saya ajukan sekarang dengan beberapa orang. Ya, dan solusinya adalah membentuk organisasi yang bersistematik dan berani. Organisasi yang memerlukan beberapa individu daripada berlainan pengkhususan dalam pengajian dan bergerak tanpa berselindung. Mengapa perlu individu yang berlainan pengkhususan? Ini kerana, mentaliti dan buah fikiran meraka saling berbeza. Dan tentunya, organisasi ini akan bergerak dengan interaktif bukan hanya untuk satu glongan semata. Contohnya, pelajar undang-undang diperlukan kerana hanya pelajar undang-undang yang tahu mengenai AUKU dan jika ada pihak mengatakan organisasi ini telah menyalahi AUKU, pasti akan dapat disangkal.


Dan jika, pihak universiti mengadakan hiburan yang melalaikan atau apa-apa yang bukan selari dengan Islam, organisasi inilah yang akan tampil ke hadapan dengan memberi komentar.Selain itu, aktiviti-aktiviti ilmu turut dijalankan. Bukan hanya tahu kritik semata-mata.

Namun, saya masih terkapai-kapai dengan organisasi impian saya dan sahabat saya itu. Pernah juga, sahabat saya itu menyuruh saya mencari beberapa sahabat untuk berbincang tentang cadangan ini dan mengatur strategi kerana dia akan menamatkan pengajiannya kerana dia berada di tahun akhir( ketika itu saya di tahun 2) Namun, puas mencari tiada yang berani. Dan sahabat saya itu sudah menyambung pengajiannya di KUIN.

Dan cadangan ini masih terkapai-kapai…

3) PERLUASKAN FUNGSI DAN KEMPEN SOLAT BERJEMAAH DI SURAU ATAU ‘APARTMENT’ MASING-MASING


Surau kelihatan sepertinya untuk mereka berkopiah atau bertudung litup semata. Persepsi sebegini perlu diubah dan mungkin dicambah dengan fungsi-fungsinya yang pelbagai. Mungkin juga perlukan pembaharuan dalam kempen. Erm, solat berjemaah meningkatkan akademik..dan tonjolkan tokoh pelajar yang sering ke surau yang seringkali mendapat dekan list..(contohnya). Tentu dengan ini, ramai yang berpusu-pusu ke surau untuk solat jemaah atau mungkin solat berjemaah di apartment masing-masing. Ini hanyalah satu cara untuk menarik perhatian sahaja. dan lama-kelamaan pergi ke surau untuk solat berjemaah (sambil dengar tazkirah) menjadi kebiasaan disulami dengan sifat ikhlas.



KESIMPULANNYA


Kadang-kadang saya berasa penulisan ini hanyalah sekadar berbicara tanpa cara untuk mempraktikkan. Adakah wasilah-wasilah ini tidak boleh diimplementasikan. Dan hakikatnya, saya berasa sedikit resah jika artikel ini dibaca oleh sahabat saya yang berada di kampus saya. Ya, kerana saya takut mereka tersalah faham dengan cara saya kerana kebanyakan daripada sahabat saya sendiri mengatakan saya terlalu agresif dan tidak berfikir panjang masalah yang akan berlaku jika terlampau agresif. Sedangkan agresif itu sebenarnya tiada salahnya kalau kena pada tempatnya. Mungkin juga ada yang fikir saya ini hanya tahu menulis tetapi tidak tahu realiti semasa. mungkin ada juga yang fikir bahawa saya telah dipengaruhi oleh suasana kampus lain.

Dan sekarang masyarakat kampus perlukan individu-individu yang agresif berani dengan risiko tetapi rasional pemikirannya saling bekerjasama dan tampil ke hadapan demi pembinaan sahsiah masyarakat kampus itu sendiri!



p/s:ini blog kedua saya berkenaan shariah law sahaja:http://shariahlawisthebest.blogspot.com/

Khamis, 21 Julai 2011

aku; kakak yang paling tua

Aku
seorang kakak yang paling tua
antara adik-adik

aku
yang lahir terlebih dahulu setelah lena membuai
panjang dalam rahim ibu

kerana aku yang paling tua
ibu kita selalu berpesan
kepadaku:

andai adik-adik tidak mahu berbuat demikian,
kakaklah yang harus berbuat terlebih dahulu


kerana aku kakak yang paling tua
abah kita selalu berbisik kepadaku:

yang paling tua seharusnya mengalah terlebih dahulu
kepada adik-adik tanda yang tua itu matang fikiran


adik-adikku
antara kita bermacam ragam warna
ada yang tegas kerana kasih pada saudara
ada yang marah-marah tetapi halus jiwanya
ada yang pendiam tetapi diam-diam berisi
ada yang suka menangis tetapi keras hatinya
ada yang suka merengek tanda pingin dilindungi
ada yang manja tetapi lincah orangnya

walau kita bukan sama namun
apabila ada diantara kita yang diejek oleh temannya
pasti kita-kita akan bangun dan berteriak:

hei, mengapa engkau mengejek saudaraku!

hei, mengapa engkau mengejek abangku!

hei, mengapa engkau mengejek adikku!

ya, walau kita berbeza tetapi hati-hati kita saling terikat
untuk saling mengasihi dan perhubungan ini
tidak akan pernah terputus
sampai tiba hari kiamat!


adik-adikku,
kakak akan selalu ada
dibelakangmu
untuk menjadi pelindungmu


andai ketika dirimu terkena hujan
ingin sahaja kakak menjadi payung
agar dirimu tidak kebasahan


andai dirimu terkena terik mentari
ingin sahaja kakak menjadi awan
melindungimu dari panas membahang

andai dirimu disinggahi kesedihan
ingin sahaja kakak menjadi panglipurlara
agar dirimu tak lagi sedih-sedih

andai dirimu mendapat khabar bahagia
ingin sahaja kakak menjadi kamera
untuk merakam saat bibirmu tersenyum indah


kakak yang paling tua,tiada yang paling tua dariku:

izzati anas

Sabtu, 16 Julai 2011

TERIMA KASIH ATAS JODOH INI

Beberapa hari yang lalu, keputusan UPU untuk lanjutan belajar ke peringkat Sarjana Muda telah pun dikeluarkan. Alhamdulillah, dengan izin Allah saya telah ditempakan dalam jurusan idaman saya; syariah. Namun, universiti yang akan saya belajar selama 3 tahun setengah masih sama seperti masa diploma dulu; Unisza. Dan ini bermaksud, selama 6 tahun setengah saya akan berada di sana. Sungguh lama!

Syariah kenapa bukan law sivil?

Saya tak memohon law sivil pun . saya hanya mohon syariah, untuk 2 universiti , sains politik di ukm dan akaun di usim( akaun tu saje-saje nak letak).

Erm,saya mohon syariah actually kerana atas nasihat pensyarah saya. kata beliau, sebelum mengenali law sivil pastikan terlebih dahulu mengenali syariah.


Untuk makluman: syariah di Unisza sedikit berlainan, kerana antara subjek bagi Syariah ada law subject contohnya, Malaysian Legal System, Islamic family law, Family law, commercial law, evidence and procedure in syariah court.


Cuma, ada subjek yang pure syariah berbahasa arab yang saya berasa sedikit gementar. Almaklumlah sudah lama tinggalkan dunia arab. Walaupun, masa belajar law dulu ada subjek arab (Arabic for law, ulum hadis, ulum quran, ayat wal hadith). namun, penggunaan ayat arabnya tentunya tidaklah sedalam mana seperti pelajar pengajian Islam.

Sekarang, saya sudah berukar fakulti. Kepada fakulti pengajian Islam. Terasa kekok sedikit kerana takut jika tingkah laku tidak seiring dengan nama fakulti Islam.dan pasti akan memberi impak yang tidak baik kepada fakulti Islam. Nauzubillah…



Rabbi yassir wala tua’ssir yaa kariim.
Semoga dengan syariah, Allah memperdekatkan saya denganNya.


Dan sekalung tahiah kepada sahabat paling rapat dan paling disayangi, Adila Husna ( mantan diploma Bahasa Arab a.ka bahtera) kerana mendapat tempat di UIA dalam sarjana Muda bahasa arab . tahniah, dila! Impian awak sudah tercapai. May success be with u always.


Juga buat teman baik sekelas:


Tengku nurul haziqah – USIM= Fiqh fatwa

Ikin – Uunisza- Unisza = law

Amirah-UM = law

Hanim- Unisza = sains sosial



Buat dila khususnya and haziqah,ikin, mirah haniim...…just 4 you:



I’m a big big girl
In a big big world
It’s not a big big thing
If u leave me
But I do do feel
That l do do
Will miss u much
Miss u much!



Semoga syariah adalah base saya untuk menjadi sharie public prosecutor/ syarie lawyer/ lecturer… bukan untuk mengejar popularity dalam kerjaya, namun sebagai wadah untuk mengembangkan Islam dalam perundangan.


Doakan saya sokmo!

Selasa, 12 Julai 2011

rentetan saya dan politik

SAYA ;KETIKA KANAK-KANAK DAN POLITIK

Saya masih ingat , saya pernah menonton berita dan ketika Anwar Ibrahim berucap sebagai Timbalan Perdana Menteri. Dan sejak hari itu, saya sudah tidak nampak lagi Anwar berucap melalui kaca Tv.
**************
Dan pada tahun 1998 iaitu tahun kebangkitan Reformasi , saya juga turut terkena tempiasnya. Bila mendengar berita melalui saluran TV mengenai pemecatan DSAI. Saya terus bertanya kepada ibu dan abah kenapa dan mengapa DSAI dipecat. Dari situ, timbul satu perasaan dalam benak saya ingin mengetahui hal-hal sebegitu(politik). Walhal ketika itu saya belum reti untuk menyebut perkataan ‘politik’.

Saya masih ingat, ibu dan abah sering membeli kaset agama dan juga kaset mengenai ceramah politik serta buku-buku berunsur politik. melalui pembacaan buku-buku tersebut membuatkan saya menganalis pihak mana yang benar dan pihak mana yang tidak benar.

Saya pernah membaca buku mengenai isu pemecatan Bekas Mufti Selangor kerana memberi fatwa bahawa the beauties’ contest yang diadakan di Malaysia itu haram. Saya juga pernah baca buku mengenai pemecatan Anwar Ibrahim yang ditulis oleh pengarang yang dulunya tak berapa suka kepada DSAI namun, setelah beliau turun padang sendiri melihat ketidakadilan dalam pemecatan DSAI persepsinya bertukar. Saya menangis beberapa kali apabila membaca buku tersebut. Begitu sedih dengan dakwaan yang dilemparkan keatas beliau.. namun, dalam sedih terbit perasaan marah kepada pihak kerajaan ketika itu.

Selain itu, saya juga membuat perbandingan antara dasar politik parti A dan parti B. dan daripada itulah itu, saya mula menyokong parti yang berteraskan Islam.

Semasa saya berada di sekolah menengah agama, saya ada belajar subjek –subjek agama seperti tafsir , hadis, quran dan sunnah dan banyak lagi . biasanya ketika ustaz atau usztazah mengajar subjek ini, mereka akan memberi contoh isu semasa dalam Negara. Jadi, secara tak langsung saya tahu bahawa pemerintah di Negara kita hanya mengambil bahagian daripada ajaran Islam yang mereka ingin dan setengah yang lain mereka tidak ambil. Seperti, hukum hudud yang tidak dijalankan di Negara ini walhal Negara kita adalah Negara Islam.

SAYA , POLITIK DAN KAMPUS!



Semasa di kampus, ada rakan-rakan yang cakap saya ni suka berpolitik. Ini disebabkan ketika saya di tahun 1 isu kerajaan perpaduan antara UMNO dan PAS timbul. Lalu, isu ini juga pernah ditanya oleh lecturer saya ( subjek bahasa arab undang-undang) mengenai kerajaan perpaduan ini dalam kelas. Tidak semena-mena, saya mengangkat tangan ingin memberi respon dengan tidak bersetuju kepada persoalan itu. Ketika itulah rakan-rakan di kelas mengatakan saya suka berpolitik. Walhal, saya bukan ingin berpolitik Cuma ingin memberi pendapat sahaja.

Anggapan saya suka berpolitik semakin menjadi –jadi dalam kelas, apabila saya dan rakan-rakan perlu present tentang hukum hudud. Ketika sesi present , suasana menjadi riuh rendah dengan pelbagai persoalan kepada pembentang kerana ada pembentang yang cakap law Malaysia sekarang ni dah ok.dan saya sudah tentunya membantah undang-undang jenayah yang dipakai di Negara ini.

Dan timbul pula isu kerajaan Perak. Lecturer yang mengajar MLS ketika itu bertanyakan pendapat kami. Pada masa itu saya hanya menggeleng kepala tanda tidak bersetuju dengan Zambri dan Dun Perak perlu dibubarkan. Tiba-tiba, lecuterer ternampak saya menggeleng kepala dan bertanya reason kenapa saya tidak bersetuju. Keadaan menjadi riuh lagi dengan isu politik.



SAYA SUDAH BERUMUR 21 TAHUN!




11 Julai , secara rasminya saya berumur 21 tahun. Alhamdulillah. Dan secara automatiknya saya sudah boleh mengundi dalam pilihan raya akan datang. Dulu, apabila saya bercakap-cakap mengenai politik, ada yang cakap ..tunggu dululah umur 21 tahun. sebelum 21 tahun cakap apapun sal politik tak boleh buat apa… dan now I’m 21 years old. 1 undi amat benilai!
Politik oh politik! Saya suka dengan politik. saya yakin dengan politik yang berteraskan syariah menjadikan politik itu matang. Bukan lagi politikus!

SAYA DAN BERSIH!



Erm,,, saya sangat terkilan kerana tidak dapat join BERSIH 2.0 . Namun, mujur ada internet kat rumah. So, sehari suntuk duk terperap kat dalam bilik bacaan dengan laptop untuk mendapatkan sebarang maklumat terkini mengenai perhimpunan . Video-video berkaitan BERSIH 2.0 9 Julai telah saya khatamkan. Rasa terkilan dan geram dengan tindakan luar batas polis. Ada juga video yang membuatkan saya sebak dan menangis sedih kerana rakyat diperlakukan sedemikian rupa.
Dan saya sangatdan sangat geram apabila media arus perdana memyiarkan berita yang langsung bercanggah dengan perhimpunan tersebut. Banyak penipuan dan juga cerita rekaan untuk memperbodohkan rakyat.

Ingat wahai kerajaan Malaysia, kini saya sudah ada satu undi yang sememangnya sangat diperlukan dalam menentukan parti mana yang akan menang dalam pilihan raya nanti kerana Satu undi itu sungguh bermakna untuk menang!

Ahad, 10 Julai 2011

BERSIH...SAYA SOKONG PENGANJURANNYA!






ASSALAMUALAIKUM …

BERSIH !!!

9 Julai telai pun berlalu. Namun, pasca 9 Julai telah pun membuka perspektif baru kepada politik Malaysia. Rakyat kini sudah pun terbuka fikirannya yang mahu kepada keadilan dalam sistem pilihanraya. Namun, mesej yang disampaikan oleh RAKYAT pada 9 Julai lalu telah memberikan sejuta kegusaran kepada Kerajaan Malaysia.

Saya menyokong penganjuran bersih kerana tuntutannya adalah rasional dalam memastikan proses pilihanraya berlaku dengan adil dan saksama. Bagi saya isu ini merupakan isu universal bukan SOAL perkauman atau politik atau juga agama. Namun ada sebilangan yang tidak menyokong BERSIH dan penganjurannya.
Adakah disebabkan pengerusi Bersih itu adalah Ambiga Srevenesan iaitu seorang yang beragama hindu dan bertanggungjawab dalam isu IFC ?
Atau demonstrasi akan menjatuhkan imej Malaysia di mata dunia?

Pertama, setegas-tegasnya, saya mengatakan bahawa pengajuran Bersih ini adalah bersifat kemanusiaan. Setiap kerakyatan Malaysia berhak untuk menjalani proses pilihanraya yang adil. Tak kira samaada kaum Melayu, Cina India atau lain-lain bangsa. Jadi, tidak timbul siapa yang menjadi pengerusi BERSIH. Namun, saya tidak menyokong dan mengutuk keras tindakan Ambiga Srevenesan dalam isu IFC .

Saya bagi contoh mudah, isu Palestin misalnya. Bukan hanya orang Islam sahaja yang menjadi sukarelawan untuk membantu rakyat Palestin tetapi ada juga orang bukan Islam. Nah, renung kembali kepada peristiwa Mavi Marmara. Atas kapal Mavi Marmara itu bukan hanya ada orang Islam namun ada juga orang yang bukan Islam yang sama-sama ingin berganding bahu mahu membantu rakyat Palestin. Adakah orang bukan Islam yang ingin membantu itu ada agenda tersembunyi? Tidak! Biarpun ada diantara mereka itu berpegang teguh dengan ajaran kristian atau agama bukan Islam.


-suka sangat tengok pic ni-
semua inginkan peroses pilihanraya yang adil


Dalam konteks penganjuran bersih, tidakkah kita melihat tuntutan yang ingin dituntut itu adalah bersifat kemanusiaan.?adakah orang bukan Islam walaupun cuba merosakkan Islam tidak boleh menuntut untuk memastikan proses pilihanraya itu akan menjadi lebih adil dan telus?
Kedua, adakah ‘imej’ lebih penting daripada Rakyat? Seperti ingin menipu dunia antarabangsa bahawa pilihanraya Malaysia adalah telus. Biarpun terdapat bukti bahawa pilihanraya yang telah dijalankan ada unsur-unsur yang mencurigakan. Ada yang telah meninggal bertahun-tahun..tiba-tiba pada hari mengundi , dia pergi mengundi.

Bagi saya, demonstrasi ini bukan menjejaskan imej rakyat Malaysia tetapi menjejaskan parti kerajaan. Bagi dunia, rakyat Malaysia itu bukan lagi bodoh yang duduk di bawah tempurung kerajaan yang boleh diperbodohkan.




* Alangkah bertamadunnya jika barisan politik kerajaan turut serta dalam penganjuran bersih kerana ahli politik kerajaan pun berhak menuntut kelapan-kelapan tuntutan bersih untuk menjamin proses keadilan dalam sistem pilihanraya. namun, tindak tanduk mereka ketika ini seperti mereka tidak mahu adil itu dalam pilihanraya.

* saya terkilan sangat-sangat bila menatap foto-foto perhimpunan bersih 2.0. dan saya pasti pihak polis tidak akan dihormati Rakyat lagi.



Jumaat, 8 Julai 2011

-PELUDAH WARNA -

Peludah Warna

Kuasa gusar kini menggelegak murka;
warna kuning diisytihar racun terbisa.
Diragutnya baju-T segeram tenaga
dan diumum itulah busana bahaya.

Tapi, kita jahit semula perca kain,
menjadikannya panji terindah dan tulen.
Warna kuning yang teramat tenang dan syahdu
kita kembalikan damai ke dalam qalbu.

Kini cahaya mentari mungkin diramas
dan sinar kuningnya juga mungkin dicantas.
Memanglah mereka kini peludah warna
sedang menghimpun lendir kahak sebanyaknya.

Kerana nikmat amat lama berkuasa,
kuasa pun seolah menjadi hartanya.

A Samad Said

* saya sudah tak respek kepada pihak polis dan pihak media arus perdana secara total dek sanggup membawa misi BN untuk dicapai

Jumaat, 1 Julai 2011

jilbab labuh VS kain tudung 3 segi labuh

Assalamualaikum!

Jilbab labuh VS tudung 3 segi labuh!

SITUASI 1

Pernah suatu ketika, saya berbual dengan seorang sahabat saya selepas solat isya’ berjemaah di surau Farabi. Sedang kami berbual, saya memberi soalan cepumas kepadanya. :

Kalau saya pakai tudung 3 segi labuh, apa pendapat awak? Erm…ke awak akan cakap saya sudah berubah? Atau tak berpegang prinsip setelah saya berjilbab labuh?
Ketika saya bertanyanya, dia diam dan akhirnya mengangguk.

Ya, pasti dia juga akan mengatakan saya berubah ; tidak lagi istiqamah dalam pemakaian jilbab.

SITUASI 2

Orang yang pakai jilbab labuh dianggap lebih mulia daripada memakai tudung 3 segi labuh

PERSEPSI SAYA

Sejujurnya, saya meupakan salah seorang muslimah yang memakai jilbab labuh dan kain tudung 3 segi labuh. Terkejut? Kalau kawan-kawan seuniversiti saya sememangnya jarang melihat saya memakai kain tudung 3 segi labuh di sana.

Kenapa?

Sebenarnya, Islam sudah menggariskan penutupan hijab dalam surah an-Nur. Dan sememangnya, kain tudung yang singkat ke dada atau pendek seakan menunjukkan apa yang tak patut dilihat oleh ajnabi itu sudah tentu itu tertolak secara automatik.
Namun, saya hairan kenapa perlu ada yang cuba membezakan atau gaduh-gaduh dek berbeza pendapat antara jilbab dan tudung 3 segi labuh . Sedangkan kedua-duanya sudah cukup untuk menutup aurat. Cuma tinggal samaada bersikap wara’(berhati-hati) atau pun tak.

Erm…saya memakai kedua-dua jenis tudung ini dengan melihat persekitaran.

Contohnya:

Di university, sebagai muslimah…di sana merupakan sebuah tempat untuk menuntut ilmu. Namun, di sana juga ada fitnah(tipu daya). Samaada fitnah kepada lelaki ataupun sebaliknya. Jadi , untuk itu, seeloknya muslimah memakai jilbab labuh untuk mengelakkan diri menjadi fitnah atau terfitnah. Ng Namun, jika tidak mengundang fitnah, muslimah boleh memilih yang mana satu asalkan menutup aurat dengan sebenar-benarnya.

Manakala

Di tempat kerja, sudah tentu sebagai seorang Islam kena menjaga imej. Tidak boleh berpakaian yang tidak bergosok atau sebagainya. Jadi , jika muslimah tidak pandai untuk menjaga jilbabnya agar tidak berkedut(lagi-lagi jika berada dalam kereta jilbab memang mudah berkedut), dia boleh mengambil inisiatif dengan memakai kain tudung 3 segi labuh.

Rasanya , setakat ini sahaja..
Syabas, bagi mereka yang menutup aurat dengan sempurna. Semoga Allah kekalkan iman kita.

Wallua’alam

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari