Jumaat, 25 September 2009

ADIKKU, SELAMAT BERJUANG!































Assalamualaikum dan salam kasih sayang buat semua pembaca blog ini.

Pembaca yang saya kasihi,

Ingatkah semua kepada entry yang lepas berkenaan dengan adik saya yang akan berangkat ke Universiti Mu’tah, Jordan? Pada tulisan kali ini saya ingin menceritakan serba sedikit perasaan saya apabila berpisah dengan adik yang saya cintai untuk beberapa tahun.

Pada hari ini, hampir 2 minggu adik saya meninggalkan Malaysia untuk menuntut ilmu di perantauan. Tanggal 15 September 2009 bersamaan 25 Ramadan 1430, adik saya ( Wan Muhammad Izzat) telah berangkat ke Jordan. Beliau bertolak dari lapangan terbang Pengkalan Chepa ke KLIA dan terus ke Jordan. beliau bertolak dari lapangan terbang di Pengkalan Chepa pada pukul 6.45 pagi.

Pembaca yang saya cintai sekalian,

Perasaan ini sayu dan hiba tatkala berada di lapangan terbang (Pengkalan Chepa) kerana terpaksa melepaskan adik yang tersayang merantau ke negara orang. Manik – manik basah bagaikan mengalir tanpa dipaksa tatkala bersalaman dengannya. Kata- kata tidak lagi mampu berbicara. Mungkin perpisahan ini merupakan perpisahan (tempoh yang panjang) kali pertama antara saya, keluarga dengan beliau. Sebenarnya, saya tidak tahu bagaimanakah untuk menggambarkan perasaan saya dalam tulisan ini. Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui.

Namun, saya pendamkan juga perasaan ini kerana perpisahan ini merupakan satu jihad baginya. Jihad untuk menuntut ilmu agama. Selain itu, beliau pergi menimba ilmu ke sebuah tempat yang sangat bersejarah. Di bumi sanalah tika dulu dikenali sabagai bumi Syam tempat Rasulullah berdagang. Di sanalah berlakunya peperangan Mu’tah.

Dalam tulisan ini, saya letakkan sebahagian foto – foto terakhir kami sekeluarga sebelum beliau berangkat ke KLIA.

Buat adikku,

Teruskan perjuangan suci ini. Jangan biarkan dirimu tersungkur sebelum berjuang. Anggaplah semua dugaan itu sebagai cabaran yang akan menggandakan pahalamu.Adikku, kami sekeluarga amat merinduimu dan dirimu sentiasa ada dalam doa kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari