Rabu, 9 September 2009

SEMOGA PULANGNYA NANTI MENJADI PEMBELA AGAMA


Assalamualaikum dan salam mawaddah,

Pada tulisan kali ini saya ingin berkongsi khabar gembira kepada semua pembaca. Alhamdullah, dengan izin Allah. Adik saya (Wan Muhammad Izzat) akan berlepas ke Jordan untuk menyambung pengajian dalam bidang pengajian di Universiti Mu’tah, Jordan. Beliau akan berlepas pada 15 september ini pada pukul 5.00 pagi ( dari lapangan terbang Pengkalan Chepa ke klia sebelum berlepas ke Jordan).

Saya masih ingat lagi ketika adik saya mendapat tawaran masuk ke Universiti Islam Antarabangsa (UIA / IIUM) sesi 2009/2010, pada bulan jun lepas. Beliau bermati – matian tidak mahu ke sana dengan beberapa alasan dan beliau juga mempunyai pendapat tersendiri mengenai universiti terkenal itu.

Kini, yang pasti adik saya akan berangkat ke bumi Anbiya’,Jordan dengan membawa satu cita iaitu ingin menuntut ilmu yang berpaksikan agama . Semoga beliau pulang ke tanah air dengan membawa sejuta ilmu di dada.

Pembaca yang saya kasihi sekalian,

Hati ini menjadi sayu tatkala membaca sajak hasil tulisannya dalam blog beliau. (www.alkutawisyah.blogspot.com). Dan sememangnya sajak ini akan bermain difikiran saya tatkala beliau pergi jauh ke perantauan. Di bawah ini merupakan sajak tulisannya yang berbunyi :

Sekejap lagi aku akan ke sana

Merantau pulang entah bila

Atau mungkin tak akan pulang selama-lamanya

Kerana bukankah syahid itu cita?

Selamat tinggal ibu abah dengan lelahnya aku dewasa

Selamat tinggal kakakku, Izzati dan adik-adik saudara mara

Selamat tinggal teman-temanku Umar dan Zul Fadhli bersamamu kubahagia

Selamat tinggal guru-guru yang banyak berjasa

Selamat tinggal pak cik-pak cik yang bersujud bersama

Selamat tinggal kampungku Kampung Kota

Selamat tinggal Kota Bharu kota sentosa

Selamat tinggal semua

Doakan daku sentiasa

Moga-moga menjadi manusia

'Abid dan 'alim hakiki

Menegakkan kalimah Allah dengan berani

Lalu bangkit bertemankan bidadari

Selamat tinggal.

Semoga beliau pulang ke tanah air dengan selamatnya sebagai pembela Islam. InsyaAllah.




# dalam tulisan mengenai sms cinta itu, saya ada berjanji akan memberi penjelasan tetapi sehingga sekarang saya tiada kelapangan waktu untuk meneliti dalil – dalil dan juga untuk mengkaji mengenai hal ini dengan lebih mendalam. Hal ini disebabkan saya mempunyai banyak tugasan dan komitmen lain. Walaupun begitu, andai saya ada kelapangan waktu, InsyaAllah, saya akan mengotakan janji saya.#

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari