Selasa, 1 Disember 2009


Coretan saya pada kali ini adalah berkisar cinta walaupun pada mulanya saya jemu untuk membicarakan soal cinta tetapi inilah pendapat saya mengenai cinta dalam kalangan remaja yang belum berkahwin lagi.


Sebelum itu, izinkan saya bercerita mengenai cinta(antara lelali dan perempuan yang bukan mahram) dalam kalangan mahasiswa di university saya. Penangan cinta di sana sungguh mengkagumkan. Sehinggakan apabila sebilangan organisasi mahasiswa mengadakan diskusi atau ceramah mengenai cinta pasti dewan kilah utama utama atau dewan besar akan dipenuhi dengan mahasiswa/i.


Berbalik soal cinta dalam kalangan remaja yang belum berkahwin dan yang belum matang sering memanipulasikan cinta. Cinta sememangnya suci kerana ia merupakan anugerah daripada Illahi kepada hamba-hambanya. Tanpa cinta mungkin kita akan berperang sesama kita atau tidak akn ada zuriat di dunia ini.


Namun, sekarang sebilangan remaja yang sedang bercinta ( antara perempuan dan lelaki yang bukan mahram) menjadikan cinta kelihatan menjijikkan. Mengapakah hal itu terjadi? Mengapakah mereka tidak segan silu mengatakan I love u sesama mereka sedangkan mereka belum berkahwin dan belum ada perancangan kearah itu?
Saya juga hairan apabila ada diantara kawan saya sanggup berkata’ya’ apabila seorang lelaki menyatakan hasratnya untuk menjadikan kawan saya itu sebagai kekasihnya. Walhal dia sendiri tidak mahu akan lelaki tersebut pada mulanya. Apakah dia (atau orang- orang lain) begitu kempunan sangat untuk bercinta?


Secara jelas, sekarang kebanyakan mereka yang bercinta sakan atau mereka yang ‘jiwang karat’ sebenarnya mereka yang tidak memahami cinta itu sendiri dan mereka hanya mengikut hawa nafsu mereka sendiri tanpa mengambil berat mengenai ini dalam aspek agama Islam.


Sebenarnya banyak perkaitan cinta yang boleh ditulis di sini tetapi saya hanya menulis pendapat saya mengenai cinta remaja kini yang sungguh memeningkan dan memualkan. Sebenarnya remaja kini perlulah bersikap matang melihat cabaran yang akan dihadapinya pada masa akan dihadapinya dan bukanlah sudah tersunggur ke bumi dek kerana cinta yang palsu.


Setakat ini sahaja,
wassalam

1 ulasan:

  1. Al Quds Travel Welcome You :-

    "AL QUDS TRAVEL FAIR 09"
    Date : 10,11,12 December 2009
    Time : 10.30 am - 10.00 pm
    Venue : Ruang Legar KB Mall K.Bharu
    Organizer : Al Quds Travel Sdn Bhd
    Official Radio : THR Gegar FM
    Tel No : 609-747 9999

    Diskaun RM999.00 untuk Pakej Umrah

    BalasPadam

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari