Rabu, 18 Mei 2011

awak cikgu? baca erk...

Assalamualaikum
Bismillahirrahmanirrahim…


Firstly, nak ucap Selamat Hari Guru kepada cikgu/ ustaz/ustazah/sir/madam/teacher…thanks to all…

Masa kecil-kecil dulu, cita-cita nak jadi cikgu. Memang pun, biasanya kalau Tanya budak perempuan yang umurnya darjah satu tentang cita-cita , pasti mereka akan mengangkat tangan sambil mengatakan :
Cikgu, saya nak jadi cikgu..macam cikgu

Termasuk juga saya. memang dulu nak jadi cikgu cz tengok ibu jadi cikgu cam best jer..tapi, bila dah besar dan dewasa , cita-cita itu semakin menipis.. its normal lah tu..

Tetapi, semasa saya jadi student, sy memang perhatikan tingkah2 cikgu2 kat sekolah dan konklusinya adalah :
ADA CIKGU NAK JADI CIKGU SEMATA
ADA CIKGU MEMANG LAYAK BERGELAR MUROBBI

Bisalah , manusia tak perfect kan. Tapi tugas cikgu mulia. Bukan sahaja mengajar tetapi cikgu juga merupakan seorang murobbi. Murobbi, yang menyemai nilai-nilai agama terhadap anak didiknya..sanggup mengorbankan waktu demi anak bangsa.

Namun, nowadays… entahlah…

Jadi, para guru, sematkan dalam dada bahawa kalian adalah pendidik anak bangsa. Jika cikgu kencing berdiri..maybe masa hadapan anak murid kencing berbasikal no more kencing berlari!

Harapan sy pada cikgu2 dan bakal cikgu:

Didiklah anak bangsa(students) tanpa memilih bulu. Tak semestinya, murid yang kalian sayang adalah murid yang baik. Mungkin mulutnya manis berbicara dengan guru2 mereka.
KALAU SAYA JADI CIKGU:

- sy akan menyebut nama anak2 murid saya dan sy akan tick setelah nama mereka sy sebut dlm kelas. Why? Sebabnya, sy mahu pastikan semua nama students sy disebut dan tidak ada yg terkecuali. Sy mahu students sy di hargai walaupun ada di antara mereka pendiam.

Selain itu, time pekse, sy nak jadi cikgu paling garang…kalau ada student yang nak meniru atau sudah meniru, sy nak amik kertas peksenya dan tulis koyak kat depan student yang meniru tu… sy takkan tidur masa jaga pekse…hehe..sebabnya, nak tgk taktik budk2 meniru, then rampas kertas pekse mereka..best! puas hati..sorry to say cz masa sy jadi students , ramai gak cikgu2 buat tak tahu je masa exam..so, budak2 leh sling meniru..and, sy pernah mengadu kat cikgu yang kawan sy meniru depan mata sy, and tak da investigation atau action pun dr cikgu tersebut..

Maybe yang terakhir, masa proses P&P , sy nak students sy enjoy..so, ubah pendekatan mengajar ..sy rasa masa jadi student kat university dan sekolah berbeza sgt. Kat U, sgt santai dan enjoy..pernah sy dan ahli group wat persembahan untuk subjek Arabic for law…cam budak2..kami pernah berlakon and siap pakai bunga2 yang kami wat ngan manila card lagi sebagai costume ..hehe. best, lebih best lagi siap movie maker lagi… and, sy rasa …cikgu2 boleh apply cara mereka belajar di U tu kat sekolah masing2..barulah happening..

Setakat itu sahaja …Kalau Saya Jadi Cikgu…


Terima kasih untukmu ibu abah, para guru dan para pensyarah juga terima kasih pada kawan-kawan yang sudi membantu saya dalam pelajaran mahupun membina sahsiah peribadi yang baik…

saya anak murid selamanya………

(tulisan rojak)

2 ulasan:

  1. eh..msti la kena pilih yang ade bulu..yg xde bulu tu nyah la org panggi..heeee

    BalasPadam
  2. ustaz..simpulan bahasa tu...=P...jg adik sy baik2 erk..hehehe

    BalasPadam

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari