Sabtu, 24 Disember 2011

Nak tak bertiga?

Assalamualaikum

Sengaja menulis ketika masih berada dalam tempoh study week kerana bagi saya menulis merupakan satu wadah yang boleh menghilangkan rasa tension. Tambah-tambah lagi, selain darupada menulis, berzikir kepada Illahi saya sudah tidak punya sesuatu lagi yang interesting untuk menyegarkan fikiran daripada terus diulit kusut.

Saya punya satu cerita…saya juga punya pendapat…cerita ini berlaku beberapa minggu yang sudah.

Ketika saya bersantai di dalam bilik sambil melakar draf jadual harian saya khusus pada waktu study week , roommate saya yang baru sahaja pulang dari kuliah terus bertanya satu soalan kepada saya. Terkaget mendengar pertanyaannya.

“ Ti, nak tak payung emas?”

Hah? Apa?

“nak tak payung emas?”

Saya terdiam seribu bahasa untuk beberapa minit. Bagaimanakah saya ingin menjawab persoalan ini sedangkan saya belum berkahwin. Kerana kata orang, seseorang yang belum berumah tangga, pasti akan menjawab persoalan yang berkaitan rumahtangga menurut hati bukan rasional dan secara realiti..

Akhirnya, bibir yang tadinya terkunci rapat cuba diuka perlahan-lahan.

“actually, dari dulu lagi, masa kat sekolah ustaz dan cikgu sering bertanyakan hal-hal inikepada pelajar termasuklah saya. Waktu tu saya jawab kat ustaz bila dia bagi permasalahan seorang kawannya yang ada kaitan dengan berpoligami. Dan saya jawab kat ustaz tu, kesetiaan suami tidak penting bagi seorang isteri. Tetapi, kejujuran suami itu sangat-sangat penting bagi isteri dan jawaban itu masih saya pegang sehingga kini.”

Jelas saya pada roommate.



Sebenarnya, saya tidak mahu berfikir atau bercakap atau menulis mengenai ini lagi kerana saya belum menempuhinya lagi alam itu. Saya tidak boleh mendabik dada dengan jawaban sebegini apabila ada yang mengatakan kepada saya : baguslah awak! Lagi-lagi, ini hanyalah jawaban dari seorang yang muda dan belum berpengalaman berumah tangga. Mungkin selepas berada dalam situasi yang berlainan, jawaban saya akan berubah.


Cuma, hak itu jangan dinafikan sama sekali andai suami itu punya kelayakan!


Saya jadi pelik akhir-akhir ini kerana apabila saya berpeluang mengunjungi blog-blog ustazah yang terkenal. Mereka menulis mengenai poligami. Ada yang bersetuju dengan berpoligami(kerana beliau juga merupakan isteri kedua kepada seseorang figura agama di Malaysia) dan ada juga ustazah yang tidak bersetuju secara tidak lansung(penulis novel keagamaan). Situasi ini pastinya akan mengelirukan pembaca. Sebaiknya, mereka yang tidak punya pengalaman usah bercakap banyak khususnya tentang ini. lagi-lagi yang membantah secara halus.

ok…that’s all..

Tahniah kepada sepupu saya(Rosmi ,24tahun) yang akan bergelar raja sehari… habis final exam( as a final year student) terus akad nikah yer! Sengaja wish awal…

1 ulasan:

  1. wp dh kahwin..kak mia pun x berani biacra bab poligami ni...yg ptg suami terus jln kan tggjwb kpd isteri,anak2x dan keluarganya...itu yg perlu difikirkan buat ms ni..selain itu sama2x la kte dekatkan diri pd allah..kdg2x kehendak manusia ni byk...tp nk ckp lbh2x x leh kan...

    tima ksh singgah blog akka izati..:-)

    akak mmg akan bertpaka di blog baru...

    BalasPadam

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari