Sabtu, 7 Januari 2012

Review : 2011

Assalamulaikum.






Waktu berlalu bagaikan angin lalu....
Menyapa tanpa disentuh…
Pergi tanpa sebarang goresan…

Alhamdulillah. Selaut syukur dipanjatkan kepada Tuhan Pemilik Nyawaku. Bersyukur atas segala-Nya. Syukur; Alhamdulillah!

Satu semester sudah pun berlabuh. Tahun pun sudah pun berganti. Sekarang berada di awal tahun 2012. New beginning! Kadang-kadang timbul di benak fikir, ya Allah begitu cepatnya masa berlalu. Apakah mungkin esok hari adalah hari matiku?


Tahun yang berlalu sudah pasti banyak menitipkan titipan demi titipan pesan. Sudah pasti juga, cerita yang baru sahaja berlalu menjadi pengalaman hidup. Mungkin juga menjadi iktibar dan sempadan diri. Ketika sedang bermuhasabah diri, pasti ada yang memegang pena menulis dan melistkan azam tahun baharu atapun impian untuk dicapai pada tahun 2012m / 1433h.

JOM, SAYA BERCERITA!

Pada semester ini, sudah banyak perkara atau pengalaman yang telah saya lalui. kadang-kadang manis. Kadang-kadang pahit. Kadang-kadang tanpa rasa!

1) Handle program

Untuk semester ini, saya ditaklifkan untuk menghandle satu program di bawah sebuah persatuan universiti. Terdengar sahaja pertanyaan oleh YDP persatuan ketika itu . Hampir luruh jantung. Masakan tidak , saya tidak pernah ditaklifkan untuk handle sebarang program ketika bergelar mahasiswi. Kalau zaman jadi budak sekolah itu ada juga walau pun tak banyak. Cuma situasi zaman sekolah dulu-dulu dan sekarang adalah berbeza.Dan alhamdulillah, taklifan ini berpartner rupanya. Lega sedikit. Tidaklah terlalu rungsing.

Dalam tempoh ‘kerja’ untuk mengadakan program tersebut, tersangatlah banyak halangan. Halangan demi halangan dilalui. Sehinggakan air mata ini tumpah juga ketika berseorangan. Namun, Alhamdulillah’ ada adik partner yang banyak membantu. Dan akhirnya, program sudah dijayakan. Semoga program tersebut meninggalkan impak kepada peserta. Impak sehebat halangan yang telah dilalui!

Sedikit titipan pengalaman: sebelum saya memberikan kesanggupan untuk menerima taklifan ini, ramai yang memberikan kata sanggup untuk membantu saya yang serba kekurangan pengalaman. Namun, entah di manakah kata-kata itu. tapi, tak mengapa. Mungkin tanpa mereka, saya akan menjadi lebih independent dan tidak terlalu mengharapkan bantuan orang untuk kali kedua.



2) Pelajaran


Semester ini(yang baru berlalu) saya daftar untuk 9 subjek. Itulah bilangan subjek yang paling banyak yang saya ambil semenjak menjadi mahasiswi. Ingat time diploma dulu, bilangan subjek yang diambil hanyalah 7 subjek. Tak lebih dari itu. kesengejaan ambil banyak subjek ini adalah semata-mata nak habiskan degree secepat mungkin.(baca: saya kena betulkan niat). Yup, perancangan saya untuk habiskan pelajaran sehingga 30 tahun sahaja. Master atau phd kena ambil before 30. Kalau tak, planning hidup saya berantakan sedikit.(kita hanya merancang, Allah yang menentukan).


Erm, ada subjek yang buatkan saya sedikit ‘down’di awal semester. Subjeknya tentulah yang diajar dalam bahasa arab! Bahasa arab saya lemah! Walaupun masa diploma dulu dah ada subjek Arabic for law untuk 3 semester berturut-turut. Dan Alhamdulillah result ketika itu boleh buatkan saya tersenyum sepanjang minggu. Malahan saya juga datangnya daripada sekolah agama yang belajar bahasa arab. Aduh, di manakah silap saya yang membuatkan level Arabic saya semakin merundum. inshaAllah, masa cuti ni kena belajar bahasa arab secara intensif.

Dan klimaks keseronokan dalam pembelajaran semester ini adalah sesi pembentangan. Sebabnya dalam sesi pembentangan, brainstorming itu harus ada dek soalan-soalan yang ditanya oleh rakan sekelas bertubi-tubi. Kecekapan menjawab soalan itulah yang menyeronkkan dan mencabar.


Bersambung…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari