Jumaat, 10 Disember 2010

“ DI MANA ALLAH?”, TANYA SI KECIL BUAH HATIKU

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum

“ izzah, Allah suka kalau izzah pakai kain tudung”, ujar saya kepada adik bongsu saya yang kini hampir berumur 4 tahun.
“izzah, kalau izzah buat baik, Allah suka…nanti buleh masuk syurga dan dalam syurga ,izzah boleh minta apa sahaja yang izzah mahu.”, bagitahu saya kepada adik saya sewaktu bercanda dengannya.

Begitulah, cara yang saya pilih untuk menyemai pengetahuan tentang Allah, syurga atau sesuatu yang mudah mengenai aqidah kepada adik-adik saya( yang masih belum bersekolah). saya tidak mahu terlalu melulu untuk mengatakan bahawa Allah akan marah kalau mereka melakukan sesuatu yang salah. Ini adalah disebabkan, saya ingin menanamkan kepada mereka bahawa Allah itu Maha Cinta, Maha penyayang dan tidak Zalim kepada hamba-Nya.
Alangkah negatifnya persepsi mereka terhadap Allah andai sebelum mereka benar-benar kenal Allah saya telah menakut-nakutkan mereka dengan sifat-sifat Allah yang lain seperti al-Hakam , al-Muntaqim dan lain-lain.

Pernah satu ketika , adik saya yang masih kecil bertanya pada saya:

“ kak, mana Allah”, berulang-ulang tanyanya. Saya menjawab dengan semampu mungkin. Namun, bagi saya, jawapan yang saya utarakan itu belum cukup memuaskan. Waktu itu, saya fikir bagaimanakah cara yang terbaik untuk menjelaskan kepadanya dengan seringkas mungkin tetapi mudah difahami.
Alhamdulillah, pada hari ini, Allah menemukan saya sebuah buku yang bertajuk Bila Anak-Anak Bertanya Tentang Allah dan Alam Ghaib tulisan Muhammad Muhyidin. Buku inilah yang perlu saya hadam sebelum persoalan lain yang ditimbulkan oleh Si Kecil saya.


Sahabat sekalian,

Memang benar soalan Di Mana Allah itu sangat mudah untuk dijawab, tetapi andai persoalan itu ditanya oleh si kecil jawapannya menjadi terlalu sukar untuk dihamburkan. Jadi, untuk persediaan akan datang andai ditaklifkan menjadi seorang ibu atau bapa atau guru sekolah rendah, saya syorkan buku ini menjadi salah satu buku yang perlu anda hadam sebelum taklifan itu diletakkan atas pundak anda.

Apapun, selamat membaca!


Ingin jadi kakak solehah!
Kakak a.k.a Sulong

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari