Khamis, 23 Disember 2010

PERHATIAN: STATUS SUDAH BERUBAH = CIK KEPADA PUAN

Assalamualaikum!
Bismillahirrahmanirrahim.

Setanggi cinta mewangi di atmosfera bumi
Menyentuh rongga-rongga sanubari
Antara Hawa dan Adam
Mengubah haram menjadi halal
Dalam satu lafaz sakinah
‘ aku terima nikahnya…’





Alhamdulillah, tanggal 25 disember 2010 a.k.a pada hari sabtu depan, sahabat a.k.a senior saya Nik Khadijah akan melangsungkan perkahwinannya begitu juga pensyarah saya untuk subjek Land law ;Mdm Nor Aida.Barakallah!



Alhamdulillah, dengan izin Illahi mereka telah dipertemukan dengan pangiran hati. Tiada lagi rahsia jodoh. Tabir sudah tersingkap. Begitulah takdir Illahi yang penuh misteri.

Saya masih ingat, buat pertama kali Mdm Nor Aida masuk ke kelas dan sebelum bermulanya kuliah, beliau sempat berkenalan dengan kami(para pelajar). Ketika kami sedang berta’ruf, beliau agak terkejut apabila mendapat tahu salah seorang daripada kami sudah berkahwin. Beliau kelihatan kaget kerana kebanyakan daripada kami berumur dalam lingkungan 20 tahun. kami cuba memberi peluang untuknya meneka siapakah gerangan yang sudah berkahwin.


Tahu tak siapa? Orang yang pertama beliau teka ialah….

“ awak ker izzati?” Tanya beliau. Saya tergamam dan malu. Saya?
“Tidak…” jawab saya.

Tambah beliau lagi,
“ biasanya, mereka yang berjilbab labuh , nampak wara’ ni kahwin awal.”

Dalam hati saya berkata:
Malunya… calon pun tak de apatah lagi kahwin. Tak semestinya pakai tudung labuh kahwin awal…

Apapun , saya doakan agar Kak Nik dan Mdm Nor Aida bahagia dalam menempuh onak cabaran yang pasti ada dalam setiap bahtera cinta. Bukan bahtera cinta andai tidak pernah dilanda ombak, bukan bahtera cinta andai setiap purnama berima dingin.
***************
Izzati, awak bila lagi? ini jugalah antara soalan yang cukup famous atau question of the year pada tahun ini. Walaupun bagi saya waktu ini adalah waktu yang masih awal lagi untuk ditanya soalan sebegitu kerana Saya masih muda!

Ada yang Tanya lagi…

Izzati apakah antara ciri-ciri ‘future husband awak? Aduh! Soalan yang sukar. Cuma, yang hanya saya boleh jawab adalah…bukan ciri – ciri tentang ‘dia’ yang saya suka tetapi untuk ciri yang sebaliknya.

Saya senaraikan antara sifat-sifat lelaki yang saya tak suka:


1) lelaki yang suka mendekatkan dirinya kepada perempuan yang disukainya dengan cara bersms atau menelefon,

2) jiwang karat,

3) suka hantar mesej yang tak penting a.k.a yang ada ayat-ayat yang agak jiwang sebab saya saya rasa saya adalah fitnah baginya lagipun saya tidak suka ayat yang jiwang

4) tak bersahaja kerana menunjukkan itu bukan dirinya sebenar


5) bercakap lembut (seperti dibuat-buat) dengan perempuan

6) suka memuji(setiap hari memuji..contohnya, cantik, comel) kerana pujian itu adalah sesuatu yang saya tidak sukai.


7) tiada prinsip hidup

8) mudah meluahkan perasaan suka kepada wanita sebab bagi saya lelaki yang ‘gentle’ dia akan bagitahu ibu dan bapa perempuan tersebut akan perasaannya


setakat itu sahaja. kalau ada penambahan akan ditambah lagi... maaf, entri ini bukannya formal ... jadi, ada ayat-ayat yang agak sempoi digunakan


p/s: doakan agar adik saya yang no.2 dipermudahkan pertemuan dengan jodohnya…Amin.

1 ulasan:

  1. salam.. sy setuju dgn kata2 saudari.. sy tambah satu lagi lelaki yang sy kurang suka, lelaki yang merokok

    BalasPadam

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari