Sabtu, 4 Jun 2011

Wanita Mamalia yang Sukar Difahami?

Assalamualaikum


Kata-katanya masih terpahat di ingatan saya apabila beliau menyebut semasa memberi kuliah Islamic Family Law subjek kepada saya serta kawan –kawan yang lain. Katanya:

Wanita adalah mamalia yang sukar difahami



Huh, terasa tersindir sekali. Dan masa terus berlalu. Ketika itu, saya berada di tahun 2 dan beranggapan bahawa pensyarah yang saya hormati itu adalah seorang ‘anti perempuan’.

Maaf Sir, saya ter’suuzzon’ ketika itu.



Namun, anggapan saya itu salah dan sememangnya salah setelah di tahun akhir pengajian, beliau sekali lagi mengajar saya dan kawan-kawan yang lain dalam subjek Evidence and Procedure Shariah Court. ketika itu beliau sering memperkatakan sesuatu mengenai wanita. Bagaimana wanita sekarang ini masih di takuk yang lama. Hanya suka ber’shopping’ dan hiburan semata. Malah wanita tidak gemar turun padang melihat kesengsaraan ummah Islam yang lain.

Ya, saya sangat setuju…setuju sangat-sangat… kerana mungkin juga saya termasuk antara wanita yang disebutkan tadi. Memang pedas , namun itu hakikatnya yang pastut diubah oleh wanita.

Katanya di dalam kelas :


Perempuan, apa yang diorang fikir…? Kahwin dan beranak saja.. masalah murtad , isu kartika apa mereka peduli!
Kalau saya tanya awak semua tentang isu sebatan karika atau isu Amina Wadud, boleh awak (ditujukan kepada pelajar wanita) semua huraikan?

Kelas menjadi sepi sebentar . semua pelajar termasuk juga saya berdiam diri.



Saya juga masih ingat ketika saya ditemani seorang sahabat menemuinya secara personal kerana ingin bertanya tentang assignment. Namun, setelah menemuinya, ada hal lain juga diperbincangkan dan itu termasuk isu wanita hari ini.


Antara persoalan yang ditimbulkan kepada saya dan sahabat saya:


Apa bezanya mereka(wanita) lepasan SPM, Diploma atau Phd kalau semuanya kahwin dan lahirkan anak dan kerja sahaja?

Ya, saya tahu beliau ingin katakan kepada kami bahawa mereka yang graduan Universiti perlu bersikap berlainan daripada mereka lepasan sekolah. Wanita lepasan U sepatutnya agresif tentang masalah ummat. Bukan menjadi selfish semata.

Dan sememangnya masih banyak lagi nasihat beliau kepada saya dan sahabat yang lain… dan nasihat itu masih ada dalam ingatan.

Namun hanya itu sahaja yang saya mahu kongsikan dengan readers sekalian…
Ops lupa pula nak bagitahu puisi yang saya tulis dalam entri lepas yang bertajuk ‘dariku Wanita Untukmu Wanita’ diinspirasikan oleh pensyarah saya itu… Dan benar cakap beliau bahawa wanita sememangnya sukar difahami kerana sikap wanita(segelintir/ kebanyakan?) yang tidak peduli masalah ummah.


saya mahu jadi wanita yang peka dengan masalah Ummah Islam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari