Khamis, 30 Jun 2011

Sudah lama saya perhatikan anda!

Assalamualaikum



Sudah lama nak tulis mengenai ini. Tetapi, hati jadi ragu-ragu. Fikirkan betapa saya hanya merupakan insan yang terlalu tidak sempurna namun selalu sahaja menjadi pemerhati.



Dan pemerhatian saya tertumpu pula pada merreka yang memegang title sebagai pelajar pengajian Islam. dan saya bawakan hasil pemerhatian ini setelah saya menjadi pemerhati selama 3 tahun ketika masih belajar dalam fakulti undang-undang.



PERTAMA: Saya akui, betapa ramai yang tersalah sangka bahawa Islam hanya perlu dibawa oleh mereka yang berada dalam jurusan Islam. sedangkan Islam itu perlu dibawa oleh sesiapa sahaja yang bergelar muslim. Dan mesej inilah yang sering diperkatakan oleh pelajar penggajian Islam kepada pelajar bukan berpengajian Islam di kampus.
Ya, memang benar mesej ini. Saya bersetuju 100%. Namun, bagi saya ada sedikit penambahan iaitu memang setiap muslim perlu membawa imej sebagai seorang muslim tak kira jurusan apapun yang diambi. Namun, perlu diingatkan bahawa, pelajar pengajian Islam merupakan golongan yang mendalami ilmu agama. Jadi standart itu telah bertukar.


Contohnya, terdapat sejarah Islam yang diselewengkan. Dan ini hanya diketahui oleh mereka yang mendalami ilmu sejarah Islam. dan selain mereka yang belajar sudah pasti tidak mengetahui penyelewengan tersebut. Dan mereka yang mendalami ilmu sejarah Islam itu tidak boleh membuat kesimpulan bahawa penyelewengan tersebut sudah diketahui oleh semua orang.

jadi, kadang-kadang peljar pengajian Islam perlu peka kepada ketidaktahuan pelajar bukan berpengajian Islam tentang sesuatu perkara. Janganlah berpendapat semua orang tahu tentang sesuatu hukum sedangkan hukum tersebut hanya diketahui oleh golongan pelajar pengajian Islam sahaja a.k.a yang mendalami sesuatu hukum.

KEDUA: terdapat pelajar pengajian Islam yang kadangkala hanya belajar teori tentang sesuatu hukum atau perkara. namun tidak diaplikasikan dalam kehidupan.

Ya, saya tahu bukan semua orang adalah perfect. Saya juga bukan perfect! Namun, seharusnya, sebagai pelajar pengajian Islam membwa imej Islam seperti tidak berdating di tempat awam, dan sebagainya.


Ingat, bahawa pelajar pengajian Islam adalah role model bagi mereka yang tidak mengambil jurusan pengajian Islam di kampus. Ada mata-mata yang sering memerhati tingkah-tingkah golongan yang mendalami agama ini.


KETIGA: saya ingin mengucapkan tahniah kepada persatuan yang membawa nama Islam. dan jika di Unisza, biasanya persatuan yang berada di bawah fakulti pengajian Islam kerap mengadakan majlis-majlis ilmu di DABS atau DKU. Alhamdulillah , syabas dan terima kasih !


Namun, sayang… kerana skop majlis ilmu itu dikecilkan bidangnya. Hanya tertumpu pada isu –isu yang sama. Tentang kahwin, cinta, wanita terlalu mendominasi. Namun, ada juga majlis ilmu berkaitan fiqh dan tasawuf.
Dan saranan saya, luaskan skop perbincangan. Islam bukan hanya tertumpu pada isu aurat , coupling semata. Namun islam juga berkaitan hal ehwal semasa. perbezaan undang-undang sivil dan syariah contohnya perlu diperbahaskan.


KEEMPAT: pelajar pengajian Islam terlalu merendah diri . dan pengalaman saya sendiri, ada sahabat saya( merupakan pelajar jurusan Islam)merendah diri dan katanya fakulti Islam ini tidak sefamous fakulti lain.Entah mengapa. Padahal, merekalah yang paling alim di kampus. Tahu agama. Tahu halal haram, pahala dan dosa. Saya kagum dengan mereka ini.



Dan saranan saya, usahlah terlalu merendah diri kerana berada di bawah jurusan Islam sedangkan Islam itu letaknya yang tertinggi. Jadilah proaktif dan dinamik !


KELIMA: InsyaAllah bersambung….tapi x janji.



Wallua’lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari