Selasa, 8 Mei 2012

Gerimis


Sukar untuk menjelaskan…
Mengapa sering disalah fahami…
Terulit kecewa dalam kalbu..

Bersahabat kerana Allah! itu yang sering saya dengar dan baca. Dan  sepotong hadis Rasulullah juga mengenai persaudaraan semuslim juga sering diperdengarkan dalam majlis ilmu. Lalu saya pasakkan dalam hati bahawa saya mahu menjadi seorang sahabat yang mencintai sahabatnya. Yang menasihati apabila sahabat terlena di ulit masalah dunia. Yang menjadi pundak ketika sahabt merintih. Yang menjadi senyuman apabila sahabat bergembira.
Namun, sedikit kekecewaan dalam hati. Gerimis ini sudah ada dalam hati. Entah mengapa sahabat itu tersalah faham tentang tingkah saya. apakah dalah hatinya ada sedikit pesimis terhadap saya? apakah dia fikir saya punya maksud lain di sebalik itu. mungkinkah  ini andaian saya semata? Atau hanya saya sahaja berfikiran seupama itu?
Ya Allah…sesungguhnya
Aku mencintai sahabat-sahabatku
Aku ingin mendekati mereka
Ketika mereka gundah gulana
Aku ingin menjadi obor
Memarakkan semangat untuk perjuangan mereka
Aku ingin menjadi tanah
Untuk mereka menghampar penat lelah mereka

Ya Allah
Aku mencintai sahabat-sahabatku
Aku ingin mendekati mereka
Dan aku ingin didekati mereka

Ya Allah
Andai ada antara sahabatku sangsi denganku
Kecewa dengan tingkahku
Pedih dengan bicaraku
Benci denganku
Aku mohon pada-Mu ya Rabb
Engkau perlihatkan kepada mereka
Betapa aku ikhlas  dalam bersahabat…
Betapa aku mencintai mereka umpama aku mencintai diriku sendiri





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari