Ahad, 31 Julai 2011

saya dah cakap saya tak fanatik pun!

Saya dah cakap dari dulu lagi, kalau parti politik yang saya agak condong itu, ia berbuat silap maka saya akan cakap ia berbuat silap. Adapun jika parti politik yang saya kurang gemari dengan bersebab berbuat kebaikan, seharusnya saya menyokong kebaikan yang ia berbuat. Saya bukan individu yang begitu fanatik secara membuta tuli kepada parti yang saya condong itu. Yang salah harus ditegur, yang benar harus disokong. Itu prinsip berpolitik saya.

Ketika saya membelek-belek helaian surat akhbar Harakah baru-baru ini, tentulah ia dipenuhi dengan berita perkhabaran peristiwa Bersih 2.0. Ya, polis keterlaluan! Manakala parti politik kerajaan begitu dayus menggunakan kuasa secara beyond the power untuk mengarah polis untuk bertindak biadap dengan rakyat. Itu saya tahu! Dari dulu lagi parti politik kerajaan begtu. Teringat pula dengan peristiwa Memali. Walaupun saya hanya sempat membaca keratan demi keratan tentang peristiwa memali, hati saya jadi panas dengan kerajaan.

Namun, setelah saya membelek-belek akhbar itu, saya jadi gusar dengan harakah itu sendiri. Bukan tidak percaya dengan Harakah. Tetapi, apa salahnya, menunjukkan pembaharuan yang dilakukan oleh pakatan rakyat itu sendiri kepada rakyatnya. Ya ,menghentam parti kerajaan yang berbuat jahat itu memang patut. Tetapi, perlu juga dikhabarkan apa kebaikan yang dilakukan oleh PR kepada rakyat dibawah naungan tadbirnya.

Kadang-kadang, jika terlalu menghentam orang, kita jadi lupa apa yang perlu dibuat oleh PR kepada rakyat dibawah tadbirnya (penyokong dan juga orang yang tak memangkah PR ketika PRU 12 dulu). Biar rakyat juga tahu selain menghentam kerajaan dek kerajaan itu jahat kalau dinilai dengan sifat kemanusiaan, PR juga boleh menjadi sebuah kerajaan yang boleh melakukan kebaikan kepada masyarakat.

Ok..setakat itu saja

dulu ada hati nak jadi peguam kepada sebuah parti politik. Tetapi, Nampak gayanya, itu hanyalah impian yang tak mungkin dicapai!

selamat berpuasa especially kat izzat(adik saya) di mu'tah,jordan;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari