Rabu, 14 April 2010

SYUKUR PADA NIKMAT;REDHA PADA UJIAN..

Assalamualaikum!



Secerah mentari pagi,
Mendamaikan suasana dhuha,
Secerah purnama kejora,
Menghiasi kegelapan pekat

Seringkali kita berbicara hal-hal yang indah-indah. Tanpa kita peduli nikmat yang berada di samping kita sekarang. Seringkali kita memohon pada Tuhan; Rabbul Wahab sesuatu yang kita impikan. Walaupun kita sudah diberi sesuatu daripadaNya tanpa kita perlu memohon dari-Nya. Indahnya cinta Illahi kepada hamba-Nya.
Seusai itu, saya ingin memetik kalam daripada kitab Ayyuhal Walad karangan al- Imam Hujjatul Islam Abu Hamid Muhammad bin Muhammad Al ghazali sebagai memberi pengajaran kepada kita semua :
Sesungguhnya aku telah melihat di dalam kitab injil Nabi Isa ada disebutkan:
Mulai seorang mayat diletakkan di atas keranda sampai mayat itu diletakkan di tepi kuburnya,Allah taala telah bertanya kepadanya 40 soalan. Yang pertama sekali ialah:
“Wahai hambaku! Kenapa engkau sentiasa sepanjang tahun memperhatikan kebersihan tempat pandangan manusia kepadamu(iaitu anggota badanmu) tetapi engkau tidak peduli kepada tempat pandangan-Ku(HATI ENGKAU) walaupun hanya satu saat”
Dan setiap hari Allah taala memandang ke dalam hatimu lalu ia berfirman : “kenapa engau hanya memberikan perhatian kepada selain daripada-Ku, sedangkan engkau dikelilingi dengan ehsan-Ku. Apakah engkau sebenarnya tuli, dan tidak dapat mendengar lagi”.
Ya Khaliq
Engkaulah tuhan
pemberi nyawa dan nikmat
Pada setiap makhluk-Mu
Engkaulah penolong
Di kala hamba-Mu
Meminta
Walau
Engkau tahu
Sesudah itu
Mereka akan berpaling daripada-mu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari