Rabu, 29 September 2010

Hanya Dua Cerita

Assalamualaikum!


Sudah lama masalah ini berlaku. Cuma akhir-akhir ini sahaja berita itu digembar gemburkan oleh pihak media. Masalah ini bukan masalah baharu . Masalah ini dahulunya pernah terjadi dalam jumlah sedikit tetapi kini ia sudah berlaku di mana-mana. Masalah yang kini sudah berlarutan dan semakin menjadi-jadi.
Masalah ini ada kaitannya dengan masalah remaja. Masalah ini ada kaitannya dengan keturunan manusia. Masalah ini juga ada kaitan dengan nyawa manusia. Bila teruna dan dara bersatu di luar nikah maka berlakunya persenyawaan benih. Dan kemudiannya lahirlah seorang bayi yang comel lalu dibuang merata-rata tanpa belas kasihan.

………………………………………………………………………………………………………………………………

Mahasiswa IPTA buang bayi di belakang dapur


KUBANG PASU 19 Sept. – Seorang bayi perempuan yang masih bertali pusat menerima nasib malang apabila dibuang ibunya sendiri di belakang pintu dapur sebuah rumah di Taman Rasa Sayang di sini, semalam.

Tidak cukup dengan itu, seorang gadis dipercayai ibu bayi berkenaan telah berpura-pura kononnya ‘menemui’ seorang bayi di belakang rumah tersebut kira-kira pukul 8 malam semalam.

Difahamkan, bayi tersebut dibuang ibunya sendiri yang merupakan seorang penuntut di salah sebuah institut pengajian tinggi awam (IPTA) di daerah ini.
Gadis tersebut yang berusia 20 tahun, dikatakan melahirkan bayi tersebut di rumahnya namun bertindak membuang bayinya di belakang rumah itu bagi mengelakkan perkara tersebut diketahui ramai.

Timbalan Ketua Polis daerah, Deputi Supritendan Ibrahim Mohd. Yusoff memberitahu, bayi itu kemudiannya dibawa ke Hospital Jitra untuk mendapatkan rawatan.
Menurutnya, hasil siasatan, polis kemudian menahan seorang penuntut IPTA berusia 20 tahun pada pukul 9 malam bagi membantu siasatan.

“Pelajar terbabit ditahan di kawasan berhampiran dan dia ketika ini menerima rawatan di hospital sama,” katanya.

Ibrahim berkata, kes itu disiasat di bawah Seksyen 317 Kanun Keseksaan.
Bayi lelaki ditinggalkan di bawah jambatan



15/09/2010 9:12pm
Oleh KHAIRUL ABIDIN NUAR


IPOH 15 Sept. – Seorang bayi lelaki yang baru dilahirkan ditemui ditinggalkan di atas beberapa batang paip di bawah sebuah jambatan di Kampung Cegar, Bidor di sini petang ini.

Bayi malang itu ditinggalkan kira-kira 1.5 kilometer dari Taman Rekreasi Air Panas Sungai Kelah dan ditemui seorang wanita pada pukul 5.30 petang.
Timbalan Ketua Polis Daerah Tapah, Deputi Supritendan Abdullah Arshad berkata, bayi yang masih bertali pusat itu dalam keadaan sihat dan dibawa ke Klinik Kesihatan Sungkai untuk pemeriksaan lanjut. – Utusan

Menyambut 10 Malam Terakhir Ramadan..
.....................................................................................

Aduh! Ini baru dua cerita. Hati saya sudah mula menjerit. Apakah manusia (yang buang anak) kini sudah mula tandus nilai sayang dalam diri mereka. Sudahlah menjadi pendosa besar malah semakin galak menambah dosa membunuh pula. Astaghfirullah! Nauzubillah!

Tidak sanggup hati saya meletakkan gambar-gambar bayi yang dibuang di dalam laman blog ini. naluri keibuan mula merintih. Saya tidak tegar memperlakukan perbuatan itu kepada mana-mana bayi sekalipun walaupun ia bukan darah daging saya. Dan apatah lagi jika bayi tersebut adalah anak saya.

Ayuhlah! Kita hentikan segala macam masalah ini dengan mengikut apa yang digariskan oleh Allah di dalam kitab suci Al-Quran dan as-Sunnah.

Usahlah mencari penyelesaian yang lain tanpa kita ambil solusi itu dalam kitab al-Quran. Allah itu Maha Mengetahui akan segala hal tentang makhluknya.
.....................................................................................

Semalam,naluri keibuan saya mula menguntum mekar apabila melihat rakan sekuliah saya membawa anak kecilnya ke kelas. Subhanallah! Anaknya begitu comel sekali. Melihat dia tersenyum, saya mula turut tersenyum. Senyuman seorang bayi kecil bisa merobek kesedihan hati.


Hati terasa ingin punya anak sendiri pula.

1 ulasan:

  1. salam..bayi merupakan pinjaman Allah kepada dua jiwa yg berkasih..bayi juga merupakan barang syurga,bayangkan baby yg merupakan brang syurga yg dipinjamkan disayangi,dibelai,dikucup...Bagaimana pula dengan nikmat syurga Allah yang lain..Subhanallah..

    BalasPadam

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari