Jumaat, 3 September 2010

SOAL HATI:BEBASKAH KITA?

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum!

Merdeka!merdeka! merdeka!
Selamat menyambut ulang tahun kemerdekaan Negara yang ke-53.

Alhamdulillah, atas segala nikmat yang Allah kurniakan kemerdekaan selama 53 tahun. Merdeka daripada penjajahan demi penjajahan ke atas Negara kita Malaysia.

Namun, sebahagian daripada rakyat Malaysia, seakan-akan lupa akan nikmat kebebasan daripada cengkaman penjajah dengan masih ketiduran di tilam yang empuk dibuai mimpi-mimpi indah. Dan sekarang, tanda-tanda kejatuhan Negara mula tampak. Ya, pada dasarnya merdeka itu adalah merdeka daripada sudut penjajahan. Tetapi , erti merdeka yang luas sudah disempitkan oleh golongan-golongan tertentu. Dan ada juga golongan yang berfikir bahawa: Negara sudah bebas dari cengkaman penjajah, jadi kita boleh buat apa sahaja yang kita mahu; bebas melakukan kerosakan di tanah air sendiri.

Soal hati, apakah erti kemerdekaan sebenarnya. Apakah merdeka itu hanya sekadar fizik sahaja iaitu merdekanya sebuah Negara daripada penjajahan? Apakah sekadar itu sahaja? Bagaimana pula dengan pemikiran-pemikiran sebahagian daripada mereka yang beraliran barat( tidak Islam)? Dan Apakah dengan menularnya gejala sosial yang tidak baik dalam kalangan muda mudi sekarang dikatakan bahawa kita sudah merdeka?
Soal hati dan suara hati akan menjawab dengan saksama.

Di bawah ini saya selitkan foto-foto sambutan kemerdekaan yang diadakan oleh Kerajaan Negeri Kelantaan pada 31 Ogos baru-baru ini. Inilah antara wasilah atau cara yang tepat untuk kita mensyukuri nikmat kemerdekaan bukannya dengan menyembutnya dengan nyayian atau sebagainya.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari