Khamis, 11 November 2010

Kasih seorang adik kepada Kekandanya kerana Illahi

Assalamualaikum!








“ kak, tahu tak aurat antara ahli keluarga camna…?”, Tanya adik saya tatkala umurnya 13 tahun manakala saya 14 tahun.

“kak, nipis tu kain tudung kakak..”, tegurnya tatkala warna tudung yang saya pakai pada hari tersebut agak lembut.

“kak, menulislah…kalau abang ada ilmu tentang undang-undang abang akan tulis, kalau x,nanti kalau kita mati kita tak de sumbangan kat masyarakat. Kalau menulis, sumbangan itu akan ada dan takkan hilang”, pesannya ketika saya berada di tahun 1 pengajian undang-undang.

“kak, tv tu merosakkan. Kalau nak tengok boleh tapi upin dan ipin ker spongebob ker?”, begitulah kata-katanya kepada saya.


“kak, ulanglah hafazan kakak tu walaupun 4 juzu’”, pesannya


Itulah antara pesanan dan teguran adik saya yang masih saya ingat sampai saat ini walau banyak lagi pesanannya yang masih segar dalam ingatan. Sememangnya segala teguran dan pesanan itu adalah untuk kebaikan diri saya.

Bagi saya itulah KASIHNYA SEORANG ADIK KEPADA KEKANDANYA. Kasih kami terpatri untuk sama-sama mengejar redha Illahi.

Saya menulis ini bukan ingin memuji adik saya. Tidak sesekali! Tetapi hanya ingin memberikan contoh terdekat kepada sahabat-sahabat sekalian tentang kasih antara adik beradik. Saya pasti ramai yang akan mengungkapkan betapa mereka cintakan adik, abang dan kakak mereka. Tetapi, berapa ramaikah yang mengimplementasikan cinta kepada saudara kandungnya melalui perbuatan ( kea rah mencapai mardhatillah)? Apakah kata sayang itu hanyalah sekadar mainan di bibir sahaja tanpa ada usaha untuk bersama-sama menuju cinta Illahi?

Bukankah LOVE IS A VERB?


p/s-
tulisan ini sekadar memberikan persoalan kepada pembaca sekalian, apakah kita telah menunaikan hak kita kepada adik beradik kita?

Syukran jiddan adikku(http://alkutawisyah.blogspot.com) atas segala nasihat kepada kakak. insyaAllah, kakak akan turuti segala nasihat abe. Doakan kakak yer.

1 ulasan:

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari