Sabtu, 25 Disember 2010

LAMBAIAN AKHIR

Assalamualaikum!

Penghujung Disember sudah hampir berakhir. Menutup lembaran lama untuk membuka lembaran kitab baharu.


Untuk tahun 2011, saya akan ‘renovate’ blog ini supaya tampak lebih matang daripada sebelum ini, insyaAllah.Sepanjang dua tahun ini, saya menulis dalam blog ini, saya telah memfokuskan lebih kepada wanita, cinta, keluarga, persahabatan dan kehidupan sebagai pelajar bukan daripada aliran agama di universiti.



Wanita dan cinta sangat berkaitan. Kerana cinta, sebahagian wanita sanggup menurunkan ‘gred’ kehormatannya. Kehormatan tidak semestinya jatuh apabila di ‘rape’ atau sebagainya. Tetapi, hanya berjalan berdua-duaan dengan lelaki ajnabi juga boleh menjatuhkan gred maruah.



Jadi, kerana itulah saya menulis tentang wanita dan cinta. Saya tidak mahu sahabat-sahabat mahupun saya sendiri yang terlibat dalam kancah cinta itu. Sudah beberapa kali dalam penulisan lalu, sudah saya tekankan bahawa cinta itu merupakan satu perasaan yang semua insan tidak terlepas daripadanya, namun bagaimana cinta itu diekspreskan itu ada hukumnya. Samaada haram, halal atau harus atau juga makruh.

Ada juga yang bertanyakan akan diri saya; apakah saya pernah jatuh hati dengan seseorang? Senang je jawapannya. Jawab saya, siapapun dia hatta seorang ustaz… dia tetap manusia. dan manusia tidak terlepas untuk sukakan seseorang kerana itu lumrah bagi setiap anak Adam. Begitu juga saya. titik!


Keluarga dan persahabatan juga menjadi tema dalam penulisan saya. keluarga merupakan satu inspirasi saya dalam segenap aspek. Tiada yang menyayangi saya sehebat mereka. Tiada yang cinta akan saya sehebat cinta mereka.


Persahabatan pula saya dapat tuntaskan bahawa, seorang sahabat yang setia tidak semestinya di sisi, namun kehadiran doanya selalu dirasa pada setiap waktu.

Sahabat-sahabat sekalian,

Untuk tahun2011 ini, saya punya impian tersendiri apabila memikirkan tentang cita-cita dalam hidup. Apakah yang saya mahu dalam hidup ini atau apakah yang patut saya lakukan untuk umat masyarakat? Itulah persoalan yang sering timbul di benak fikiran saya. saya tidak mahu menghabiskan waktu dengan begitu sahaja kerana saya tahu di atas pundak saya sudah tergalas tanggungjawab.

Untuk tahun ini juga, saya akan menamatkan pengajian saya dalam diploma undang-undang (sivil) pada bulan 6 ini, InsyaAllah. Doakan saya agar saya dapat menyambung pengajian dalam bidang Syariah untuk sesi Julai 2011/2012 di UNISZA. Walaupun sivi dan syariah adalah dua jurusan berbeza namun ia di bawah bumbung yang sama iaitu UNDANG-UNDANG. Saya sukakan undang-undang kerana saya sendiri sudah gariskan undang-undang (prinsip) terhadap diri saya . saya tidak dapat hidup tanpa prinsip!



Lambaian Terakhir,
Tulus,
Izzati a.k.a insan

2 ulasan:

  1. sahabat.. ana sokong sgt2 plan nti nak smbung syariah d UNISZA..antara sbbnya, ana xmaw kehilangan nti,izati..huhu.. i.allah sme2 kte doakan ea..

    BalasPadam
  2. syukran...sahabat. terharu rasanya..doakan saya yer..nanti kita jmpa kat farabi lagi next sem. insyaAllah

    BalasPadam

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari