Jumaat, 1 Julai 2011

jilbab labuh VS kain tudung 3 segi labuh

Assalamualaikum!

Jilbab labuh VS tudung 3 segi labuh!

SITUASI 1

Pernah suatu ketika, saya berbual dengan seorang sahabat saya selepas solat isya’ berjemaah di surau Farabi. Sedang kami berbual, saya memberi soalan cepumas kepadanya. :

Kalau saya pakai tudung 3 segi labuh, apa pendapat awak? Erm…ke awak akan cakap saya sudah berubah? Atau tak berpegang prinsip setelah saya berjilbab labuh?
Ketika saya bertanyanya, dia diam dan akhirnya mengangguk.

Ya, pasti dia juga akan mengatakan saya berubah ; tidak lagi istiqamah dalam pemakaian jilbab.

SITUASI 2

Orang yang pakai jilbab labuh dianggap lebih mulia daripada memakai tudung 3 segi labuh

PERSEPSI SAYA

Sejujurnya, saya meupakan salah seorang muslimah yang memakai jilbab labuh dan kain tudung 3 segi labuh. Terkejut? Kalau kawan-kawan seuniversiti saya sememangnya jarang melihat saya memakai kain tudung 3 segi labuh di sana.

Kenapa?

Sebenarnya, Islam sudah menggariskan penutupan hijab dalam surah an-Nur. Dan sememangnya, kain tudung yang singkat ke dada atau pendek seakan menunjukkan apa yang tak patut dilihat oleh ajnabi itu sudah tentu itu tertolak secara automatik.
Namun, saya hairan kenapa perlu ada yang cuba membezakan atau gaduh-gaduh dek berbeza pendapat antara jilbab dan tudung 3 segi labuh . Sedangkan kedua-duanya sudah cukup untuk menutup aurat. Cuma tinggal samaada bersikap wara’(berhati-hati) atau pun tak.

Erm…saya memakai kedua-dua jenis tudung ini dengan melihat persekitaran.

Contohnya:

Di university, sebagai muslimah…di sana merupakan sebuah tempat untuk menuntut ilmu. Namun, di sana juga ada fitnah(tipu daya). Samaada fitnah kepada lelaki ataupun sebaliknya. Jadi , untuk itu, seeloknya muslimah memakai jilbab labuh untuk mengelakkan diri menjadi fitnah atau terfitnah. Ng Namun, jika tidak mengundang fitnah, muslimah boleh memilih yang mana satu asalkan menutup aurat dengan sebenar-benarnya.

Manakala

Di tempat kerja, sudah tentu sebagai seorang Islam kena menjaga imej. Tidak boleh berpakaian yang tidak bergosok atau sebagainya. Jadi , jika muslimah tidak pandai untuk menjaga jilbabnya agar tidak berkedut(lagi-lagi jika berada dalam kereta jilbab memang mudah berkedut), dia boleh mengambil inisiatif dengan memakai kain tudung 3 segi labuh.

Rasanya , setakat ini sahaja..
Syabas, bagi mereka yang menutup aurat dengan sempurna. Semoga Allah kekalkan iman kita.

Wallua’alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari