Sabtu, 3 Mac 2012

anak kecil



''Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya,ibunya telah megandungkanya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan( dari awal mengandung hingga akhir menyusuinya)dan tempoh menceraikan susunya dalam masa 2 tahun.(Dengan demikian bersyukurlah kepada-Ku dan kedua-dua ibu bapamu dan ingatlah kepada Aku jualah tempat kembali.(untuk menerima balasan)''. (Surah Lukman, ayat 14)


Cerita 1:


Kereta yang dipandu Abah telah membawa saya dan keluarga ke rumah atuk saya. Semasa dalam perjalanan, Abah ketawa kecil. Lalu, saya pun bertanya kepada
Abah:

Saya: Abah, kenapa ?

Abah: Abah terkenangkan masa kakak kecil dulu.Sekarang ni dah besar, nanti akan kahwin dan abah pun dah tak lama…

Ayat Abah terhenti di situ. Tidak bersambung. Ayat yang terakhir itu walaupun tidak dihabiskan namun ia mempunyai makna tersendiri. Pilu!

Saya: kakak mana besar lagi, abah. Kakak ni masih baby! Hehe.

Saya bergurau. Saya tidak mahu suasana dalam kereta jadi suram. Saya tidak mahu Abah menganggap saya sudah dewasa walaupun umur saya pada tahun ini genap 22 tahun. Bukan sebab saya ingin terus menjadi anak manja atau saya masih tidak matang dalam berfikir. Tetapi… ah, susah untuk melafazkannya!


Cerita 2:


Saya masih di situ bersama izzah. kami bermain sambil bergurau mesra. Ibu yang dari tadinya melIhat teletah kami tersenyum.

Ibu: kak macam budak-budak..ibu dulu dah tak de nak main macam tu (ibu tersenyum)

Saya: Bu, kakak memang budak-budak,.hehe.
Ibu: tapi, masa ibu umur sama dengan kakak, ibu dah kawin dah..

Saya: kakak tak kahwin lagi..jadi, kakak masih kecil lagi. macam izzah…sama-sama kecil. Hehe…

Saya bergurau.


Cerita ketiga:


Sahabat : enti duk mana sekarang?

Saya: duk kat library…

Sahabat: sibuk tak sekarang ni?

Saya: tak…kenapa?

Sahabat saya mengajak saya ke kem untuk meninjau-ninjau tempat untuk dijalankan program. Dan saya minta masa sekejap darinya untuk meminta keizinan dari ibu. Maklumlah masa itu, abah outstation ke China.
Sahabat saya itu jadi ketawa kecil apabila saya memberitahunya begitu. Dia pun membalasnya, bahawa tempat tersebut dekat dengan Unisza. Bukannya jauh.
Mungkin baginya, hal begitu tak perlulah untuk memohon keizinan dari ibu. Namun, bagi saya…saya perlu meminta keizinan dari ibu.


Saya ingin menjadi anak kecil untuk ibu dan abah


Saya tahu, saya sudah menginjak dewasa. Bukan lagi pelajar sekolah rendah atau menengah. Itu memang fakta!

Rama i sahabat saya cakap saya ni boleh dianggap sebagai matang kerana pembawaan diri saya sebegitu (Wallahua’lam , mungkin kata-kata tersebut benar atau mungkin salah)

Dan saya juga mahu dianggap dewasa oleh kebanyakan orang. Bukan masih budak-budak lagi.

Cuma, di hadapan ibu abah…saya mahu menjadi anak kecil. (Anak kecil di sini bukan beerti tak pandai mengurus diri atau tidak berdikari.)

Maksud anak kecil bagi saya adalah, saya ingin menjadi anak yang diperhatikan oleh ibu dan abah. Dan biasanya anak kecil akan menghargai ibu bapa mereka melebihi anak-anak yang menganggap diri mereka sudah dewasa. Dan inilah sebabnya saya ingin menjadi ‘baby’.

Apabila saya menjadi anak kecil… apa-apa yang akan saya lakukan atau sedang lakukan saya akan beritahu ibu dan abah. Saya tidak mahu melakukan sesuatu di luar pengetahuan mereka kerana bagi saya, saya masih di bawah jagaan mereka. mereka sudah membesarkan saya dari kecil sehingga dewasa. Saya tidak mahu, apabila saya dewasa, saya melakukan apa-apa sesuka hati saya tanpa mereka tahu.


Kesimpulan


Sebagai anak, walaupun kalian sudah mencapai umur dewasa, hargai mereka agar mereka merasakan diri mereka cukup penting dalam kehidupan kalian. Kalau ada apa-apa yang selayaknya untuk mereka tahu, berbicaralah kepada mereka.

Berbicaralah kepada mereka dengan lemah lembut. Tataplah wajah mereka puas-puas kerana masa yang berbaki ini akan menemui jalan tamatnya. Mungkin esok, kalian yang akan meninggalkan mereka terlebih dahulu atau mereka yang akan meninggalkan kalian. Hanya Allah yang tahu!

"Dan Hendaklah engkau merendahkan diri kepada keduanya kerana kasihan belas dan kasih sayang Mu dan Doakanlah untuk mereka dengan berkata : Wahai tuhan kami cucurilah rahmat kepada kedua ibu bapa kami sebagaimana mereka mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil".( surah Al-Isra' ayat 24)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari