Khamis, 24 Mac 2011

Saya Anti Meniru

Assalamualaikum…

Dulu-dulu, masa saya masih di alam persekolahan menengah, saya paling tidak suka perbuatan meniru dalam peperiksaan atau ujian bulanan. Alhamdulillah, ketidaksukaan ini masih berlanjutan sehingga sekarang.


Masih ingat lagi, saya pernah dikatakan sebagai seorang yang ‘kedekut ilmu’ ketika di dewan peperiksaan sangat saya hargai . Hehe. Almaklumlah, kalau ada sahabat yang bertanya jawapan, terus saya menggeleng kepala. Sebenarnya, bukan nak kedekut ilmu, tetapi sifat amanah kepada Allah,guru dan diri sendiri itu lebih utama.


Peristiwa yang tak dapat saya lupakan, ketika saya dan beberapa sahabat satu pengawas disuruh oleh seorang cikgu untuk menggantikannya mengawas peperiksaan untuk pelajar tingkatan satu. Terkantoi, sahabat saya bersubahat dengan seorang pelajar membenarkannya untuk meniri. Apa lagi, saya ambil buku tu dan saya terus member warning kepada pelajar-pelajar lain.

Hal-hal meniru ini ingatkan hanya terjadi di alam persekolahan, namun di alam university pun ada (tak kira pelajar agama atau tak). Ada yang bertanya kawan dan ada juga melihat nota-nota kecil untuk memperkemaskan jawapan yang agak-agak ‘keliru jawapannya’.

Saya melihat situasi ini sangat kritikal. Kerana dengan menirulah seseorang tu dapat dikenalpasti sebagai seorang yang amanah atau sebaliknya.

Kenapa saya membenci sikap meniru?


1) Sebab tak amanah dengan guru yang memberi ilmu. Kalau dengan guru pelajar tidak amanah, apatah lagi dengan sahabat-sahabatnya
2) Keberkatan guru tiada…keberkatan sangat diperlukan untuk kehidupan sehari-hari.
3) Kalau kelak ‘peniru’ itu Berjaya dalam pekerjaan kerana sikap menirunya tadi, apakah sumber pendapatannya itu tiada syubhah?
4) Zalim..kerana kalau pelajar yang meniru itu sepatutnya dapat nombor kedua tetapi kerana meniru dia dapat nombor satu..dia telah meletakkan dirinya di tempat yang salah..
Dan banyak lagi…


( ini adalah antara yang saya ucapkan ketika tobor pagi di sekolah menengah dulu untuk peringatan diri sendiri dan pelajar-pelajar lain)

Sahabat sekalian!


Jujurnya,
Saya seorang yang sederhana dalam pelajaran. Kekadang, apa yang dihafal terupa ketika di dewan peperiksaan. Tetapi, saya tidak mengambil jalan mudah dengan meniru atau bertanya sahabat-sahabat yang lain…
Tips tak nak meniru dari saya…


Kalau saya..studi tak last minute(walaupun kekadang last jugak) ..


Saya Anti Meniru dalam peperiksaan/ujian/kuiz dan seangkatannya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari