Selasa, 1 Mac 2011

setelah lama berehat

Assalamualaikum

Sudah lama rasanya tidak menekan punat papan kekunci dek assignment yang bertimbun dan minggu ini telah memasuki frasa test week. Akibatnya rasa sedikit canggung untuk menulis. Sebenarnya, banyak perkara yang berlaku dalam beberapa minggu ini. Bermula daripada demam pilihan raya kampus UniSZA sehinggalah perkahwinan.


Pilihan raya kampus unisza sememangnya suram berbanding dengan university lain. Namun, ada beberapa insiden yang kadangkala mendebarkan dan membangkitkan semangat apabila HEP sudah mengeluarkan taringnya. Just nak bagitahu, HEP a.k.a HEPA tidak boleh sesuka hati menyenarai hitamkan nama pelajar yang mereka tidak suka. Ini sudah diberitahu oleh mereka yang merangka Auku ketika ceramah mengenai Auku berlangsung di DKU beberapa semester yang lalu.


Andai HEPA mahu juga mem’blacliskan’ nama pelajar yang mereka tidak suka , ingatlah bahawa di kampus ini mempuyai mereka yang belajar undang-undang a.k.a yang tahu undang-undang. Dan mereka tidak bodoh undang-undang!

Sememangnya, saya mahu ke rapat umum. Namun, tugas sebagai seorang pelajar harus saya pikul terlebih dahulu berbanding aktiviti lain. Banyak juga cerita-cerita yang ‘aneh-aneh’ yang saya dengar daripada kawan mengenai rapat umum.


Selesai sudah berbicara sepintas lalu mengenai piliharan raya kampus. Dan cerita kedua mengenai kahwin. Lagi-lagi kahwin. Maklumlah umur saya dan sahabat handai saya sudah meningkat. Jadi, berita mengenai perkahwinan akan sentiasa ada buat beberapa tahun ini.

Erm, secara realitinya, sudah ramai kawan saya yang mendirikan rumahtangga. Itupun, kawan –kawan daripada sekolah menengah. Dankhabar yang terbaru, kawan sekolah rendah saya a.k.a Adli Jihad akan mendirikan rumahtangganya pada Mac ini. Barakallahulakuma! Beliau sahabat yang pertama batch saya di sekolah rendah Islam Annur yang akan mendirikan rumahtangga. Terkejut juga mendengar berita ini namun saya tabik hormat kerana walaupun masih muda berani mengambil jalan untuk menghalalkan perhubungan dengan berkahwin.


Sedikit info tentang beliau: beliau berumur 21 tahun dan masih belajar di Mesir dalam jurusan kedoktoran.

Rasanya setakat ini sahaja coretan yang ala kadar ini. Dan insyaAllah, dalam entri yang akan datang saya akan memasukkan assignment yang saya dan kawan saya telah siapkan yang bertajuk Dilemma Syarie Counsel in Dealing with Conversion Cases’.


Sungguh menarik tajuknya. Dilemma peguam syrie untuk membela mereka yang mahu murtad. Dan pada masa kini, sudah ada peguam syarie yang sudah berani membela mereka yang mahu murtad seperti peguam kepada Fatimah Tan ( sekarang ini sudah disahkan murtad setelah memeluk Islam).

Ok…salam semangat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari