Ahad, 6 November 2011

anda memohon pinjaman PTPTN?

Assalamualaikum!

Sudah lama saya ingin berbicara; menulis mengenai ‘perbelanjaan dalam kalangan pelajar Universiti’ lebih-lebih lagi bagi mereka yang memperolehi pinjaman atau zakat.

Secara realitinya, saya melihat kebanyakan mahasiswa pada hari ini tidak segan-segan berbelanja wang tersebut secara berlebihan mahupun membuat bajet terlebih dahulu sebelum menggunakannya. Sedangakan wang tersebut diberikan khusus untuk pelajaran. Bukannya untuk bermewah-mewah; menukar handphone setiap kali semester baharu atau membeli pakaian yang mahal-mahal.

Cerita saya:

Sahabat saya : akak makan berapa ringgit sehari?
Saya : below rm 4.00..kalau biasanya rm 3.00..
Sahabat saya : ya Allah, sikitnya..family akakkan boleh tahan jugak …
lagipun akak pun tak buat sebarang pinjaman.

Saya : Alhamdulillah, semuanya rezeki dari Allah. Akak bersyukur
sangat. Abah ngan ibu akak pun suh makan banyak
banyak..jangan berlapar sangat.Tapi..akak ada reason
tersendiri kenapa akak tak guna duit tu untuk berbelanja
lebih…dah awak belanja berapa?
Sahabat saya : lebih kurang rm 8.00 tapi belom rm 10.00…tu pun hanya untuk
makan je.


REASONS saya :

1) Hati saya akan menjadi tidak enak jika saya berbelanja lebih daripada ‘skala bajet’ saya kerana saya akan berasa bersalah jika saya terlalu berbelanja sedangkan matlamat saya ke sana(unisza) adalah untuk mencari ilmu. Jika pada hari tersebut saya tidak fokus untuk belajar, biasanya saya akan kurangkan lagi untuk aktiviti ‘makan’…bak kata orang, itu sebagai denda!


2) Walaupun Allah telah memberikan saya keluarga yang sederhana…tidaklah terlalu kaya dan tidaklah terlalu miskin, namun…bagi saya itu bukanlah satu reason untuk membenarkan saya menggunakan wang perbelanjaan yang diberi oleh ibu dan abah saya secara berlebihan.berintegeritilah dalam berbelanja! itu prinsip saya;)

3) Selain itu, inshaAllah, wang yang terkumpul bolehlah untuk belanja sahabat-sahabat yang kurang makannya atau yang memerlukan bantuan. (MEMBERI KEPADA MEREKA YANG MEMERLUKAN AKAN MENJADIKAN SESEORANG ITU DIJAUHKAN SIFAT KEDEKUT)


KAWAN-KAWAN!

Kawan-kawan, kalian gunalah wang yang diberi ibu ayah / PTPTN/ ZAKAT dengan cermatnya. Namun, ini bukanlah kalian harus berlapar sehinggakan menimbulkan ‘gastrik’ atau penyakit-penyakit lain.Cuma, kalian harus ingat, bahawa wang tersebut bukan hanya untuk makan yang enak-enak atau membeli telefon bimbit baru atau pakaian yang mahal-mahal khusus untuk ke ‘annual dinner’. Namun ianya untuk pelajaran anda. Berintegritilah dalam berbelanja!


Pesan saya, sebelum berbelanja, tulislah dahulu bajet untuk perbelanjaan bagi setiap bulan. Dan lebihan tersebut, bersedakahlah kepada sahabat-sahabat yang memerlukan. Mana tahu, ketika kalian sedang kenyang, roommate kalian sedang berlapar! Justeru, belanja dia dengan sebungkus nasi…;)

Ok…;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari