Ahad, 6 November 2011

JOM BACA BUKU!

Buku pertama

‘The Ideal Muslimah’ karya Dr Muhammad Ali al- Hashimi (pemberian buah tangan daripada adik saya setelah beliau pulang dari Jordan) telah berada di tangan saya. Sebenarnya buku ini ditulis dalam bahasa Arab. Namun, buku ini telah diterjemah dalam bahasa inggeris. Judul sebenar buku ini dalam bahasa arab adalah ‘Syakhsiah al-mar-ah al muslimah’.


Walaupun buku ini kelihatan saperti sebuah buku yang menceritakan perihal wanita dan adab-adab seorang wanita. Namun, bagi saya buku ini sangat menarik dan agak kontemporari. Contohnya bab-bab yang dikemukakan adalah:


The Muslim woman and her Lord
The Muslim woman and her own self
The Muslim woman and her parents
The Muslim woman and her husband
The Muslim woman and her children
The Muslim woman and her sons and daughter in law
The Muslim woman and her relatives
The Muslim woman and her neighbors
The Muslim woman and her friends and sisters in Islam
The Muslim woman and her community or society

Bab-bab yang diutarakan oleh penulis merangkumi setiap aspek kehidupan seorang wanita muslimah.
Contohnya, apabila bab yang melibatkan the Muslim woman and her own self, penulis memberi penekanan bukan sahaja kepada aspek menjaga kecantikan dalaman tetapi kecantikan luaran seperti mengawal pemakanan, bersenam dan banyak lagi. Selain itu,dalam bab yang sama juga wanita muslimah dituntut agar menuntut ilmu.

Dan mungkin saya akan mencedok ilmu yang berada dalam buku ini dan nukilkannya dalam laman bloog ini andai ada waktu yang tersadai.


Buku kedua:

Murtad Jangan Pandang Sebelah Mata tulisan Ann Wan Seng sangat menarik perhatian saya. Buku ini mengulas panjang tentang murtad daripada sudut pandangan Islam dan juga daripada perspektif perundangan . Selain itu, kes-kes murtad yang telah berlaku kepada muslim melayu yang telah heboh suatu masa dahulu diceritakan kembali oleh penulis.


Hanya itu sahaja perkongsian dua buah buku daripada saya. Semoga kalian juga membacanya dan mengambil manfaat daripadanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari