Selasa, 22 November 2011

yang belum kita tahu

Assalamualaikum

Helaian maya ini sudah lama tidak dilakar tulisan. Puisi-puisi juga jarang –jarang menutur kata. Tanda pemilik helaian ini sibuk dengan aktiviti pengajian di kampus. Seperti biasa, kehidupan dilalui dengan mendatar dan kadang-kadang ada juga cabaran mengejutkan jiwa ini yang sedang ralit dengan kehidupan sendiri.


Hari ini saya sudah tidak tahu bagaimana untuk menulis lagi

Hari ini juga saya tidak tahu untuk berpuisi seperti hari-hari yang lalu

Hairan saya akan diri saya…

Apakah jiwa ini sudah berubah malah tidak lagi menjadi diri yang lalu?

Saya juga tidak tahu.

Saya juga hairan dengan diri saya..

Entah…

Mungkin dalam proses menjadi seorang yang dewasa

Meneliti harapan lalu dalam hidup satu persatu

Jika tak lama dulu saya ingin berumur 21 tahun

Dan sekarang saya sudah pun berumur 21 tahun

Jika tak lama dulu saya ingin menyambung pengajian dalam bidang syariah

Dan sekarang Allah telah memakbulkannya

Namun,

Impian saya dalam bercita-cita sedikit berubah

Jika tak lama dulu peguam syariah atau pensyarah itu sebagai cita-cita

Dan sekarang saya sedang jatuh cinta dengan institusi perbankan islam

Antara cabang syariah

bila fikir-fikir pula

ketepikan soal cita-cita untuk sementara

teruskan pengajian setinggi yang boleh

baru fikir apa yang patut

tapi tak terkilan

kalau tak berprofesion untuk masa mendatang

moga dapat bergelar ibu yang berintelektual


hidup seharusnya berimpian

tetapi impian seharus ada impian A dan impian B

jika tak menjadi impian A

impian B masih berguna

back up itu harus ada

untuk setiap impian

moga tidak terkilan

jika impian tidak termakbul

mungkin punya hikmah

yang belum kita tahu






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari