Rabu, 12 Mei 2010

KENALI HARUN YAHYA




Nama asal beliau ialah Adnan Oktar. Dilahirkan di Ankara, Turki pada tahun 1956. Nama penanya Harun Yahya yang diambil sempena nama Nabi Harun dan Nabi Yahya sebagai mengingati dan menghormati perjuangan kedua-dua Nabi Allah itu memerangi kekufuran.


Sewaktu di Universiti, beliau aktif dalam perbincangan dan perdebatan mengenai fahaman Darwinisme dan Materialisme yang telah menjadi pegangan hidup ramai para penuntut dan pensyarah.


Beliau menghabiskan waktunya dengan membaca beratus-ratus buah buku dalam penyelidikan terutama tentang teori Evolusi. Berbekalkan pengetahuan yang mendalam mengenai penipuan teori tersebut, beliau berjaya melemahkan kredibiliti teori tersebut.


Sedikit demi sedikit, beliau berjaya membawa perubahan pemikiran berdasarkan ilmu yang pasti dan sains yang tulen. Sambil merintis semula jalan ke arah cara berakhlak berasaskan pengakuan bahawa Tuhan adalah Maha Pencipta. Kejayaan ini membimbangkan sesetengah pihak. Setelah menerbitkan buku yang berjudul ‘Benda-benda Hidup dan Evolusi’ dan Judaisme dan Freemason’ dalam tahun 1986, beliau telah dipenjarakan selama 19 bulan. Jenayahnya? Boleh diandaikan kerana beliau pernah berkata
“ Saya dari bangsa Ibrahim, dari kaum Turki.”


Padahal “jenayah” sebenarnya ialah kerana beliau berdakwah menyeru kepada Hak , mengingati orang tentang kewujudan Allah serta menetang kemungkaran dan cara hidup yang merosakkan diri.


Pada tahun 1990, beliau mengasaskan Yayasan Penyelidikan Sains yang memberi manfaat kepada beribu-ribu orang termasuk ramai golongan profesional. Pada waktu itu, buku –buku yang pernah diterbitkan terlebih dahulu pada tahun 1988 sudah pun berjaya melemahkan pengaruh golongan Evolusionis. Seminar-seminar antarabangsa diadakan di seluruh Turki.


Allah Maha Pemurah kerana sering mengurniakan kita ‘penyelamat’ daripada kalangan manusia yang dapat mengurangkan kerosakan yang dilakukan oleh syaitan-syaitan dan sekutunya. Dan jelaslah bahawa beliau adalah satu kurniaan bagi negara Turki khususnya dan bagi dunia umumnya.




Dipetik daripada Buku Petanda Maha Pencipta

Dan diedit oleh tara tiana

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari