Ahad, 2 Mei 2010

perginya pelangi


Assalamualaikum


Pelangi sudah pergi
Meninggalkan diriku sendiri
Kehadiranmu sangat dinanti
Ketiadaanmu sangat dirasai

Pada hari ini saya sudah kehilangan pelangi saya. Pelangi sudah meninggalkan diri saya. Pelangi yang membuatkan saya tersenyum di kala duka, pelangi yang mengajar saya supaya dekat dengan Tuhan, pelangi yang memberi aspirasi ketika saya lemah. Merekalah sahabat saya. Walaupun sahabat saya tersebut adalah senior dan bukan satu fakulti dengan saya tetapi Allah mempertemukan kami dalam suasana mahabbah, mawaddah dan sakinah. Di surau habibahlah kami dipertemukan. Di surau itulah kami bersama-sama sujud dan rukuk kepada Illahi. Indahnya ukhuwwah kerana Allah. Coretan ini saya dedikasikan kepada :

Saudari nur farhana abdullah
Saudari hilmiah yunus
Saudari nur shazana adam


Buat Saudari farhana
Saya masih ingat ketika saya bertemu dengannya pada waktu asar. Ketika itu saya sendirian termenung di jendela. Beliau menegur saya dan bertanyakan nama saya. Di saat itulah permulaan ukhuwwah kami. Beliau seorang yang sangat ‘caring’ mengenai saya. Beliau mengajar saya tentang hadis, mengajak saya ke majlis-majlis ilmu. Senyumannya sangat membahagiakan hati saya.

“ akak, izati...rindu akak. Sem depan kita tak boleh pergi dengar ceramah bersama-sama, makan sama-sama, dengar cerita akak. Rindu sesangat kat akak..semoga kita bertemu lagi.kalau bukan di dunia tetapi di akhirat. InsyaAllah. Kalau akak dengar berita bahawa izzati telah diambil nyawa, akak sedekahkan alfatihah untuk izzati ye.”


Saudari nur shazana dan saudari hilmiah
Akak berdua kita pun dipertemukan di di surau habibah. Ingat lagi waktu tu waktu maghrib. Akak walaupun kita bukan satu fakulti tetapi kita studi sesama di surau ketika ‘study week’. Senyumanmu berdua akan izzati ingat. Buat kak ana dan kak yah, kalian mengajarku mengenai keceriaan, persahabatan.


Kalian bertiga merupakan kakak dan sahabat yang sangat baik.


Selain itu saya juga ingin dedikasikan coretan ini buat:


Saudara khairul azwad
Saudara fakhrurazi
Saudara ehsan
Saudara sobirin


“ kalian , terima kasih kerana kalian telah memberikan banyak ilmu kepada jemaah surau habibah termasuklah saya. Walaupun kalian tidak pernah kenal siapa saya dek kerana kita tidak pernah berbicara, tidak pernah bersuara dan saling tidak kenal antara satu sama lain. Tetapi, kalian banyak mengajar ilmu agama kepada saya. Kalian juga akan meninggalkan saya. Sekejap lagi tidak akan saya dengar kalian mengajar di surau Habibah khususnya. Tidak lagi mendengar suara –suara kalian memperdengarkan azan .

Saudari dan saudara saya ibaratkan kalian umpama pelangi. Kehadiranmu dinanti oleh diriku dan pemergianmu cukup terasa buat diriku.

Salam maaf,
Daripada saya
Seorang jemaah di surau Habibah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari