Khamis, 19 Ogos 2010

USAH BERKECIL HATI

assalamualaikum!



Dan tolong menolonglah kamu dalam ( mengerjakan ) kebajikan dan takwa, dan janganlah kamu tolong menolong dalam perbuatan dosa dan permusuhan ".


( Al-Maidah : 3 )

usah berkecil hati apabila ditegur sikap. Ucaplah hamdalah apabila ditegur kerana masih ada yang sudi menegur dirimu. sesungguhnya setiap daripada muslim itu adalah bersaudara.

1 ulasan:

  1. Ya, saya bersetuju dengan penulis. Tegur menegur adalah manifestasi daripada tanggung jawab seorang muslim terhadap saudara muslimnya. Namun, kedua-duanya sama ada penegur dan yang ditegur perlu mendidik hati masing-masing.
    Justeru, teguran ada seninya agar orang yang ditegur tidak merasa dirinya terlalu hina dan penuh berdosa. Dengan perkataan lain, teguran yang ingin dibuat perlu mengambil kira keadaan, sikap dan watak orang yang ingin ditegur. Dan jangan lupa memuji Allah jika diri kita ditegur,
    Sementara si penegur pula jangan sampai merasakan dirinya yang paling suci dibimbangi mazmumah yang ingin dibasminya itu tumbuh pula dalam dirinya. Maka ucaplah istighfar setiap kali selesai menegur.
    Tegur menegurlah kerana dengannya setiap peribadi muslim terselamat daripada termasuk dalam golongan orang-orang yang rugi.

    BalasPadam

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari