Selasa, 12 Julai 2011

rentetan saya dan politik

SAYA ;KETIKA KANAK-KANAK DAN POLITIK

Saya masih ingat , saya pernah menonton berita dan ketika Anwar Ibrahim berucap sebagai Timbalan Perdana Menteri. Dan sejak hari itu, saya sudah tidak nampak lagi Anwar berucap melalui kaca Tv.
**************
Dan pada tahun 1998 iaitu tahun kebangkitan Reformasi , saya juga turut terkena tempiasnya. Bila mendengar berita melalui saluran TV mengenai pemecatan DSAI. Saya terus bertanya kepada ibu dan abah kenapa dan mengapa DSAI dipecat. Dari situ, timbul satu perasaan dalam benak saya ingin mengetahui hal-hal sebegitu(politik). Walhal ketika itu saya belum reti untuk menyebut perkataan ‘politik’.

Saya masih ingat, ibu dan abah sering membeli kaset agama dan juga kaset mengenai ceramah politik serta buku-buku berunsur politik. melalui pembacaan buku-buku tersebut membuatkan saya menganalis pihak mana yang benar dan pihak mana yang tidak benar.

Saya pernah membaca buku mengenai isu pemecatan Bekas Mufti Selangor kerana memberi fatwa bahawa the beauties’ contest yang diadakan di Malaysia itu haram. Saya juga pernah baca buku mengenai pemecatan Anwar Ibrahim yang ditulis oleh pengarang yang dulunya tak berapa suka kepada DSAI namun, setelah beliau turun padang sendiri melihat ketidakadilan dalam pemecatan DSAI persepsinya bertukar. Saya menangis beberapa kali apabila membaca buku tersebut. Begitu sedih dengan dakwaan yang dilemparkan keatas beliau.. namun, dalam sedih terbit perasaan marah kepada pihak kerajaan ketika itu.

Selain itu, saya juga membuat perbandingan antara dasar politik parti A dan parti B. dan daripada itulah itu, saya mula menyokong parti yang berteraskan Islam.

Semasa saya berada di sekolah menengah agama, saya ada belajar subjek –subjek agama seperti tafsir , hadis, quran dan sunnah dan banyak lagi . biasanya ketika ustaz atau usztazah mengajar subjek ini, mereka akan memberi contoh isu semasa dalam Negara. Jadi, secara tak langsung saya tahu bahawa pemerintah di Negara kita hanya mengambil bahagian daripada ajaran Islam yang mereka ingin dan setengah yang lain mereka tidak ambil. Seperti, hukum hudud yang tidak dijalankan di Negara ini walhal Negara kita adalah Negara Islam.

SAYA , POLITIK DAN KAMPUS!



Semasa di kampus, ada rakan-rakan yang cakap saya ni suka berpolitik. Ini disebabkan ketika saya di tahun 1 isu kerajaan perpaduan antara UMNO dan PAS timbul. Lalu, isu ini juga pernah ditanya oleh lecturer saya ( subjek bahasa arab undang-undang) mengenai kerajaan perpaduan ini dalam kelas. Tidak semena-mena, saya mengangkat tangan ingin memberi respon dengan tidak bersetuju kepada persoalan itu. Ketika itulah rakan-rakan di kelas mengatakan saya suka berpolitik. Walhal, saya bukan ingin berpolitik Cuma ingin memberi pendapat sahaja.

Anggapan saya suka berpolitik semakin menjadi –jadi dalam kelas, apabila saya dan rakan-rakan perlu present tentang hukum hudud. Ketika sesi present , suasana menjadi riuh rendah dengan pelbagai persoalan kepada pembentang kerana ada pembentang yang cakap law Malaysia sekarang ni dah ok.dan saya sudah tentunya membantah undang-undang jenayah yang dipakai di Negara ini.

Dan timbul pula isu kerajaan Perak. Lecturer yang mengajar MLS ketika itu bertanyakan pendapat kami. Pada masa itu saya hanya menggeleng kepala tanda tidak bersetuju dengan Zambri dan Dun Perak perlu dibubarkan. Tiba-tiba, lecuterer ternampak saya menggeleng kepala dan bertanya reason kenapa saya tidak bersetuju. Keadaan menjadi riuh lagi dengan isu politik.



SAYA SUDAH BERUMUR 21 TAHUN!




11 Julai , secara rasminya saya berumur 21 tahun. Alhamdulillah. Dan secara automatiknya saya sudah boleh mengundi dalam pilihan raya akan datang. Dulu, apabila saya bercakap-cakap mengenai politik, ada yang cakap ..tunggu dululah umur 21 tahun. sebelum 21 tahun cakap apapun sal politik tak boleh buat apa… dan now I’m 21 years old. 1 undi amat benilai!
Politik oh politik! Saya suka dengan politik. saya yakin dengan politik yang berteraskan syariah menjadikan politik itu matang. Bukan lagi politikus!

SAYA DAN BERSIH!



Erm,,, saya sangat terkilan kerana tidak dapat join BERSIH 2.0 . Namun, mujur ada internet kat rumah. So, sehari suntuk duk terperap kat dalam bilik bacaan dengan laptop untuk mendapatkan sebarang maklumat terkini mengenai perhimpunan . Video-video berkaitan BERSIH 2.0 9 Julai telah saya khatamkan. Rasa terkilan dan geram dengan tindakan luar batas polis. Ada juga video yang membuatkan saya sebak dan menangis sedih kerana rakyat diperlakukan sedemikian rupa.
Dan saya sangatdan sangat geram apabila media arus perdana memyiarkan berita yang langsung bercanggah dengan perhimpunan tersebut. Banyak penipuan dan juga cerita rekaan untuk memperbodohkan rakyat.

Ingat wahai kerajaan Malaysia, kini saya sudah ada satu undi yang sememangnya sangat diperlukan dalam menentukan parti mana yang akan menang dalam pilihan raya nanti kerana Satu undi itu sungguh bermakna untuk menang!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari