Ahad, 10 Julai 2011

BERSIH...SAYA SOKONG PENGANJURANNYA!






ASSALAMUALAIKUM …

BERSIH !!!

9 Julai telai pun berlalu. Namun, pasca 9 Julai telah pun membuka perspektif baru kepada politik Malaysia. Rakyat kini sudah pun terbuka fikirannya yang mahu kepada keadilan dalam sistem pilihanraya. Namun, mesej yang disampaikan oleh RAKYAT pada 9 Julai lalu telah memberikan sejuta kegusaran kepada Kerajaan Malaysia.

Saya menyokong penganjuran bersih kerana tuntutannya adalah rasional dalam memastikan proses pilihanraya berlaku dengan adil dan saksama. Bagi saya isu ini merupakan isu universal bukan SOAL perkauman atau politik atau juga agama. Namun ada sebilangan yang tidak menyokong BERSIH dan penganjurannya.
Adakah disebabkan pengerusi Bersih itu adalah Ambiga Srevenesan iaitu seorang yang beragama hindu dan bertanggungjawab dalam isu IFC ?
Atau demonstrasi akan menjatuhkan imej Malaysia di mata dunia?

Pertama, setegas-tegasnya, saya mengatakan bahawa pengajuran Bersih ini adalah bersifat kemanusiaan. Setiap kerakyatan Malaysia berhak untuk menjalani proses pilihanraya yang adil. Tak kira samaada kaum Melayu, Cina India atau lain-lain bangsa. Jadi, tidak timbul siapa yang menjadi pengerusi BERSIH. Namun, saya tidak menyokong dan mengutuk keras tindakan Ambiga Srevenesan dalam isu IFC .

Saya bagi contoh mudah, isu Palestin misalnya. Bukan hanya orang Islam sahaja yang menjadi sukarelawan untuk membantu rakyat Palestin tetapi ada juga orang bukan Islam. Nah, renung kembali kepada peristiwa Mavi Marmara. Atas kapal Mavi Marmara itu bukan hanya ada orang Islam namun ada juga orang yang bukan Islam yang sama-sama ingin berganding bahu mahu membantu rakyat Palestin. Adakah orang bukan Islam yang ingin membantu itu ada agenda tersembunyi? Tidak! Biarpun ada diantara mereka itu berpegang teguh dengan ajaran kristian atau agama bukan Islam.


-suka sangat tengok pic ni-
semua inginkan peroses pilihanraya yang adil


Dalam konteks penganjuran bersih, tidakkah kita melihat tuntutan yang ingin dituntut itu adalah bersifat kemanusiaan.?adakah orang bukan Islam walaupun cuba merosakkan Islam tidak boleh menuntut untuk memastikan proses pilihanraya itu akan menjadi lebih adil dan telus?
Kedua, adakah ‘imej’ lebih penting daripada Rakyat? Seperti ingin menipu dunia antarabangsa bahawa pilihanraya Malaysia adalah telus. Biarpun terdapat bukti bahawa pilihanraya yang telah dijalankan ada unsur-unsur yang mencurigakan. Ada yang telah meninggal bertahun-tahun..tiba-tiba pada hari mengundi , dia pergi mengundi.

Bagi saya, demonstrasi ini bukan menjejaskan imej rakyat Malaysia tetapi menjejaskan parti kerajaan. Bagi dunia, rakyat Malaysia itu bukan lagi bodoh yang duduk di bawah tempurung kerajaan yang boleh diperbodohkan.




* Alangkah bertamadunnya jika barisan politik kerajaan turut serta dalam penganjuran bersih kerana ahli politik kerajaan pun berhak menuntut kelapan-kelapan tuntutan bersih untuk menjamin proses keadilan dalam sistem pilihanraya. namun, tindak tanduk mereka ketika ini seperti mereka tidak mahu adil itu dalam pilihanraya.

* saya terkilan sangat-sangat bila menatap foto-foto perhimpunan bersih 2.0. dan saya pasti pihak polis tidak akan dihormati Rakyat lagi.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari