Isnin, 23 Januari 2012

permudahkan urusan kahwin anak-anak!






Minggu hadapan sepupu saya yang terdekat akan berkahwin. Terdekat, kerana rumah emak saudara saya;bondanya hanya beberapa meter sahaja dari rumah saya. Sepupu saya itu seorang pemuda. Belum habis belajar lagi dan merupakan pelajar tahun akhir di peringkat ijazah sarjana muda di UITM Shah Alam. Dan apabila semester baharu dibuka, beliau akan berpraktikal.



Teringat pula, di saat saya turut ke majlis merisik bagi pihaknya bersama beberapa sanak saudara. Di sana ada perbincangan. Walhasilnya, majlis tersebut, boleh dikatakan majlis dua dalam satu iaitu merisik dan pertunangan. Simplekan?


Yup, memang simple tapi tetap mengikut proses adat (even adat tu tempatnya no 2). Abah saya jadi pembuka bicara dalam majlis tersebut. Hehe. Saya tertawa dalam hati kerana abah nampaknya seperti sudah berpengalaman. Walaupun anak-anaknya belum lagi menghadapi proses seperti itu. dalam majlis itu, sempat abah berjenaka agar dipercepatkan perkahwinan sepupu saya itu. wajah sepupu saya itu jadi tersenyum memanjang. Sportingkan abah saya?



Bagi abah dan ibu, perkahwinan anak-anak itu satu keperluan bagi anak-anak. Jadi, mereka tidak menghalang bagi anak-anak mereka walaupun berusia muda untuk mengambil jalan untuk menikah. Duit itu tidak menjadi masalah. Katanya, majlis perkahwinan tidak perlulah ‘grand’. Buat sesimple mungkin kerana majlis perkahwinan yang simple dan mudah itu memberi barakah. Tidak perlu berhabis wang untuk mendapatkan pujian orang ramai. Wang hantaran pula, ibu dan abah sememangnya tidak meletakkan harga. Murah itu kan tanda barakah! Sportingkan ibu dan abah saya?



Mengapa saya menceritakan ini semua? Ini disebabkan saya agak terkilan apabila mendengar ada ibu dan ayah sahabat yang tidak membenarkan berkahwin muda / awal. Sedangkan si anak itu sememangnya mahu bernikah. Lainlah kalau si anak itu masih mahu meneruskan pengajiannya dan tidak mahu punya komitmen lagi untuk berkeluarga.



Ada yang merintih:
Nak kahwin, ibu bapa tak bagi…
Tapi bila tak nak kahwin, ibu bapa suruh kahwin..
Inilah ujian atau lumrah kehidupan :)



Penyelesaiannya?


Bawalah berbincang dengan ibu bapa. Mungkin mereka tidak membenarkan untuk berkahwin awal itu ada sebabnya. Jadi sebab-sebab itu harus diatasi oleh pasangan yang mahu berkahwin. contohnya, duit tidak cukup. Jadi, mulai hari ini, pasangan tersebut harus menabung. Tunjukkan komitmen! Jangan marahkan mereka pula!




Ps: apabila anda menjadi ibu bapa di kemudian hari, permudahkanlah urusan nikah anak-anak kalian. Jangan kerana bantahan anda yang membuta tuli, mereka berbuat dosa.


Ada juga ibu bapa yang membantah kerana tahu anak mereka tidak layak lagi berkahwin dari aspek agama (pelajaran agama masih tidak mencukupi, mahu berkahwin dengan orang jahat) itu tidak mengapa.




Semoga Majlis nanti baik-baik sahaja...

Izzati Anas a.k.a Tara Tiana
Naungan Kasih
23 Jan 12

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari