Sabtu, 16 Julai 2011

TERIMA KASIH ATAS JODOH INI

Beberapa hari yang lalu, keputusan UPU untuk lanjutan belajar ke peringkat Sarjana Muda telah pun dikeluarkan. Alhamdulillah, dengan izin Allah saya telah ditempakan dalam jurusan idaman saya; syariah. Namun, universiti yang akan saya belajar selama 3 tahun setengah masih sama seperti masa diploma dulu; Unisza. Dan ini bermaksud, selama 6 tahun setengah saya akan berada di sana. Sungguh lama!

Syariah kenapa bukan law sivil?

Saya tak memohon law sivil pun . saya hanya mohon syariah, untuk 2 universiti , sains politik di ukm dan akaun di usim( akaun tu saje-saje nak letak).

Erm,saya mohon syariah actually kerana atas nasihat pensyarah saya. kata beliau, sebelum mengenali law sivil pastikan terlebih dahulu mengenali syariah.


Untuk makluman: syariah di Unisza sedikit berlainan, kerana antara subjek bagi Syariah ada law subject contohnya, Malaysian Legal System, Islamic family law, Family law, commercial law, evidence and procedure in syariah court.


Cuma, ada subjek yang pure syariah berbahasa arab yang saya berasa sedikit gementar. Almaklumlah sudah lama tinggalkan dunia arab. Walaupun, masa belajar law dulu ada subjek arab (Arabic for law, ulum hadis, ulum quran, ayat wal hadith). namun, penggunaan ayat arabnya tentunya tidaklah sedalam mana seperti pelajar pengajian Islam.

Sekarang, saya sudah berukar fakulti. Kepada fakulti pengajian Islam. Terasa kekok sedikit kerana takut jika tingkah laku tidak seiring dengan nama fakulti Islam.dan pasti akan memberi impak yang tidak baik kepada fakulti Islam. Nauzubillah…



Rabbi yassir wala tua’ssir yaa kariim.
Semoga dengan syariah, Allah memperdekatkan saya denganNya.


Dan sekalung tahiah kepada sahabat paling rapat dan paling disayangi, Adila Husna ( mantan diploma Bahasa Arab a.ka bahtera) kerana mendapat tempat di UIA dalam sarjana Muda bahasa arab . tahniah, dila! Impian awak sudah tercapai. May success be with u always.


Juga buat teman baik sekelas:


Tengku nurul haziqah – USIM= Fiqh fatwa

Ikin – Uunisza- Unisza = law

Amirah-UM = law

Hanim- Unisza = sains sosial



Buat dila khususnya and haziqah,ikin, mirah haniim...…just 4 you:



I’m a big big girl
In a big big world
It’s not a big big thing
If u leave me
But I do do feel
That l do do
Will miss u much
Miss u much!



Semoga syariah adalah base saya untuk menjadi sharie public prosecutor/ syarie lawyer/ lecturer… bukan untuk mengejar popularity dalam kerjaya, namun sebagai wadah untuk mengembangkan Islam dalam perundangan.


Doakan saya sokmo!

4 ulasan:

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari