Isnin, 14 Jun 2010

SRI AN-NUR DALAM KENANGAN

Assalamualaikum!

Hari ini saya ingin menulis dengan santai sambil mengimbas kenangan masa lalu ketika bersekolah di Sekolah Rendah Islam An-NUR. Sudah 8 tahun saya meninggalkan sekolah tersebut. Banyak kisah duka, suka bersama kawan-kawan dan yang pasti ada sebuah kisah yang akan saya ingat selamanya. Kisah tersebut tidak boleh dikongsikan di sini kerana ia sangat ‘confidential’ hanya ‘orang tertentu’ sahaja yang tahu. Kalau ada orang dapat tahu pasal ni mesti mereka akan gelak dan tak sangka akan fe’el saya begitu( masa tu masih di alam kanak-kanak) dan ‘pihak satu lagi’ pula akan tersenyum malu. Tak sanggup untuk mengingatinya. Pernah saya bertanyakan hal itu setelah kami dewasa, saya fikir dia lupa tetapi perkataan pertama yang muncul darinya adalah ‘malu’.


Dalam kelas, saya dan kawan-kawan saya saling bersaing dalam pelajaran. Persaingan tersebut sangatlah sengit namun tidaklah menyebabkan kami bermasam muka. Antara ahli persaingan tersebut adalah saya , Izzati Nik, Adli Jihad, Adli Adlan, Yusuf , Rabiatul dan Naif. Tetapi ‘the best student’ asyik disandang oleh Adli Jihad. Kadang-kadang ‘kami’ cemburu juga dengan kecemerlangannya.


Semasa darjah enam, saya agak rapat dengan Aisyah, Rabiatul Adawiyah Bahrunnizam dan juga Siti. Kawan –kawan lain pun saya rapat juga.


Dulu, saya seorang yang anti lelaki. Kalau bercakap dengan kawan-kawan lelaki mesti suara akan ditegaskan tetapi bukan bermaksud marah. Saya fikir mungkin ramai antara kawan –kawan lelaki cakap saya ni saya ni seorang yang tiada perasaan. Bercakap dengan diorang tegas semacam je. Cuma hanya seorang sahaja yang saya bercakap dengan baik. Itulah Saadi. Dia adalah orang kemboja dan sering mengajar saya dan kawan perempuan lain untuk membuat simpulan seperti key chain. Syukran ye.


Tetapi sekarang sudah lain. Saya sudah menginjak dewasa. Kawan-kawan saya juga begitu. Sudah ramai kawan saya yang telah berjaya. Alhamdulillah. Saya senaraikan kawan –kawan yang sama batch yang sudah berjaya ye( ni antara yang masih saya ingat):

Izzati Nik- USM
Fatin Izzati-UDM-diploma pentadbiran Islam
Syahida –UDM- diploma Dakwah
Siti- mesir- sarjana Muda Syariah
Fairuz-UDM- sarjana Muda Syariah
Rabiatul Adawiah Bahrunnizam- UM-sarjana Muda Usuluddin
Zatunnitaqaini- Mesir(perubatan)
Adli Adlan –UM
Adli Jihad- Mesir(perubatan)
Zakirin-Mesir( perubatan)
Zunnur-DQ
Yusuf-UIA
Firdaus-UIA ( bahasa arab)
Najib- UKM
Zulfadhli- Universiti Kuala Lumpur

Yang lain-lain seperti Naif, Mintasneem, Asma’, Mariah, dan lain lain saya kekurangan informasi. Maaf yer.

Selain kisah yang saya secret tu, Saya masih ingat lagi, ada diantara kami sering ‘dimatchkan’ . sehinggakan cikgu –cikgu yang memulakan ‘sesi mematchkan’ antara pelajar lelaki dan perempuan dalam kelas. Saya hanya dapat mengingati kawan saya iaitu izzati Nik sering dimatchkan dengan Adli.Maaf yer kerana tertulis nama anda berdua. Rasa nak ketawa pula kalau teringat bab mematchkan orang. Saya? Entah!

Apapun, saya berharap agar hubungan persahabatan kita kekal selamanya. Maaf jika saya ada tertinggal untuk menulis nama kalian di sini.



kelas diribohkan untuk pembinaan




sahabat dan junior ketika renioun.
*saya tidak involve di sini




para guru lama dan baharu




cikgu-cikguku



* SELAMAT BEREUNION SAHABAT-SAHABATKU. MAAF SAYA TIDAK DAPAT HADIR. HANYA TULISAN INI SAYA GANTIKAN DIRI SEBAGAI PENGIKAT UKHUWWAH ANTARA KALIAN. TERIMA KASIH AFIFAH KERANA MENJADI TULANG BELAKANG DALAM MENGADAKAN PERJUMPAAN INI.

* GAMBAR DISUMBANGKAN OLEH: facebook ( asnur)
http://www.facebook.com/photo.php?pid=81722&op=2&o=global&view=global&subj=282917346182&id=100000583065380&ref=pf&fbid=102868493075919

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari