Ahad, 27 Jun 2010

Cerita dari Naungan Kasih- Kerana Baju Kot, Adik Mula Berimpian


Assalamualaikum



Pengalaman menjadi seorang kakak kepada 6 orang adik adalah suatu perkara yang indah. Bukan mudah untuk menjadi ‘kakak’ kepada 5 orang adik teruna dan seorang adik perempuan( adik bongsu) krana mereka mempunyai pelbagai ragam. Dan kadang-kadang saya juga akan berperangai seperti mereka.


Namun, bukan pengalaman menjadi seorang kakak yang ingin saya kongsikan di sini. Tetapi, saya ingin berkongsi cerita mengenai Kerana Baju Kot, adik saya mula berimpian. Adik yang saya meksudkan di sini ialah Irsyad; adik saya yang kelima yang baru berusia 7 tahun.


Pada sabtu malam yang lepas, saya dan keluarga saya pergi membeli belah di Kamdar yang terletak di tengah Bandar Kota Bharu. Di saat saya dan ibu membelek-belek helaian kain demi kain, tiba-tiba adik saya yang saya panggil Irsyad bertanya kepada ibu sambil memegang baju kot. ‘ ibu, bule dok irsyad nok beli baju kot? Ibu saya menjawab: tok leh.


Namun, akhirnya baju kot dibeli juga. Itupu kerana abah melihat kesungguhan Irsyad untuk memiliki baju tersebut. Kesungguhan bagaimanakah yang dimaksudkan oleh abah? Panjang jawapannya.


Semasa dalam perjalanan pulang ke rumah, saya memberitahu Irsyad bahawa hanya seseorang yang berpelajaran sahaja yang layak memakai baju kot di alam pekerjaan. Hanya orang yang pandai sahaja yang dapat bekerja dengan memakai baju kot. Dia mengangguk tanda faham.


Di rumah pula, saya menyuruh Irsyad untuk mencuba baju kot tersebut. Sebaliknya Irsyad mengatakan kepada saya , ‘ nanti Irsyad pandai baru Irsyad nak pakai”. Nampaknya adik saya telah sematkan kata-kata saya bahawa hanya orang yang pandai sahaja dapat pakai kot. Saya tersenyum sendirian. Tersenyum kerana adik saya sudah ada keinginan untuk Berjaya dalam pelajaran walaupun dia sendiri tidak mengetahui erti kejayaan sebenar. Sesungguhnya, dengan ilmu darjat menentukan darjat seseorang.
Kadang-kadang , seorang kakak perlulah memberi peranan dalam kehidupan adik-adik, bermesra dengan mereka dan juga berbincang masalah yang dihadapi oleh mereka.
Sekarang, saya sudah menjadi cikgu sementara kepada si cilik; Irsyad sebelum saya berangkat pergi ke Universiti Sultan Zainal Abidin untuk memulakan sesi perkuliahan yang baru pada 11 Julai nanti.


• Baru baru ini saya ada bertanya Irsyad sama ada dia sayangkan saya atau tidak. Jawapannya pastilah Ya. Kan saya seorang kakaknya.Hehe. Saya tanya lagi, kenapa? Dia menjawab, ….sebab kakak suka ajar Irsyad dalam pelajaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Click to view my Personality Profile page

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari