Khamis, 1 Julai 2010

Status sudah berubah Bila Umur Meningkat

Assalamualaikum!


Saat sudah bertukar jam dan bulan sudah bertukar tahun. Rasanya baru diberi nafas daripada Illahi untuk menyedut udara segar di bumi milik-Nya Rabb. Kini, saya sudah menginjak dewasa yang sudah pasti sedang melalui proses kematangan dari aspek fisik dan juga mental. Sudah hampir 20 tahun saya berada di sini. Yang pasti, di sini ada bahagia, ada duka. Andai di sisi saya hanya ada bahagia, maka ucapan syukur tidakkan pernah saya ucap. Andai duka selalu sahaja yang hadir dalam hati, sudah pasti hati saya sudah dipenuhi putus asa dan tidak akan bersemangat untuk bahagia.


Bahagia dan duka selalu ada
Dalam gerimis sang perasa
Hadirnya tidak diduga
Merentas ilusi kepada realiti



Angka umur 20 tahun adalah angka yang saya nantikan. Entah mengapa. Mungkin ketika itu, saya fikir seseorang yang berumur 20 tahun adalah seseorang yang dikatakan bukan remaja dan bukan juga dewasa. Saya juga fikir,semua kata-kata mereka yang berumur 20 tahun akan diterima oleh 'orang-orang tua' dan tidak akan ada lagi yang berkata ' jangan campur urusan orang tua'.


- dari hari ke hari status diri berubah dari gadis kepada wanita,-


Jika dahulu saya sering ingin berbicara seperti orang dewasa, jika dahulu saya acapkali ingin berfikir ala ‘orang tua’, dan sekarang saya harus berbuat sedemikian. Kini , saya bukan kanak-kanak lagi. Masa depan sudah hampir!


Ironinya, kini rasa saya ingin pulang ke zaman sekolah rendah untuk memperbetulkan semua kesilapan yang telah saya lakukan di waktu itu. Saya juga ingin menikmati kenikmatan ketika menjadi anak kecil yang tidak perlu berfikir apa-apa. Menjadi periang dan sering tertawa bersama teman sekelas. Ah, kenangan itu menjelma lagi! Saya juga berasa Ingin pulang ke zaman sekolah menengah bagi mempersiapkan diri untuk cabaran hari mendatang.


Saya tidak tahu mengapa tiba-tiba saya terasa ingin menulis tentang ini. Tentang umur. Tentang kedewasaan. Mungkin tulisan ini hanya sekadar luahan.



p/s:


Dalam tulisan ini, saya ingin mengucapkan tahniah kepada kawan saya Ahmad Muzani yang baru melangsungkan perkahwinannya di Mesir. Beliau baru sahaja berumur 20 tahun dan pelajar di Universiti al-Azhar Mesir. Sebenarnya, beliau tidak pernah saya kenali walaupun saya dan beliau satu sekolah ( Kolej Sains dan Teknologi al-Quran dan sekarang sekolah tersebut ditukar nama sebagai Sekolah Imtiaz terengganu. ) Semoga bait muslim yang beliau bina dirahmati dan diberkati Illahi.



Saya juga ingin mengucapkan tahniah kepada kawan saya , Shazana ( kawan satu kuliah) berumur 20 kerana selamat bersalin anak perempuan pada akhir April lalu. Semoga permata hati menjadi penghubung cinta antara beliau dan suaminya.


Dan kepada sahabat-sahabat saya yang akan berumah tangga bagitahu yer. Jangan lupa jemput saya. Bagi kawan-kawan sekolah rendah ( satu batch)pula, siapa yang nak pecah rekod kahwin awal?hehehe.

1 ulasan:

  1. saya suka blog anda..
    nk follow tp xnmpak lak tmpat nk klik follow tuh..
    kat mn eyh~
    huhu:)

    BalasPadam

helaian yang dilihat

jalan-jalan dari